کد خبر: 1888

هر سال با آغاز ماه رمضان برخی مشاغل در کشور رونق چشمگیری می یابند و بسیاری مغازه داران ترجیح می دهند در این یک ماه برای بدست آوردن سود بیشتر از حرفه اصلی خود دست بکشند.

به گزارش قم خبر و به نقل از تراز، یکی از مشاغلی که در این ماه سود سرشاری در مقابل هزینه و سرمایه کم دارد فروش آش و حلیم است.

بررسی قیمت ها نشان می دهد امسال قیمت مصوب هر کیلوگرم آش رشته ۷هزار تومان،‌آش شله‌قلمکار قیمت ۷‌‌هزارو۵۰۰تومان،‌حلوا و همچنین شله زرد کیلویی ۸ هزار تومان تعیین شده است.

هر کیلو حلیم نیز ۸هزار تومان تعیین قیمت شده که با توجه به اضافه شدن در صورت افزودن مخلفات مانند دارچین، پودر نارگیل، کنجد، روغن حیوانی و گوشت بوقلمون قیمت آن حداکثر باید ۸هزار و ۵۰۰تومان باشد.

امسال قیمت هر دست کله‌پاچه هم با ۶ هزارتومان افزایش به ۳۵هزارتومان رسیده است.

وضعیت قیمت ها نشان می دهد این دسته از خوارکی های پرطرفدار در ماه رمضان حداقل ۱۵درصد افزایش قیمت داشته اند.

سال گذشته هر کیلو حلیم درجه یک ۷۰۰۰ تومان، آش شله قلمکار ۶۰۰۰ تومان، آش رشته ۵۰۰۰ تومان، شله زرد ۷۰۰۰ تومان و حلوا ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ تومان به فروش رسید.

این در حالی است که بسیاری از عرضه کنندگان رسمی حلیم و آش و... بر این باورند هزینه های جاری مانند انرژی، دستمزد و اجاره بهای مغازه ها بیش از ۱۵ درصد بوده ، بنابراین قیمت های مصوب فعلی کارشناسی نیست وباید بیشتر افزایش یابد.

گذری به مغازه های عرضه کننده حلیم و آش در برخی از نقاط شهر نشان دهنده مواردی بود که از زیر چشمان بسیاری از مشتریان دور می ماند.

برایم جالب بود که بسیاری از فروشندگان در مقابل مغازه هایی که اصلا ربطی به اغذیه ندارد،‌اقدام به فروش آش و حلیم کرده اند برای نمونه مغازه لباس فروشی در شرق تهران اجناس خود را در گوشه ای جمع کرده و جلوی مغازه اش دیگ های آش و حلیم گذاشته بود و در کنار آنها ظروف یکبار مصرف کوچک که به گفته اش گنجایش دقیق یک کیلو را داشت؛‌قرار داده بود و در این میان هیچ ترازو و وسیله ای برای وزن کردن به چشم نمی خورد.

در این شرایط مشتری باید بر حرف فروشنده و ظرف مورد ادعا به عنوان واحد اندازه گیری اعتماد می کرد.

یکی از نکات جالبی که در گوشه ای دیگر از شهر با آن روبه رو شدم فروش ملاقه ای آش رشته بود به طوری که هر ملاقه ۲هزار تومان قیمت داشت و با ۴ ملاقه مشتری قیمت یک کیلو آش را باید می پرداخت !

کمی کنکاش نشان می دهد عده ای سودجو با این روش، روزانه پول های بی شمار و سودهای کلانی از فروش آش و حلیم تا ۲-۳ برابر نرخ های مصوب به جیب می زنند که گاه روزانه به بیش از یک میلیون تومان هم می رسد.

این در حالی است که منطقی به نظر می رسد صنف هایی مانند کبابی ها،‌رستوران ها،‌طباخی ها نسبت به طبخ و فروش حلیم و آش اقدام کنند اما به دلیل سود بالای این کار اعضای بقیه صنف ها هم سعی می کنند از آب گل آلود نبود نظارت دقیق بر این بازار ماهی گرفته و جیب خود را برای یک ماه پر کنند.

اصغر مالک یک کبابی است؛ وی بر این باور است:‌نظارت دقیقی از واحدهای غیر رسمی صورت نمی گیرد و بازرسان تنها به واحدهای رسمی سر می زنند در حای که اعضای سایر صنف ها با جمع و محدود کردن اجناس خود دو دیگ مقابل مغازه خود گذاشته و با استفاده از مواد و حبوبات ارزان و بی کیفیت، آشی می پزند که قیمتش برابر است با کیفیت درجه یک این غذا.

وی افزود:‌متاسفانه مردم توجهی به این مسائل نداشته و تنها به صرف شکل ظاهری اقدام به خرید مواد خوراکی می کنند در حالی که باید از خود بپسرند مغازه ای که تا دیروز لباس فروشی،‌ عروسک فروشی و ... بوده چگونه یک شبه به تخصص پخت غذا رسیده است؟

وی تاکید کرد:‌هنگامی که تخلفی از سوی این واحدها صورت گیرد به حتم مرجع رسیدگی کننده مناسبی وجود ندارد در حالی که واحدهای رسمی مانند کبابی ها،‌رستوران داران ،‌ طباخی ها دارای اتحادیه بوده و در صورت شکایت شهروندان می توانند به اتحادیه ها مراجعه کنند.

وی تاکید کرد:‌در تبلیغات بسیاری از واحدهای عرضه حلیم دیده شده از اصطلاح گوشت بوقلمون و گوشت تازه و روغن کرمانشاهی و... استفاده می شود در حالی قیمت بالای گوشت قرمز می‌تواند درصدی از سود سرشار حلیم‌فروشان را کاهش دهد بنابراین بسیاری از واحدها گوشت را حذف می کنند.

روغن کرمانشاهی نیز قیمتی بیش از ۲۰۰هزار تومان دارد بنابراین توجیهی برای استفاده در حلیم ۸هزار تومانی ندارد و این تبلیغات شوخی به نظر می رسند.

شهر در دست واحدهای غیر مجاز

با مشاهده نحوه پخت آش و حلیم در مغازه های سطح شهر می توان به این نتیجه رسید که در پخت آنها بهداشت به طور کامل رعایت نمی شود.
رییس اتحادیه کباب، حلیم و غذاهای سنتی نیز این مساله را تایید کرد و اظهار داشت:‌ در واحدهای غیرمجاز می توان بساط آش و حلیم غیربهداشتی را به راحتی مشاهده کرد.

حسین محمدی افزود: عرضه‌کنندگان غیر مجاز معمولا این خوراکی ها را با حداقل کیفیت و بدون توجه به نکات بهداشتی تهیه می کنند و در این میان بازرسان بهداشتی نیز نظارتی بر روی عملکرد آنها ندارند.

وی خاطر نشان کرد:‌ اتحادیه با هدف تامین امنیت بهداشتی و سلامتی روزه‌داران به حتم برخوردهای جدی‌تر و شدیدتری با عرضه‌کنندگان غیرمجاز‌ آش و حلیم خواهد داشت.

محمدی گفت:‌ در ماه رمضان واحدهای مجاز و دارای پروانه بهداشت و جواز کسب مکلف به نصب بنرهایی با مضمون «واحد مجاز فروش آش و حلیم» هستند و در صورت مشاهده واحدهای عرضه مواد خوراکی غیرمجاز جریمه شده و واحد صنفی نیز پلمب می‌شود.

وی درباره تعداد واحدهای صنفی مجاز در تهران بیان کرد:‌ در تهران ۷۰۰ واحد صنفی دارای مجوز فروش‌ آش و حلیم هستند اما متاسفانه در ماه رمضان شاهد فعالیت بیش از ۲هزار واحد صنفی غیر مجاز در سطح شهر می شویم .

وی در پایان خاطر نشان کرد:‌از شهروندان می خواهیم هنگام خرید آش و حلیم توجه کنند که واحد دارای مجوزهای قانونی و مجاز باشد زیرا مواد غذایی تاثیر مستقیم بر روی سلامت مردم دارد.

رییس اتحادیه کباب و حلیم، آشپز و غذاهای سنتی کشور گفت:‌مردم حتماً برای تهیه حلیم و آش بهداشتی به کبابی های مجاز و عاملان فروش که پارچه عامل فروش تحت نظارت وزارت بهداشت و اتحادیه را دارند، مراجعه کنند، چرا که بر اساس گزارش های سالهای قبل شاهد بودیم که متاسفانه عده ای به صورت غیربهداشتی آش و حلیم را در دامداری ها، گاوداری ها و برخی نقاط صنعتی به صورت غیربهداشتی تهیه کرده و بدون هیچ گونه سیستم خنک کننده و حمل و نقل یک روز زودتر در مراکز غیرمجاز توزیع می کردند که آنها نیز هر کیلو را ۲ هزار تومان ارزانتر از نمایندگی های مجاز آش و حلیم را می فروختند.

وی درباره نظارت های بهداشتی روی فعالیت مراکز عرضه توضیح داد: تا سال گذشته بازرسان وزارت بهداشت در ساعت خارج از ساعت کاری تعطیل بودند و اتحادیه نیز فقط بر کسبه پروانه دار(کبابی ها)، نظارت دارد و ما قادر نیستیم بر روی فعالیت تمامی آبمیوه فروشی ها، ساندویچی ها، کله پزی، تعویض روغنی، آشپزخانه ها و حتی آژانس های املاک و تاکسی که در ماه مبارک آش و حلیم می فروشند، نظارت کنیم.

وی درباره تمهیدات برای امسال اظهار داشت:‌بر اساس هماهنگی های صورت گرفته با وزارت بهداشت، شورای اصناف، بازرسان اتحادیه و اصناف و اداره اماکن، امسال واحدهای غیرمجاز ظرف ۲۴ ساعت پلمب خواهد شد و برخورد شدیدی با واحدهای غیر از کبابی و حلیم که آش و حلیم بفروشند، اعمال می کنیم.

محمدی درباره راه های ارتباط با اتحادیه گفت:‌ شهروندان می توانند با شماره های ۷۷۶۳۹۶۵۸-۷۷۶۳۹۶۵۹-۷۷۶۲۶۸۷۷- ۷۷۶۲۶۸۷۸ با ما در ارتباط باشند.

گفتنی است در صورت مشاهده هر گونه موارد غیر بهداشتی در پخت و عرضه آش و حلیم و... شهروندان می توانند مشکلات بهداشتی را به سامانه ستاد فوریت های بهداشت وزارت بهداشت با شماره ۰۹۶۷۸ اطلاع دهند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری