کد خبر: 3085

امروز مساحت مناطق تحت سیطره گروه داعش در سوریه، پنج برابر مساحت کشور لبنان است، اداره چنین منطقه ای وسیعی نیاز به درآمد فراوانی دارد که گروه داعش از راه های مختلف این درآمد را کسب می کند.

به گزارش قم خبر، نیروهای داعش اخیرا توانسته اند که مناطق تحت سیطره گروه های مسلح را در شهر دیرالزور را تصرف کنند و امروز 95 درصد استان دیرالزور تحت سیطره گروه داعش است، بسیاری از گروه های مسلح هم از استان دیرالزور به سمت بقیه استان های سوریه فرار کردند.

استان دیرالزور پس از استان رقه دومین استان سوریه است که نیروهای داعش آن را به صورت تقریبا کامل تصرف می کنند، تصرف استان دیرالزور به سبب مرز مشترک آن با کشور عراق و چاه های نفت موجود این استان از اهمیت زیادی برای داعش برخوردار بود.

امروز مساحت مناطق تحت سیطره گروه داعش در سوریه، پنج برابر مساحت کشور لبنان است، اداره چنین منطقه ای وسیعی نیاز به درآمد فراوانی دارد که گروه داعش از راه های مختلف این درآمد را کسب می کند.

منابع مالی گروه داعش:

کمک های مالی از سوی اتباع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس:

از ابتدای شروع ناآرامی ها در سوریه، روند جمع آوری پول در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، برای ارسال به سوریه آغاز شد، در ابتدا مسئولین کمیته های جمع آوری پول هدف خودشان را ارسال کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه عنوان می کردند، اما با شدت گرفتن درگیری ها، مسئولین این کمیته ها به صورت علنی هدف خودشان را از جمع آوری پول، خرید سلاح و مهمات برای گروه های مسلح در سوریه اعلام کردند.

فعالیت این کمیته های جمع آوری پول در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بدون هیچ ممانعتی از سوی دولت های این کشورها، ادامه دارد و بخش زیادی از پول های جمع آوری شده در این کمیته ها، به داعش می رسد.

علاوه بر این جریان وهابیت در کشورهای عربی به حضور کشورهای حاشیه خلیج فارس موسسات خیریه ای زیادی را دارد که در ظاهر هدفش کمک به مستمندان در کشورهای دیگر است، اما در واقع این موسسات محل جمع آوری کمک های مالی وهابیون برای گروه های تکفیری همچون داعش است و خیلی از موسسات تا امروز هم بدون هیچ ممانعتی از جانب دولت های عربی در حال فعالیت هستند.

فروش نفت:

گروه داعش در ماه های اخیر توانسته است که بر بسیاری از چاه های نفت کشور سوریه مسلط شود و داعش امروز از بسیاری از این چاه ها نفت استخراج می کند، خریداران نفت داعش، تاجرانی هستند که این نفت را به مناطق دیگر سوریه یا کشورهای مجاور، انتقال می دهند.

حجم استخراج روزانه گروه داعش از چاه های نفت سوریه، در حد ده ها هزار بشکه است و داعش هر بشکه نفت را به قیمت ناچیزی در حد ده تا بیست دلار به فروش می رساند که روزانه درآمدی بالغ بر یک میلیون دلار را نصیب این گروه تروریستی می کند.

گروگان گیری:

از ورود گروه داعش به سوریه، یکی دو سالی می گذرد، در این یکی دو سال اخیر تعداد زیادی از خبرنگاران و عکاسان غربی در سوریه ناپدید شدند، در ابتدا عامل گروگان گیری این خبرنگاران مشخص نبود، اما به مرور مشخص شد که داعش این خبرنگاران را برای دریافت باج از کشورهای غربی به گروگان گرفته است.

در یک سال اخیر بسیاری از خبرنگاران غربی ناپدید شده، از زندان های داعش آزاد شدند و به کشورهایشان بازگشتند، اما آزادی این خبرنگاران در قبال پرداخت میلیون ها دلار پول از سوی کشورهای غربی به داعش بود.

باج گیری:

یکی از راه کسب درآمد داعش در مناطق سنی نشین عراق، دریافت باج از تجار این مناطق است تا داعش در ازای دریافت باج، از حمله به املاک تجاری و صنعتی آنها خودداری کند، اگر تاجری این باج را برداخت نکند، داعش اموال او را غارت می کند، باج دریافتی از سوی داعش در مناطق سنی نشین عراق، سالیانه به میلیون ها دلار می رسد.

علاوه بر این گروه داعش توانسته است که با اشغال شهرهای عراق، پول های زیادی را از بانک های این کشور به دست آورد که حجم این پول ها صد ها میلیون دلار تخمین زده شده است.

 

زکات و مالیات:

داعش پس از سیطره بر مناطقی در سوریه، به سرعت کار دریافت زکات را از کشاورزان و دامداران این مناطق آغاز کرد، اگر کسی در این مناطق از دادن زکات سرباز می زد، از سوی نیروهای داعش مورد مجازات قرار می گیرد، علاوه بر این نیروهای داعش تنها به دریافت زکات بسنده نکردند، بلکه مبالغی را از مردم های شهرهای تحت سیطره شان به عنوان هزینه های آب و برق و نیز عوارض شهری دریافت می کنند.

 

ضرورت ضربه زدن به منابع مالی داعش

بنابر آن چیزی که تاکنون گفته شد، داعش از درآمدی چند صد میلیون دلاری در طول سال بهره مند است که قدرت زیادی را به این گروه داده است، داعش با توجه به این درآمد بالا، حقوق زیادی را به نیروهای تحت امرش می دهد، علاوه بر این داعش سعی می کند که بخشی از این درآمد را به پروژه های عمرانی زودبازده اختصاص بدهد تا مقبولیت بیشتری را در میان مردم سوریه وعراق پیدا کند.

برای ضربه زدن به گروه داعش، لازم است که منابع مالی این گروه مورد هدف قرار بگیرد تا از گسترش این گروه در عراق و سوریه جلوگیری شود.  

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری