عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه با بررسي واقعيت هاي اجتماعي حاكم پي مي بريم كه منابع عظيم درآمدي برخی خانوارهای ایرانی به خريد لوازم بهداشتي و آرايشي اختصاص مي يابد گفت: این مصرف گرایی بسیار خطرناک است و آمارهای رسمی این خطرناک بودن را تایید می کند.

به گزارش قم خبر؛ ايرج نديمي در گفتگو با خبرنگار «تراز» اظهار داشت: خانوارهاي ايراني براي آراستگي در خانه، خيابان و جشن ها هزينه هاي حداكثري مي كنند و به مرحله افراط رسيده اند.


وي تصريح كرد: استفاده بي رويه از لوازم آرايشي و رسيدن به رتبه هفتم جهان و دوم خاورميانه را مي توان مربوط به تبليغات اثرگذارمستقيم مانند تبليغ كالاها و برندها و تبليغات غير مستقيم مانند فعاليت هاي فرهنگي، فيلم ها و سريال ها و... دانست، به طوري كه اين وضعيت سبب شده تا ميل به خودنمايي در ميان جوانان بيش از پيش شود.

وي تاكيد كرد: استفاده از لوازم آرايشي در كشور ما به مرحله افراطي رسيده، در حالي در ساير كشورها معمولا بانوان ميانسال براي پوشاندن رد پاي پيري و چين و چروك صورت از لوازم آرايشي استفاده مي كنند.

نماینده مردم لاهیجان در خانه ملت در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار تراز بيان كرد: با روش هاي قانوني و همچنين فرهنگ سازي مي توان اين وضعيت را كنترل كرد.

وي توضيح داد: همان طور كه از نامگذاري امسال مشخص است، فرهنگ و اقتصاد، رابطه معناداري دارند و استفاده از لوازم آرايش هم بعد فرهنگي دارد و تاثيرات اقتصادي آن در گردش مالي چند صد ميليون دلاري كه بخش عمده آن به صورت قاچاق بوده، قابل مشاهده است.

نديمي گفت: خوشبختانه براي جلوگيري ازقاچاق كالا، قوانين و آيين نامه هاي سختگيرانه تصويب شده كه با اعمال آنها براي ورود كالاهاي قاچاق موانع حداكثري ايجاد شده است در بعد فرهنگي نيزرسانه ها بايد با برنامه هاي سمعي و بصري، مخاطبان را به استفاده نكردن لوازم آرايشي قاچاق تشويق كنند.

وي خاطر نشان كرد: بايد تقاضاي خانواده ها را به سمت كالاهاي اساسي سوق دهيم، زيرا استفاده از لوازم آرايشي جزو ضروريات زندگي نيست.

وي درباره توليدات داخلي در حوزه لوازم آرايشي و بهداشتي نیز به خبرنگار تراز اظهار داشت: اگر مصرف داخلي در حد نياز متعارف باشد، شركت هاي توليد داخل از پس آن برمي آيند اما در كنار آن شركت ها داخلي هم توليد كننده لوازم آرايشي و بهد اشتي هستند و هم اولويت خود را بر روي توليد دارو قرار داده اند بنابراين براي اين شركت ها توليد دارو به دليل ۳ عامل نياز جامعه، حساسيت و درآمد بيشتر دراوليت قرار مي گيرد و اين فاكتورها سبب توليد كمتر لوازم آرايش در داخل مي شود.

وي ادامه داد: اين روزها در خيابان ها شاهد استفاده از رنگ هاي متنوع و بسيار زياد مواد آرايشي هستيم به طوري كه پاسخگويي به اين ميزان تنوع از عهده شركت هاي داخلي خارج است.

وي گفت: خيابان هاي امروز تبديل به تابلوهاي نقاشي رنگارنگي شده اند كه بستر را براي ورود مواد و لوازم آرايشي قابل بيش از پيش فراهم مي سازند.

عضو كميسيون اقتصادي مجلس خواستار شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنين وزارت بهداشت بايد به مساله توليد لوازم آرايش توجه ويژه اي داشته باشند و از اين طريق مي توان مانع قاچاق بي رويه اين گونه مواد شد.

وي درباره افزايش ميزان استفاده آقايان از لوازم آرايشي در كشور نیز گفت: اين مساله را كه امروزه جزو واقعيات جامعه شده نمیتوان كتمان كرد.
نديمي افزود: وقتي بحث خودنمايي و تفاخر به ميان مي آيد، جنسيت معناي خود را از دست مي دهد.

وي اظهار داشت: بحث استفاده از لوازم آرايش را نمي توان تنها مختص بانوان دانست و بايد براي تمام كساني كه با استفاده افراطي از لوازم آرايش قصد خودنمايي دارند برنامه ريزي فرهنگي كرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری