کد خبر: 191

رئیس کتابخانه مجلس شورای اسلامی در قم:

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در قم گفت: اعتدال به معنی جانب حق و دور بودن از افراط وتفریط است، برای شعار دولت باید دید که چه اعتدالی مدنظر است و این اعتدال چه دستاوردی دارد.

به گزارش قم خبر و به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، محمد رجبی دوانی صبح امروز در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی در نشست مفهوم اعتدال و نسبت آن با منافع ملی و حقظ اصول انقلابی، با بررسی مفهوم اعتدال انقلابی و اعتدال دیپلماتیک، مفهوم اعتدال را به چهار بخش اعتدال در سیاست، اعتدال در فرهنگ و اجتماع، اعتدال در اقتصاد و اعتدال در مسئله نظامی تقسیم و اظهار کرد: اعتدال به معنی جانب حق و دور بودن از افراط وتفریط است، برای شعار دولت باید دید که چه اعتدالی مدنظر است و این اعتدال چه دستاوردی دارد.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: اعتدال در سیاست خارجه یعنی حفظ سیاست بی‌طرفی فعال، چرا که سیاست بی‌طرفی منزوی هم داریم که این موضوع با اعتدال در تناقض است به عنوان مثال ایران در جریان جنگ جهانی سیاست بی‌طرفی غیر فعال را در پیش گرفت.

رایزن فرهنگی سابق ایران در آلمان تصریح کرد: سیاست بی‌طرفی فعال که‌‌‌ همان اعتدال در سیاست خارجی است به معنای آن است که طرفدار هر کشوری هستیم ولی برای هیچ کشوری کار نمی‌کنیم این یعنی سیاست اعتدالی البته در رابطه با سیاست خارجی دولت و مذاکرات هم هیچ نگرانی نداریم چون رهبر معظم انقلاب اسلامی ناظر بر سیاست خارجی هستند.

وی با اشاره به مفهوم اعتدال در سیاست داخلی خاطرنشان کرد: حفظ چارچوب‌ها و مدیریت و اجرای درست برنامه مدون به معنای اعتدال در سیاست خارجی است.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: طبیعی است که وقتی دولتی یا حزبی عوض می‌شود باید مدیران همسو با خود را برمسئولیت بگمارد ولی این به معنای این نیست که حتی اگر مدیری از دولت سابق خوب عمل کرد حتما باید وی را جا به جا کرد.

رجبی دوانی در ادامه به بیان خاطره‌ای از دوران تصدی خویش بر کتابخانه ملی پرداخت و گفت: در زمانی که من مسئول کتابخانه ملی بودم در جلسه‌ای که قرار بود ساختار سازمانی کتابخانه را تغییر دهند، بیان شد که برای مدیریت کتابخانه باید وقت محدودی در نظر گرفته شود مثلا چهار سال، من در آن جلسه گفتم در چنین سازمان‌هایی باید به برنامه و راهبرد‌های مسئول نگاه کرد نه به مدت زمان مسئولیت. من در آن جلسه گفتم که اکنون نه سال از عمر انقلاب اسلامی می‌گذرد و من دهمین رئیس کتابخانه ملی هستم در حالی که در کشور ژاپن پس از یکصد وپنجاه سال دهمین مدیر مشغول کار است.

مدیرعامل سابق بنیاد فارابی در تبین مفهوم اعتدال در اقتصاد تصریح کرد: از اول انقلاب دو دیدگاه در کشور حاکم بود دیدگاه نخست اقتصاد کاملا دولتی و دیدگاه دوم اقتصاد کاملا آزاد اما خوشبختانه مجلس خبرگان قانون اساسی به ریاست شهید مظلوم بهشتی توانست با دیدگاهی درست و اعتدالی قانونی تدوین کند که در آن اقتصاد در بخش‌های کلان مثل نفت و گاز و برق در دست دولت و در بخش‌های میانی در دست تعاونی‌ها و در بخش‌ها خرد‌تر آزاد باشد اما در طول سال‌های پس از انقلاب به دلیل عدم توجه لازم، بخش تعاونی از بین رفت و دو بخش اقتصاد دولتی و خصوصی باقی ماند.

رایزن فرهنگی سابق ایران در آلمان افزود: سوق دادن اقتصاد از واردات کالا و از بین بردن ارز به صادرات کالا و وارد کردن تکنولوژی و علم و توجه به تولید در داخل از مبانی اقتصاد اعتدالی است اما متاسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌رویه واردات کالا‌های بی‌ارزش و کالاهایی که بهتر از آن در داخل تولید می‌شد بودیم و این موجب از بین رفتن کشاورزی و تولید شد.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در تبیین مفهوم اعتدال در فرهنگ واجتماع گفت: در حوزه اجتماعی، بین روستا وشهرستان و همچنین شهرستان و پایتخت باید اعتدال در جریان باشد، در روستا باید امکانات شهرستان باشد تا روستایی مهاجرت نکند و در شهرستان باید امکانات پایتخت باشد تا مردم به پایتخت مهاجرت نکنند.

وی خاطرنشان کرد: در حوضه فرهنگ مفهوم اعتدال به معنی آزادی بیان است اما این واژه باید تبین شود که اهل فکر باید فکر کنند و بعد بیان کنند اما این بیان باید در جایگاهی تخصصی باشد یعنی هر کس حق دارد بیاندیشد و آنچه می‌اندیشد را بگوید به شرط آنکه بیاندیشد.

رجبی دوانی در تبیین مفهوم اعتدال در مسائل نظامی گفت: باید برای برقراری سیاست خارجی بی‌طرفی فعال، قدرت نظامی را در حد اعلای خود بالا برد البته نباید از قدرت نظامی خارجی خود غافل شویم یعنی باید حواسمان به نقاط استراتژیک خارجی خود مثل لبنان، فلسطین و کشور‌های آمریکای لاتین و آفریقا باشد.

رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: نظر رهبری اعتدال انقلابی است به این معنا که درهای بسته را صرفا نبینیم بلکه ابتدا از درهای بازی که رو به ما گشوده است استفاده کنیم تا بقیه درهای بسته نیز باز شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری