کد خبر: 1864

ماه رمضان زمان مناسبی برای برقراری تعادل غذایی در بدن است، بر این اساس رعایت برخی نکات تغذیه ای لازم است.

به گزارش قم خبر، با توجه به فرا رسیدن ایام ماه مبارک و با عنایت به اینکه این ماه زمان مناسبی برای برقراری تعادل غذایی در بدن است، بر این اساس رعایت برخی نکات تغذیه ای لازم است.

از این رو بهتر است روزه را با شیر یا آب ولرم،خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانندنان و پنیر، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند استفاده کنیم.

 همچنین بهتر است بین افطار و صرف شام یک فاصله ی زمانی کم در نظر گرفته شود تا بدن بتواند خود را آماده ی قبول غذاهای پرحجم تر کند.

از سوی دیگر وعده سحری را به هیچ وجه فراموش نکنید، زیرا سحری در ماه رمضان همانند صبحانه در روزهای عادی، مهمترین وعده ی غذایی است این وعده ی غذایی، مواد مغذی لازم و انرژی مورد نیاز برای تمرکز و فعالیت روزمره را تامین می کند و سوخت و ساز پایه ی بدن را بالا نگه می دارد.

اشخاصی که بدون سحری اقدام به روزه گرفتن می کنند در طول روز دچار افت قند خون ، کاهش تمرکز و توان کاری می شوند این عوارض هیچ ارتباطی به روزه گرفتن ندارد و نتیجه تغذیه ی نامناسب است.

 در هنگام سحر سعی کنید از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات های پیچیده و دارای فیبر مانند غلات کامل، حبوبات و سبزیجات به جای کربوهیدرات های ساده مثل قند،مربا و برنج و نان های بدون سبوس استفاده کنید؛ چرا که کربوهیدرات های پیچیده سرعت هضم کم و خاصیت سیر کنندگی بیشتری دارند و به حفظ قند خون در محدوده ی طبیعی و تاخیر در ایجاد حس گرسنگی کمک می کنند.

همچنین به هر میزان که سحری سبک تر باشد، احساس سنگینی، کسالت و خواب آلودگی کمتر بروز کرده و شخص فعالیت روزانه را با نشاط بیشتری آغاز می کند.

مثال هایی از انتخاب های غذایی در هنگام سحر:

- 2 تا 3 تکه نان (ترجیحاً نان سنگگ) به همراه پنیر و خرما یک وعده ی سبک و مناسب برای سحر است.

- بشقاب سالاد همراه با یک تکه مرغ یا ماهی را می توان به عنوان سحری میل کرد (همراه با سالاد می توانید از 2 تا 3 قاشق مربا خوری روغن زیتون استفاده کنید)
-

  حلیم یک منبع غذایی غنی از پروتئین با سرعت هضم کم برای وعده ی سحری مناسب می باشد.

در ادامه محمد باقرزاده در گفت و گو با خبرنگار قم خبر، پیرامون بحث تغذیه در ماه رمضان اظهار کرد: با توجه به فاصله زمانی زیاد بین افطار تا سحر، طبیعتا در موقع افطار گرسنگی زیادی بر انسان غالب می شود بنابراین توصیه می گردد با غذایی ساده افطار خود را باز کرده و از پر خوری اجتناب شود.

این کارشناس تغذیه افزود: مابین افطار و شام حتما فاصله باشد؛ همچنین از سبزیجات و میوه جات تازه حتما استفاده شود و از خوردن غذاهایی که ایجاد نفخ می کند پرهیز گردد.

گفتنی است،‌ روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان علاوه بر آثار روحی و معنوی، اثرات جسمانی بسیار ارزشمندی دارد. اما بدون شک زمانی می توان از تاثیرات مثبت روزه بهره مند شد که تغذیه در هنگام افطار و سحر منطبق با یک رژیم متعادل و متنوع باشد.

همچنین قابل توصیه است که در طول این ماه نیازی به پرخوری نیست؛ زیرا در طول روزه داری بدن مکانیسم های تنظیمی خود را از قبیل مصرف بهینه ی ذخیره ی چربی و کاهش سوخت و ساز بدن باعث حالت هایی چون کرختی، بی حالی و کاهش دمای بدن می شود که این امر در زوزهای طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

این نکته نیز قابل توجه است که روزه به درمان برخی از بیماری سم زدایی بدن و استراحت دستگاه گوارش کمک می کند و به منظور کاهش وزن کاهش چربی خون و کنترل قند خون به افراد جامعه توصیه می شود .

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری