امام جمعه قم با بیان اینکه جهان به یاد ندارد رئیس‌جمهور آمریکا به کشوری رفته باشد و به درخواست ملاقاتش جواب منفی بدهند گفت: ای‌ کاش آقای کرزی از‌‌ همان ابتدا با دولتمردان متکبر آمریکایی این چنین رفتار می‌کرد تا کار به اینجا نرسد.

به گزارش قم خبر و به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد اظهار داشت: با توجه به آیه نهم سوره مبارکه «حجرات» که خداوند مومنان را مخاطب قرار داده است که اگر جنگی میان دو گروه درگرفت باید ابتدا به اصلاح میان آن‌ها پرداخت و در صورت تجاوز یک گروه، آن‌ها را بر سر جایشان نشاند، وظایف مسلمانان و مومنان به ترتیب مشخص شده است.
 

 

وی افزود: ایجاد صلح و آشتی میان طرفین نخستین وظیفه مومنان است و نباید‌‌ همان ابتدا به سراغ جنگ رفت؛ ضمن اینکه خداوند مومنان را مخاطب قرار داده و دلیل این امر هم آن است که رهبر جامعه اسلامی نباید در هر مسئله‌ای وارد شود بلکه نیروی مردمی باید در اینجا کار را در دست بگیرد ضمن اینکه خداوند نخواسته است در هنگام بروز فتنه‌ها، دیگران تماشاچی باشند.

 

امام جمعه قم با بیان اینکه در صورت بروز اختلاف در جامعه اسلامی، دو طرف دعوا از دایره ایمان خارج نخواهند شد گفت: البته اگر تجاوز و عداوت همچنان ادامه یابد و یک طرف همچنان بر طبل جنگ بکوبد باغی یا اهل بغی خواهند بود و لازم است از قوه قهریه برای خاموش کردن آتش فتنه استفاده کرد.

 

وی در خطبه دوم به میلاد با سعادت امام حسین (ع) در سومین روز شعبان‌المعظم اشاره کرد و عنوان داشت: پیامبر اکرم (ص) در روایتی می‌‌فرمایند «محبوب‌ترین شخص در نزد آسمانیان، اباعبدالله (ع) است» این روز را که به نام روز پاسدار نامیده شده است را به همه پرسنل سپاه تبریک می‌گوییم.

 

سعیدی با بیان اینکه در زمان برداشت محصولات مشمول زکات هستیم گفت: هیچ یک از مومنان نباید از پرداخت زکات که همواره در کنار نماز در قرآن کریم مورد توجه قرار گرفته غفلت کنند و دولت هم باید به تعهدات تشویقی خود در این زمینه عمل کند.

 

تولیت آستان مقدس قم به ۱۴ خرداد سالروز رحلت امام خمینی (ره) اشاره کرد و افزود: این روز سالروز انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری جامعه اسلامی و ولایت فقیه از سوی مجلس خبرگان نیز هست؛ ۱۵ خرداد نیز یادآور قیام خونین مردم ایران علیه رژیم شاهنشاهی است که یاد و خاطره همه شهدای این روز را گرامی می‌داریم.

 

وی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب، مدت رهبری امام خمینی (ره) در ایران به اندازه رهبری پیامبر اکرم (ص) در مدینه بود؛ آنچه امام راحل را به این مقام والا رساند، ارتباط ایشان با خداوند و توکل بر او بود و می‌توان امام خمینی (ره) را به تمام معنا عبد صالح خدا دانست؛ خردمندی، تواضع، زیرکی و قاطعیت، تقوا و خویشتن‌داری از دیگر ویژگی‌های شخصیتی ایشان به شمار می‌رفت.

 

سعیدی احیای اسلام در عصر کنونی را از جمله ثمرات نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دانست و گفت: استکبار جهانی افیون بودن دین برای جامعه بشری را تبلیغ می‌کردند ولی انقلاب اسلامی سبب شد اسلام و قرآن بار دیگر به زندگی و صحنه سیاسی مسلمانان بازگردد؛ بازگرداندن روح عزت به جامعه اسلامی از دیگر اقدامات ایشان بود و امام توانست سرسپرده‌ترین رژیم به غرب را در منطقه سرنگون کند.

خطیب جمعه قم با بیان اینکه ابعاد جدیدی از فقه اهل بیت (ع) با اقدام امام راحل به صحنه اجتماع وارد شد عنوان داشت: ایشان توانستند الگوی جدیدی از زمامداری را معرفی کنند و با سیره و الگوی خود، حکمران اسلامی را به جهانیان شناساندند؛ احیای روحیه خودباوری و شعار ما می‌توانیم در برابر ایده استعماری تحقیر هم از جمله برکات وجودی ایشان است.

 

وی تاکید کرد: باید علاوه بر اینکه نام امام را زنده نگاه می‌داریم، راه ایشان را که نقشه راه نظام ماست هم حفظ و تقویت شود؛ پرهیز از اشرافی‌گری، توکل بر خداوند، ایستادگی در برابر دولت‌ها و نیروهای مداخله‌گر، برادری با ملت‌های اسلامی، ارتباط برابر با همه کشور‌ها غیر از سلطه‌گران به ویژه رژیم صهیونیستی، کمک به مظلومان، تکیه بر نیروهای داخلی و... برخی از شاخصه‌های راه ایشان به شمار می‌روند.

 

سعیدی با اشاره به عدم پذیرش درخواست ملاقات اوباما از سوی رئیس جمهور افغانستان گفت: جهان به یاد ندارد که رئیس جمهور آمریکا به کشوری رفته باشد و درخواست ملاقات بدهد ولی جواب منفی دریافت کند؛ ای‌کاش آقای کرزای از‌‌ همان ابتدا با دولتمردان متکبر آمریکایی این چنین رفتار می‌کرد تا کار به اینجا نرسد؛ کاش آن‌ها با تأسی به امام و ملت ایران باور می‌کردند که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.

 

امام جمعه قم افزود: خدا را شکر می‌کنیم که کشور دوست ما یعنی سوریه در مسیر مقاومت از چنان قدرتی برخوردار شده که در مقابل همه کشورهای غربی بر سر آرمان‌های خود ایستاد و امروز انتخاباتی را برگزار می‌کند که مردم با رأی خودشان رئیس‌مهورشان را انتخاب کنند؛ برای مردم مصر هم متاسف هستیم که برخی عوامل سبب شدند با کودتا، حرکت بیداری اسلامی مصر به نتیجه نرسد.

وی به حوادث اخیر در نیجریه اشاره کرد و گفت: این حوادث تاسف‌بار است؛ عده‌ای آلت دست خارجی‌ها شده‌اند در حالیکه بیگانگان به دنبال دستیابی به معادن طلای این کشور هستند؛ برخی گروه‌ها منطقه را ناامن می‌کنند تا غارت‌گران به اهدافشان دست یابند.

 

سعیدی به برگزاری اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم و قدردانی از طلبه اهداکننده کلیه به کودکی هشت ساله اشاره کرد و عنوان داشت: این طلبه جوان حاضر شد کلیه خود را به کودکی نیازمند بدهد و در عین حال وسیله نقلیه‌اش را هم فروخت تا هزینه‌های عمل را تامین کند؛ امیدواریم خداوند همه ما را از جمله سربازان واقعی امام عصر (عج) قرار دهد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری