کد خبر: 4794

گزارش قم خبر از احداث کتابخانه در روستاهای قم/

محدودیت به کارگیری نیروی انسانی و ساخت کتابخانه در این روستاها سبب شده است آمار جمعیت هر روستا ملاک «احداث کتابخانه» قرارداده شود.

به گزارش قم خبر، خواندن کتاب علاوه بر اینکه سطح سواد فرد را بالا می برد به بالا بردن فرهنگ یک جامعه نیز کمک می کند،فرد به تنهایی نمی تواند تمام کتاب هایی که می خواهد در طول زندگی بخواند، را با هزینه خود تهیه کند با وجود قیمت کتاب وخرج ومخارج زندگی نمی شود تمام آنچه را کتاب می خواهد به ما در س دهد،را تهیه کرد وفرد نیاز به یک مجموعه ای عاری از هر نوع کتاب اجتماعی ،اقتصادی ،فرهنگی ،داستانی و... دارد. که این مجموعه به نام کتابخانه در بین مردم به رشد سواد فکری وآرامش و کمک حالی خرج افرادهمدلی می کند. که متاسفانه بعضی از روستاهای استان قم از وجود یک کتابخانه مجهز بی بهره مانده اند.واکثر روستا ها با کتابخانه های مشارکتی سرمی کنند.

باشنیدن اعتراضات اهالی روستای جنداب که با وجود جمعیت زیاد و جوانان و دانشجویان در این روستا یک کتابخانه مجهز وجود ندارد و اهالی از نبود کتابخانه و عمکرد ضعیف اقدامات فرهنگی ناراضی هستند، پیگیراین مشکل از مسئولان مربوطه شدیم.

**نبودامکانات فرهنگی

علی رضا احمدگل یکی از ساکنان جنداب می گوید: مسافت راه وفرصت کم برای استفاده از کتابخانه های قم باعث شده است جوانان از لحاظ امکانات فرهنگی ضعف عمل کنند وکتاب وکتابخانه می تواند در رشد سواد وفرهنگ افراد تاثیر بسزایی بگذارد.

وی افزود: برای استفاده از کتاب هایی که نیاز داریم مجبورهستیم به قم برویم واز امکانات فرهنگی استان استفاده کنیم.

امیر علیزاده از دیگر اهالی جنداب که خود دانشجو می باشد از سختی های نبود کتابخانه در این روستا خبرداد و گفت: مسئولان اگر به جمعیت جنداب وتعداد جوانان ودانشجویان این منطقه توجه کنند باید یک کتابخانه مجهز در این روستا تاسیس شود.

داریوش رضاقلی گل، عضوشورای اسلامی جنداب بااشاره به اینکه امکانات فرهنگی در جنداب ضعف است اظهارکرد: باوجود اینکه تعداد جمعیت وجوانان ودانشجویان در جنداب زیاد است اما اهالی از یک کتابخانه مجهز بی بهره مانده اند ومجبورهستندبرای برطرف کردن نیازخود به کتابخانه های قم بروند.

وی احداث کتابخانه در جنداب را مستلزم وجود یک کتابدار تمام وقت دانست و گفت: اهالی برای احداث کتابخانه حتی از دادن زمین دریغ نخواهند کرد.

**استقبال از ایده روستاییان برای ساخت کتابخانه

به عقیده علی فریدونی هرکجا که انسان زندگی می کند باید کتابخانه هم باشد چرا که استفاده از کتاب و کتابخانه نیاز هر فرد است.

وی افزود: در اکثر روستاهای استان قم کتابخانه های مشارکتی احداث شده است و برای ساخت کتابخانه مجهز در این روستاها با محدودیت روبرو هستیم. محدودیت به کارگیری نیروی انسانی و ساخت کتابخانه در این مکان ها سبب شده است آمار جمعیت هر روستا ملاک «احداث کتابخانه» قرارداده شود.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان قم با اشاره به جایگاه کتابخانه و تاثیر کتاب عنوان کرد: در مکانی که مردم زندگی می کنند انجام کارهای فرهنگی ضرورت دارد اما باید این را فراموش نکنیم که احداث کتابخانه یک کارهمگانی است.

در صورتی که اهالی روستا تقاضای تاسیس کتابخانه را بدهند ازایده ی آن ها استقبال می شود و تجهیزات (کتاب ،میز،صندلی ،مانیتور) در اختیار آن ها گذاشته می شود.

فریدونی به بخش نامه تاسیس کتابخانه در روستا ها اشاره کرد و گفت: براساس بخش نامه، در روستاهای بیش از 500نفر وب خش های بیش از 2هزار نفر کتابخانه دایرمی شود.

وی خاطرنشان کرد: 80 درصد از روستاهایی که سرانه جمعیت به حد نصاب بخش نامه رسیده است کتابخانه دایر است و در حال حاضر روستایی در سطح استان  وجود ندارد که بالای 500نفر جمعیت داشته باشد اما اهالی از وجود کتابخانه بی بهره باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری