سید حمید روحانی:
امام راحل گفت هاشمی اغفال شده است / امید ما این است که رفسنجانی به ملت بپیوندد
سید حمید روحانی گفت: اولین ضعف افرادی مثل هاشمی این است که جو زده میشود و طبق جو حرکت میکند. زمانی که جو حرکت مسلحانه بود، هاشمی هم جوگیر شده بود و حتی نظرات امام را نادیده میگرفت و از مجاهدین خلق دفاع میکرد. حتی به امام نامه داده بود که اگر از اینها دفاع نکنید اعتبارتان نزد مردم کم میشود.
به گزارش قم خبر و به نقل از خبرگزاری دانشجو، سید حمید روحانی، موسس و رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی در جمع دانشجویان دانشگاههای شیراز بیان داشت: نفاق از زمان پیامبر اسلام (ص) شروع شد و بعد هم جریان نفاق مصیبتهای فراوانی برای اهل بیت و ائمه (ع) ایجاد کردند.
وی با بیان اینکه در دوران قاجار جریان نفاق با منحرف کردن جریان عدالتخواهی، مشروطه را به ارمغان آورد، افزود: جریان نفاق از ابتدای نهضت امام (ره) وجود داشت و مستقیما با امام مخالفت نمیکردند.
موسس بنیاد تاریخ پژوهی ادامه داد: زمانی که امام (ره) تبعید شده بود میگفتند مگر میشود با آمریکا در افتاد؟
روحانی با اشاره به اینکه سازمان مجاهدین خلق یک جریان خطرناک بود که اگر بصیرت امام (ره) نبود همان کاری را که فراماسونها با نهضت عدالتخواهی کردند بر سر نهضت امام (ره) میآوردند، گفت: از پیروزی انقلاب، بنی صدر، جبهه ملی و نهضت آزادی هیچکدام راه امام (ره) و اسلام ناب را قبول نداشتند و بدترین نفاق را دنبال کردند. سالم ترینشان بازرگان بود که اعتقادات خود را به زبان میآورد. در نوفل لوشاتو پیش امام (ره) رفت و گفت شاه را از ایران بیرون نکنید که امام (ره) با تندی گفت کدام انسانیست اجازه میدهد کسی را که دستش به خون مردم آلوده است را بیرون نکنیم و بازرگان سکوت کرد و به ایران بازگشت. ابراهیم یزدی بلافاصله برای اینکه این جریان به پای آنها نوشته نشود علیه بازرگان اعلامیه صادر کرد و گفت: شاه باید از ایران برود. نهضت آزادی هم در دوران جنگ ضربات زیادی را به ما زد و حرفهای غربیها را تکرار میکرد.
وی با تاکید بر اینکه امروز هم بزرگترین خطر برای نظام ما جریان نفاق است که پشت چهره شخصیتهای روحانی خودش را پنهان کرده است، تصریح کرد: عدهای در کشور دیدگاههایی دارند که با راه امام (ره) و رهبری نمیخواند؛ بنابراین حرفهای خودشان را از زبان آنها میزنند و متاسفانه مسائلی که امروز مطرح میشود خنجری است از پشت به راه امام (ره).
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: نمونه دوری از راه امام (ره)، ذلت پذیری در برابر اهانتها و گستاخیهای اخیر آمریکاست، که کمتر سابقه داشت و آمریکا به خود اجازه نمیداد مستقیما در مسائل ایران دخالت کند و به عنوان مثال وقتی وزیر خارجه ما به مراسم عماد مغنیه در لبنان رفت دولت آمریکا رسما اعتراض کرد.
روحانی با بیان اینکه سومین مورد، مورد هجمه قرار دادن جریان حزب الهی و وفادارن امام (ره) با برچسبهای تندرو و خشونت طلب است، تاکید کرد: اولین تاثیر این موارد جداشدن دولت از ملت است. از افتخارات ما بود که ملت و دولت یکی هستند؛ اما اینگونه موضع گیریها در برابر منتقدین آن هم از زبان کسی که میگوید باید مردم انتقاد کنند، دور از انتظار است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: روزی که انقلاب در آستانه پیروزی بود آمریکا فکر نمیکرد اسلام در مقابل منافع استکباری قد علم کند و بر این باور بود که اسلامی مثل عربستان در ایران حاکم میشود و دغدغه داشت که نکند پشت صحنه جریانات ایران کمونیستها باشند و آمدن هایزر به ایران هم برای این بود که بفهمد چه کسی از آستین امام (ره) بیرون میآید.
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه آمریکاییها روی شاپور بختیار خیلی پا فشاری و حتی امام (ره) را تهدید میکردند، گفت: آمریکاییها در نوفل لوشاتو نزد امام (ره) آمدند و گفتند ما تا کنون در برابر ایران و حتی بیرون کردن شاه سکوت کردیم؛ ولی اگر در مقابل بختیار بایستید آمریکا برخورد دیگری میکند و امام (ره) گفتند ما هم تا کنون در برابر آمریکا کاری نکردیم و کاری نکنید که با آمریکا برخورد دیگری بکنیم. وقتی بازرگان به ریاست دولت موفقت گمارده شد تا حدی آمریکاییها آرامش یافتند.
روحانی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب دیدند امام (ره) اسلامی را حاکم کرده که با ادعای آنان مغایرت دارد. بنابراین در سرتاسر جهان هرجا اسلام سربلند کرد به شدت سرکوب کردند و اجازه ندادند در هیچ جای دیگری اسلام پا بگیرد؛ مثلا حمام خونی که در الجزایر راه انداختند، رهبران دینی را در هرجا که دیدند ترور کردند و اجازه ندادند روحانی دیگری در برابرشان بایستد.
وی با بیان اینکه فکر میکردند با فشارها میتوانند اسلام را به عقب برگردانند و از پیشرفت بازدارند؛ ولی دریافتند که با این فشارها نمیتوانند در مقابل سیل بنیان افکن اسلام مقاومت کنند، گفت: بنابراین اسلامی را ایجاد کردند که مایه بدنامی اسلام راستین شود و طالبان و القائده را روی کار آوردند که مایه سرشکستگی اسلام بودند.
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی تصریح کرد: امروز دو جریان به نام اسلام و در جهت ضربه زدن به اسلام راستین مطرح شده است. یکی اسلام خشونت طلب، افراطیگری، وحشیگری و ترور که تلاششان این است که تلقین کنند اسلام راستین این گونه است و جریان دیگر تفریط است. عدهای در کشور ما سربلند کردهاند و تلاششان این است که هرگونه مقاومت و سازش ناپذیری را محکوم کنند.
روحانی گفت: اینکه یک باره جریانی راه میافتد و با چماق افراطی سعی میکنند نیروهای انقلابی و حزب الهی را سرکوب کنند، حساب شده است؛ امام (ره) فرمودند گاهی دشمن حرفها و نقشههای خود را از زبان خودیها بیان میکند. در مراکز علمی باید بررسی شود که چرا یک باره چند نفر به شدت ضد افراطی میشوند و از اعتدال دم میزنند و برای آن اشک تمساح میریزند.
وی افزود: اگر اظهار تنفر از دشمن افراطیگری است در مکتب تشیع ۱۴ قرن است که این اتفاق میافتد و بعد از هر نماز هم لعن دشمنان اهل بیت مستحب است. اینکه امام (ره) تاکید میکند که تنها به یزید زمان حسین (ع) لعن نکنید و یزید زمان خود را هم لعن کنید برای این است که مکتب تشیع اقتضا میکند در برابر ستمها ساکت نباشیم و موضع بگیریم.
موسس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی با بیان اینکه آقای ری شهری نامهای به امام نوشت و در مورد نوع رابطه با آمریکا سوال کرد و امام (ره) در پاسخ گفت مواظب باشید فریبتان ندهند و مبادا ظلمهای آمریکا را فراموش کنید، تصریح کرد: طبق رسالت اسلامی باید نسبت به دشمن اعلام انزجار کنیم و اهمیت این به حدی است که بانوی اول اسلام سفارش میکند مزارش پنهان بماند تا شیعیان علت آن را جویا شوند و متوجه ظلمی که به اهل بیت (ع) شده بشوند.
روحانی با اشاره به اینکه عدهای به اسم اعتدال سعی میکنند اسلام را دین سازش و تسلیم طلبانه نشان دهند و با اساس اسلام و قرآن برخورد میکنند، گفت: اینکه عدهای میگویند مرگ بر آمریکا نگوییم چون افراطیگری است، مقابله با قرآن است. خدا دوست ندارد کسی ناسزا بگوید مگر کسی که مورد ظلم قرار گیرد و اینکه امام (ره) میگوید مرگ بر آمریکا برگرفته از قرآن است.
وی با بیان اینکه رهبر انقلاب مطرح کردند برخی مسئولین نمیتوانند پیام اقتدار مردم را درک کنند، تصریح کرد: اصل به آنجا بر میگردد که مردمی و جامعهشناس نیستند و نمیتوانند واقعیت اسلام را درک کنند.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران با تاکید بر اینکه اسلامشناسی به عمامه و خوب حرف زدن نیست، گفت: وقتی کسی اسلامشناس و مردمی نباشد نتیجه این میشود که طوری حرف بزند که مردم خوششان بیاید و مثلا میگوید نباید زنان زیبارو را از میدان بیرون کرد. چه کسی زنان را از میدان بیرون کرده و مگر در کشور ما بسیاری زنان متدین زحمت نمیکشند.
روحانی ادامه داد: چرا رئیس جمهور مطرح میکند که نباید کسی را با شلاق به بهشت برد. اکثریت مردم به نظام رای دادند و گفتند باید احکام اسلام اجرا شود. اینها که میگویند نباید با شلاق مردم را به بهشت بیرون برد یعنی هرج و مرج در کشور حاکم باشد. اینها نگویند اسلام، بگویند ما میخواهیم اسلام نباشد و هرکس هرکاری خواست بکند. حتی آنهایی که حرف امام (ره) را نمیفهمیدند حاضر بودند برای کم شدن بیبند و باری با شاه کنار بیایند.
وی گفت: آیا کسی که این حرفها را میزند میخواهد زمینه را برای بیحجابی فراهم کند یا احساس کردهاند در بین مردم جایگاهی ندارند و سعی میکنند با یک سلسله حرفهای دگراندیش پسند برای خود اعتبار کسب کنند.
موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه این مسائل نگران کننده است و چیزی نیست که یک باره انجام شده باشد، تاکید کرد: از ۲۰ سال پیش کسانی سعی کردند با قلم فرسایی غیرت، عزت و شرافت زدایی کنند. مسائلی که امروز میبینیم برنامه ریزی شده است. فهمیدند با تظاهرات نمیتوانند انقلاب را از مردم بگیرند؛ بنابراین سعی کردند در نشریاتشان غیرت را به سخره بگیرند. این جریانات حساب شده است که اخلاق، اعتقادات و فرهنگ ما را از ما بگیرند.
روحانی تصریح کرد: برخی کسانی که امروز در راس کار هستند، راه امام (ره)، شهدا و اسلام را نشناختهاند. میگویند امروز دنیای عقلانیت است و نباید در مقابل کدخدای جهان ایستاد و اگر خلاف این عمل شود غیر عقلانی است.
وی با تاکید بر این جمله امام (ره) که فرمودند کسانی میتوانند تا آخر خط با ما باشند که درد فقر و استضعاف و محرومیت را چشیده باشند؛ گفت: انسانهای رفاه طلب و تجملاتی که زندگیشان سلطنتی است نمیتوانند برای همیشه انقلابی باشند و ممکن است در ماجراهایی با جو حرکت کنند.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران گفت: اولین ضعف افرادی مثل هاشمی این است که جو زده میشود و طبق جو حرکت میکند. زمانی که جو حرکت مسلحانه بود، هاشمی هم جوگیر شده بود و حتی نظرات امام را نادیده میگرفت و از مجاهدین خلق دفاع میکرد. حتی به امام نامه داده بود که اگر از اینها دفاع نکنید اعتبارتان نزد مردم کم میشود.
وی اظهار کرد: امام جمعه رفسنجان به امام گفت هاشمی اصرار میکند که وجوهات شرعی را به مجاهدین خلق بدهیم و امام در پاسخ میگوید این کار جائز نیست و هاشمی اغفال شده است. هاشمی تا زمانی که ماهیت مجاهدین خلق آشکار نشده بود از آنها دفاع کرد.
روحانی با بیان اینکه هاشمی امروز احساس میکند که جو کنار آمدن با آمریکا و جو لیبرالیستی حاکم است لذا از اعتدال حرف میزند و میگوید امام مخالف مرگ بر آمریکا بود، گفت: امام در فروردین ۶۷ میگوید بهترین دعا برای امثال رئیس جمهور امریکا این است که خدا مرگشان بدهد و در وصیت نامه خود نیز میگوید یزید زمان خود را هم لعن کنید و اینها صحبتهای هاشمی را باطل میکند. اگر امام این نظر را داشت در بیان آن درنگ نمیکرد.
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه خاطرات هاشمی آنقدر بیاعتبار شده که امروز مورد تمسخر قرار میگیرد، اظهار کرد: در چند شماره فصلنامه ۱۵ خرداد خاطرات هاشمی را نقد کردهام.
وی با تاکید بر اینکه ضعف دیگر هاشمی این است که با مردم یک رو نیست و سعی میکند مردم را در ناآگاهی نگه دارد که این باعث تاسف است، گفت: شب رحلت امام در جماران بودیم. لحظه فوت، امام را در تلویزیونهای مدار بسته میدیدیم. بعد ازاینکه امام به ملکوت اعلی پیوست، صدای زجه و گریه مردم در جماران پیچید و همه از خانهها بیرون آمده بودند. در این شرایط هاشمی به حاج احمد اصرار میکرد که فوت امام را اعلام نکنید و به مردم اعلام کنید که حال امام بد است و چند روز در مساجد مراسم دعا برگزار کنید تا در این فرصت رهبر آینده را تعیین کنیم؛ که حاج احمد زیر بار نرفت.
روحانی افزود: ضعف سوم هاشمی این است که به شدت قدرت طلب است و حاضر است در راه قدرت دست به هر کاری بزند. وقتی آیت الله خامنهای به رهبری برگزیده شد، مجلس خبرگان غیر از ایشان کسی را نداشت که ارجح باشد. سیاست، بصیرت و مقام علمی مقام معظم رهبری ارجح است و همانطور که میبینیم مانند کوهی در مقابل تهدیدها ایستاده است.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران ادامه داد: هاشمی فکر میکرد چون با مقام معظم رهبری دوستی دیرینه دارد باید در تصمیم گیریها شریک باشد. در هر ساعتی از شبانه روز که میخواست میتوانست با رهبر انقلاب دیدار کند؛ اما هاشمی در ۸۸ نامهای به رهبر معظم انقلاب نوشت که رهبری را تهدید کند و بگوید اگر مرا در قدرت شریک نکنی وضعیت درست نمیشود. فکر میکرد این نامه میتواند اوضاع را به هم بریزد و رهبری ناگزیر میشود برای حل مسائل به وی رجوع کند اما دیدیم که با عنایت الهی و هوشیاری و مقاومت مردم، رهبری اجازه نداد فتنه راه به جایی ببرد.
وی گفت: چهارمین ضعف هاشمی این است که به شدت تحت تاثیر آقازاده هاست و به علت اینکه از خانواده مرفهی بوده، روی تجمل گرایی بسیار پافشاری میکرد و در نمازجمعه مردم را به تجمل گرایی تحریص میکرد.
روحانی با بیان اینکه از خدا میخواهم و آرزو دارم که هاشمی که در طول زندگی خیلی زحمت کشیده، در مسیر ملت و اسلام ناب باشد و از مسیر ولایت دور نشود که خسران دنیا و آخرت است؛ گفت: رهبر انقلاب نمیخواهد کسانی را که اعوجاجی دارند به سقوط بکشاند و وظیفه رهبر انقلاب این است که دستانش را گرفته و نجاتش دهد و امید ما این است که هاشمی به ملت بپیوندد.
موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه ناگزیریم برای انجام یک رسالت بعضی ضربههای وارده را بپذیریم؛ گفت: امام میتوانست قبل از رای آوردن بنی صدر به اطرافیان بگوید که این را بین مردم پخش کنید که امام نسبت به بنی صدر نظر منفی دارد؛ اما این کار را نکرد. امام برای رای مردم احترام قائل بود و بعد از رای گیری در مراسم تنفیذ بود که گفت بنی صدر بدانند که «رأس کلّ خطیئه حبُّ الدنیا» و آن موقع بود که برخیها نظر امام را نسبت به بنی صدر فهمیدند. بنی صدر در کتاب خاطرات خود نقل میکند که به جماران رفتم و به امام گفتم میخواهم برای ریاست جمهوری کاندید شوم و امام گفت شما صلاحیت ندارید.
وی افزود: اگر امام غیر از این عمل میکرد یک حکومت فردی بوجود میآمد که با رفتن او همه چیز از بین میرفت. امام اجازه داد مردم خودشان رای بدهند و روی پای خودشان بایستند. اگر قرار باشد به خاطر اینکه آسیب میخوریم این و آن را ترد کنیم، این حکومت استبدادی میشود. باید اجازه بدهیم افراد حرفشان را بزنند و آنجا که به اصول بر میخورد، رهبر وظیفه دارند موضع بگیرند.
روحانی تصریح کرد: به نظرم آقای روحانی از اول روش انقلابی را قبول نداشت و ندیدم قبل از انقلاب حرکت سیاسی مشخصی که در راستای مبارزات و حرکت انقلابی امام باشد، انجام دهد و برداشتم این است که این راه را قبول ندارد و دور از خردمندی میداند.
موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی اضافه کرد: شیوهای که ما در انقلاب میشناسیم برای آقای روحانی مطرح نیست و به شدت به دنبال کنار آمدن با دنیا هست و به نظرم دنیا را خوب نشناختهاند چرا که حکایت گرگ و میش است و اگر کسی بخواهد عبرت بگیرد عملکرد بد آمریکا در مذاکرات کافی است.
وی گفت: اگر میخواهیم روحیه رئیس جمهور فعلی را بشناسیم کتاب جهانی شدن که از سوی موسسه تحقیقات استراتژیک در زمان ریاست روحانی بر این موسسه، منتشر شده است را بخوانید. روحانی در این کتاب صراحتاً استقلال را زیر سوال برده و میگوید اگر میخواهیم با دنیا ارتباط داشته باشیم نباید اسلام به تمام معنا در کشور ما پیاده شود.
روحانی در ادامه با بیان اینکه در این ۳۵ سال مردم فقط به مرگ بر آمریکا دلخوش نکردند و پیشرفتهای ما در زمینههای مختلف به همت و برکت اندیشمندان دیدهاند، گفت: در مقابل جوسازیها و تبلیغات عظیم آمریکا علیه ایران، با شعار مرگ بر آمریکا میتوانیم به کسانی که چشم امیدشان به ایران است، نشان دهیم که همچنان در صحنه حضور داریم و عقب نشینی نکردهایم.
نویسنده تاریخ انقلاب اسلامی ایران تاکید کرد: آمریکا در هر مقطعی تلقین میکند که ایران باخت و مثلا در جریان مذاکرات دیدیم که سعی میکند به دنیا بقبولاند که ایران تسلیم شده است. وحشت آمریکا این است که راه ایران برای آزادی خواهان جهان الگو شود. ما با شعار مرگ بر آمریکا به محرومان و مستضعفان جهان نشان میدهیم که در صحنه حضور داریم.
وی ادامه داد: وقتی که انقلاب پیروز شده امام گفت ما انقلاب را صادر میکنیم. مردم فلسطین ۴۰ سال سعی میکردند در مقابل اشغال گران بایستند و به برکت انقلاب اسلامی دیدیم که چگونه توانستند در جنگهای ۲۲ و ۸ روزه رژیم صهیونیستی را شکست دهند.
روحانی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان در مورد حواشی مستند «من روحانی هستم» گفت: جرم مستند «من روحانی هستم» این است که حقیقتی را در مورد آقای روحانی آن هم با احترام مطرح کرده است. فقط برای اینکه دخالت روحانی در قضیه مک فارلین را مطرح کرده است، آقایان وحشت کردهاند که مبادا به شخصیت روحانی صدمه بزند.
رئیس سابق مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه مردم چه این موضوع را بپذیرند و چه نپذیرند به عملکرد امروز افراد نگاه میکنند، اظهار کرد: دخالت روحانی در مک فارلین در خاطرات هاشمی و جاهای دیگر هم آمده است. هاشمی در خاطراتش به صراحت میگوید من، روحانی و دکتر هادی را برای مذاکره فرستادم. اگر دروغ است باید خاطرات هاشمی را هم تکذیب کنند.
وی تصریح کرد: وزیر ارشاد اعلام کرد فیلمی با دروغ ساخته شده و وظیفه دادستانی است که تعقیب کند و حالا که دادستانی میگوید بگویید کدام قسمت مستند دروغ است تا ماجرا را پیگیری کنیم؛ میگویند نمیخواهیم اقدامی کنیم.
روحانی افزود: در مورد مک فارلین هنوز حقایق کاملا بیان نشده، اما امام تا روزی که مک فارلین به ایران نیامده بود از مذاکرات پشت پرده خبر نداشت و وقتی خبردار شد که مک فارلین به ایران آمده، اجازه نداد کسی با وی ملاقات کند و دستور داد ماجرا را برای مردم بازگو کنند.
موسس مرکز اسناد انقلاب اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک ویژگی دارد که هرکسی ناخالصی داشته باشد و با ماسک وارد صحنه شود را رسوا میکند، تاکید کرد: حکومت اسلامی حکومت صالحان است و کسانی که صالح نشدند و خودساخته نیستند وقتی به صحنه میآیند عملکردشان، آنها را رسوا میکند. احمدینژاد هم ویژگیهای یک انسان صالح را نداشت و اگر کسی این ویژگیها را نداشته باشد و به قدرت برسد، خدا و مردم را فراموش میکند.
وی گفت: احمدینژاد خدمتگذار بود و تو دهنیای که به آمریکا زد در تاریخ ایران بیسابقه بود، اما چند چیز او را به چالش کشاند. احمدینژاد قربانی مشایی شد و مشایی توانست یک انسان فعال و مفید را فلج کند.
روحانی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه دلواپسی امروز ما برای اساس اسلام است، تصریح کرد: دلواپسان احساس میکنند اصول در خطر است چرا که کسانی میخواهند آرمانهای امام را کنار بزنند و اسلام آمریکایی را حاکم کنند.
رئیس بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی تاکید کرد: دست روی دست گذاشتن بیفایده است و اولین وظیفه ما انتقاد و اعتراض است که موجب دلگرمی مقام معظم رهبری است و علاوه بر آن کسانی که اشتباه میکنند و فکر میکنند همه مردم با آنها همفکر هستند، به اشتباه خود پی ببرند.
وی در پایان با بیان اینکه کسانی میخواهند تلقین کنند که دوران امام تمام شده است، گفت: خانوادههای شهدا، آنهایی که عزت و شرافت دارند و نمیخواهند عزتشان مورد تعرض آمریکا قرار بگیرد و همه، امروز دلواپسیم.
انتهای پیام/
ارسال نظر