مصطفی رضوانی

به گزارش قم خبر، برخی مقام‌ها و منابع غربی می‌گویند این سخن که دولت امریکا نمی‌دانسته داعش در تدارک حمله به عراق است، چندان قابل‌قبول نیست چراکه نشانه‌های روشنی در رد آن وجود دارد.

راند پل سناتور جمهوری‌خواه که منتقد جدی سیاست‌های مداخله‌جویانه امریکاست در مصاحبه با سی ان ان گفته است: « فکر می‌کنم ما از اول باید می‌دانستیم که چگونه عمل می‌کنیم. ما گروه دولت اسلامی عراق و شام ( داعش ) را در سوریه مسلح کرده‌ایم. داعش ، شاخه‌ای از القاعده ، با شبه‌نظامیان سوری همکاری کرده که دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا آن‌ها را در تلاش برای براندازی رژیم بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه مسلح کرده است.»

سؤال این است که چگونه گروه تروریستی داعش بدون اینکه ماهواره‌های جاسوسی آمریکا مخفیگاه‌هایش را ردیابی کند از سوریه وارد عراق شد و چگونه رسانه‌ها درباره ناکامی و کوتاهی اطلاعاتی گسترده سکوت کردند ؟

علاوه بر این سرویس‌های اطلاعاتی امریکا گفته‌اند از 4-5 ماه پیش دراین‌باره هشدار داده بودند، آیا معنای این سخن این نیست که امریکا از مدت‌ها قبل می‌دانسته‌اند چه برنامه‌ای در سر داعش می‌گذرد؟

باراک اوباما ادعا می‌کند طرفدار « دموکراسی فراگیر » است و به همین خاطر از نوری مالکی نخست‌وزیر عراق می‌خواهد یا سنی‌های بیشتری را به دولت راه دهد یا از سمت نخست‌وزیری کناره‌گیری کند.

اما آنچه او انجام می‌دهد در حقیقت نفی دموکراسی و رأی مردمی است که به مالکی و شیعیان رأی داده‌اند و به رقبای آن‌ها نه گفته‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز به نقل از اوباما نوشت : « بخشی از وظیفه به عهده مقامات بلندپایه عراق است که خود را آماده کنند برای حل‌وفصل مسائل فرقه‌ای گرد هم بیایند و مصالحه کنند. »

وی افزود : « اگر آن‌ها چنین کاری نکنند ، آقای مالکی و سایر مقامات بلندپایه عراق باید بدانند که زمان زیادی ندارند. »

برخی عقیده دارند آمریکا نمی‌خواهد نوری مالکی بر سرکار بماند زیرا وی اجازه نداد نظامیان آمریکایی پس از ضرب‌الاجل سال 2012 میلادی در عراق بمانند و از طرفی نخست‌وزیر عراق خیلی به ایران نزدیک است.

بنابراین مالکی باید برود و هدف اصلی ، تغییر رژیم است. درواقع روند تجزیه عراق آغازشده است و سنی‌ها بخشی از این کشور را که قصد دارند در آنجا زندگی کنند تصرف کرده‌اند.

کردها جای پای خود را در مناطق تحت کنترلشان محکم کرده‌اند و شیعیان در بغداد و سایر نقاط ازجمله بصره حضور دارند.

با این اوصاف حق‌داریم عقیده داشته باشیم روند تقسیم عراق یک معامله از پیش انجام‌شده است. آن‌ها می‌خواهند عراق به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم و توسط رهبران قبایل و جنگ‌سالارها اداره شود.

سفر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا  به خاورمیانه هم آشکارا تلاشی برای جلب حمایت بر ضد نوری مالکی است.

جان کری صبح یکشنبه در نخستین مرحله سفرش به خاورمیانه وارد قاهره شد ، سفری که ادعاشده هدف آن سرعت دادن به روند شکل‌گیری دولتی فراگیر و شامل همه فرقه‌ها در عراق است.

درواقع هدف آمریکا ابتدا خلاصی از مالکی و سپس پرداختن به مسائل دیگری ازجمله هجوم شبه‌نظامیان به این کشور است.

اما نشانه‌ای از اینکه مالکی و شیعه قصد کوتاه آمدن داشته باشند وجود ندارد.

رصد و محور یابی شبکه‌های ماهواره‌ای پنجشنبه/  05 تیر 93 / 26 ژوئن 2014

 

خلاصه اجرائی:

  1. شبکه من و تو در گزارشی پیرامون مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5، به نقش سپاه پاسداران در این مذاکرات پرداخت و تلویحاً مدعی شد علت اصلی عدم شفافیت ایران در مواجهه با آژانس، دخالت‌های سپاه در امور هسته‌ای است.
  2. بی‌بی‌سی می‌گوید اگرچه ایران تمایلی به اعلام رسمی حضور در عراق ندارد ولی ترجیح می‌دهد از راه‌های غیررسمی به عراق کمک کند.
  3. بی‌بی‌سی با پوشش مستمر مسئله کم‌آبی در کشور و جیره‌بندی آب در شهرهای بزرگ،درصدد القای نگرانی به مردم است.حمله‌های پراکنده به مرزبانی‌های ایران در غرب هم با همین هدف پوشش داده می‌شود.

 

محورهای اصلی

من و تو:

  1. محسن فخری زاده؛ کلید حل معمای هسته‌ای ایران؟
    1. من و تو می‌گوید فرارسیدن پایان ضرب‌الاجل توافق موقت ژنو نزدیک است و دیپلماسی هسته‌ای دولت روحانی سیگنال‌هایی از تمایل ایران برای رفع تحریم‌ها و تعامل با جهان ارسال می‌کند. بااین‌حال، یکسر ماجرای هسته‌ای به سپاه پاسداران و پروژه‌های بزرگ آن در صنعت هسته‌ای ایران می‌رسد. افزون بر هزینه‌های سیاسی که حاکمیت باید در صورت حصول توافق جامع هسته‌ای در داخل بپردازد، شرکت‌های وابسته به سپاه نیز با توقف بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای در ازای تعدیل تحریم‌ها متحمل هزینه‌هایی گزاف خواهد شد.
    2. حال پرسش مهم این است که آیا سپاه و حاکمیت حاضر به چشم‌پوشی از عایدات اقتصادی خود به بهای رفع تحریم‌ها هستند؟ برخی رسانه‌ها و تحلیلگران غربی معتقدند، پاسخ به این پرسش می‌تواند در دست فردی به نام محسن فخری زاده، عضو ارشد سپاه است که مقامات اطلاعاتی غرب از او به‌عنوان "رابرت اوپنهایمر" ایران نام می‌برند.
    3. نشریه "نیویورک‌تایمز" در گزارشی تحلیلی با اشاره به این‌که فخری زاده یکی از غایبان اصلی مذاکرات وین است، تصریح کرده که دولت‌های غربی، فخری زاده را حافظ مهم‌ترین اسرار هسته‌ای ایران دانسته و معتقدند که او باید در نشست‌های ایران با گروه ۱+۵ حضورداشته باشد. بنا بر تحلیل این نشریه، این عدم حضور باعث می‌شود که در صورت توافق کامل ایران با شش قدرت جهانی هیچ درک واقعی از فن‌آوری‌های ساخت‌و‌ساز کلاهک هسته‌ای و جنبه‌های کلیدی فعالیت‌های هسته‌ای تهران در اختیار آژانس قرار نگیرد.
    4. بنا بر تحلیل نیویورک‌تایمز، یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مصاحبه‌ی هفته‌ی گذشته‌ی خود گفت که برخی  از اسناد هسته‌ای در ایران از بین رفته‌اند،  بعضی از دانشمندان جان خود را ازدست‌داده‌اند و در برخی موارد ایران به آژانس اجازه‌ی دسترسی به تأسیسات خود را نمی‌دهد.
    5. من و تو معتقد است پیش‌تر شایعاتی منتشرشده بود مبنی بر این‌که سازمان اطلاعاتی اسراییل، "موساد"، به دنبال ترور فخری زاده است. نیویورک‌تایمز یادآوری کرده که پیرو ترور دانشمندان هسته‌ای ایران، از حضور فخری زاده در نشست‌ها و مذاکرات جلوگیری شده است.
    6. هم‌اکنون، سازمان اطلاعات مرکزی امریکا، "سیا"  برای مطالعه در مورد فخری زاده ، شبکه تأسیسات دولتی و لابراتوارهای دانشگاهی تحت نظارت او تیمی متشکل از کارشناسان تشکیل داده است. در سال ۲۰۰۴، سیا به کمک متحدان ایالات‌متحده به یک لپ‌تاپ دسترسی پیدا کرد که حاوی اطلاعاتی در خصوص ابعاد احتمالی نظامی پرونده هسته‌ای ایران بود.
    7. اولی هاینونن، بازرس ارشد پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر این باور است که اهمیت دستیابی به جزییات دقیق برنامه هسته‌ای بسیار بالاست خصوصاً اینکه امریکا یک‌بار در مورد عراق دچار خطای محاسباتی شده است.
    8. نیویورک‌تایمز در پایان نوشته، مقامات کاخ سفید معتقدند که حتی در صورت حصول توافق هسته‌ای تا ماه آینده، تضمینی وجود ندارد که امکان دسترسی به سایت‌های به‌شدت تحت حفاظت در ایران، به وجود بیاید.
  2. تحولات عراق
    1. من و تو می‌گوید بنا بر اعلام سازمان ملل، از آغاز پیشروی نیروهای داعش در عراق، طی نزدیک به سه هفته، دست‌کم ۱۰۷۵ نفر جان که بیشتر آن‌ها غیرنظامی هستند جان خود را ازدست‌داده‌اند. روپرت کالویل، سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، روز گذشته گفت که شمار ۱۰۷۵ نفر حداقل تلفات پیشروی‌های داعش است. کالویل افزود، تخمین سازمان ملل از شمار تلفات، قربانیان انفجارها، کشتار غیرنظامیان،  پلیس و ارتش عراق را نیز شامل می‌شود.
    2. بااین‌حال، دولت اسلامی عراق و شام (داعش)، پس از تصرف شهر موصل در اوایل ماه ژوئن ادعا کرده بود که بیش از ۱۷۰۰ نفر از اعضای شیعه ارتش عراق را اعدام کرده است.
    3. در تحولی دیگر، روز گذشته، جان کری، وزیر خارجه آمریکا وارد اربیل مرکز اقلیم کردستان عراق شد تا با مسعود بارزانی، رئیس این اقلیم دیدار و گفتگو کند. کری در دیدار خود با بارزانی و دیگر مقامات کُرد گفت که تشکیل دولت فراگیر چالش اصلی عراق است.
    4. نوری المالکی، نخست‌وزیر شیعه عراق، متهم است به علت مشارکت ندادن سنی‌ها و کردها در حاکمیت، باعث تشدید فرقه‌گرایی در این کشور شده است. کری در حالی وارد اربیل شد که درگیری‌ها در بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق در بیجی ادامه دارد، اما مقامات نظامی عراق ادعای داعش مبنی بر تصرف کامل این پالایشگاه را رد کرده‌اند.
    5. شایان‌ذکر است که پالایشگاه بیجی در روزهای گذشته به محاصره داعش درآمده و تولیدش متوقف و منجر به کمبود سوخت در مناطق کردنشین، بغداد و جنوب عراق شده است. نیروهای دولتی عراق روز گذشته اعلام کردند که شورشیان را از سد استراتژیک حدیثه که بزرگ‌ترین نیروگاه تولید برق عراق را در خود جای‌داده است؛ عقب رانده‌اند.
    6. همچنین به گفته‌ی مقامات عراقی، یک زن که از شخصیت‌های برجسته سیاسی در این کشور بود، در مبارزه با دولت اسلامی عراق و شام ( داعش) کشته شد. "ناجی جبرا"، مشاور فرماندار استان صلاح‌الدین عراق و فرزند یکی از رهبران برجسته‌ی اهل سنت بود که با در دست گرفتن اسلحه در برابر نیروهای داعش ایستاد و زمانی که قصد داشت با یک راکت نیروهای شورشی را هدف قرار دهد توسط تک‌تیراندازان هدف قرار گرفت.
    7. پدر ناجی جبرا نیز هفت سال پیش توسط نیروهای القاعده در یک اقدام تروریستی درنتیجه انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده کشته شده بود. پدر ناجی عضو "شورای بیداری" و از رهبران شاخه ی استانی این شورا بود که پس از سقوط صدام در متحد کردن قبایل این کشور فعالیت می کرد. عموی ناجی نیز از مبارزانی بود که اوایل سال جاری در حمله به ساختمان شورای استانی شهر صلاح الدین توسط داعش کشته شد.
    8. خبرگزاری‌های محلی به نقل از منابع امنیتی اعلام کردند که این زن در تلاش بود تا به همراه مردان قبیله برای مقابله با شورشیان در منطقه العالم مبارزه کند. ناجی جبرا مشاور امور زنان و رفاه اجتماعی استانداری صلاح الدین قبل از کشته شدن چندین تن از نیروهای شورشی را به قتل رسانده بود.
    9. نوری المالکی، نخست وزیر عراق، طی پیام تسلیتی به خانواده ی اولین زن کشته شده در مبارزه علیه داعش، نوشت: «نام شهید ناجی در فصل مبارزات عراق جاودانه شد.»

 

صدای آمریکا:

  1. حوادث عراق:
    1. در واشنگتن، کاخ سفید مجدداً از تشکیل یک دولت یکپارچه در عراق سخن می‌گوید اما نوری المالکی نخست‌وزیر عراق روز چهارشنبه تشکیل یک دولت فراگیر را رد کرده است، این در حالی است که دولت عراق از شروع حمله‌های گروه داعش از آمریکا درخواست کمک کرده است، آمریکا می‌گوید آینده عراق بستگی به آن دارد که تمام رهبران سیاسی از جوامع مختلف گرد هم‌آیند و منافع کشور خود را قبل از هر چیز دیگر در نظر بگیرند، کاخ سفید روز سه‌شنبه گفت هنوز این پرسش مطرح است که آیا رهبران سیاسی عراق چنین راهی را انتخاب خواهند کرد یا نه، راهی که آینده عراقی متحد به آن وابسته خواهد بود.
    2. پارلمان عراق برای آغاز روند تشکيل يک کابينه جديد بر اساس نتايج انتخابات دو ماه پيش تشکيل جلسه می‌دهد، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق با آغاز روند تشکيل يک کابينه جديد تا يک هفته ديگر موافقت کرد.
  2. اخبار کوتاه:
    1. روزنامه کیهان به مدیرمسئولی حسین شریعتمداری در نوبت‌های مختلف با حمله به بیژن زنگنه، وزیر نفت و معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، این دو مقام نزدیک به اصلاح‌طلبان در دولت حسن روحانی را متهم کرده است که مانع خودکفایی در تولید بنزین شده‌اند.
    2.  معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست ایران به حملات روزنامه کیهان به این سازمان واکنش نشان داد و گفت افراد بسیاری باید تمرین کنند که "سلامتی مردم و منافع ملی را قربانی اهداف سیاسی و مغرضانه خود نکنند".
    3. احمد خاتمی، عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری می‌گوید تا مشخص شدن وضعیت آیت‌الله مهدوی کنی، رئیس مجلس خبرگان که در وضعیت کما قرار دارد، آیت‌الله هاشمی شاهرودی ریاست این مجلس را بر عهده خواهد داشت.
    4. پیش از آیت‌الله مهدوی کنی، ریاست مجلس خبرگان با اکبر هاشمی رفسنجانی بود. اما بعد از موضع‌گیری‌های او در مورد سرکوب معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸، ریاست این مجلس به مهدوی کنی واگذار شد.
    5. رسانه‌های ایران از کشته شدن سه عضو نیروی انتظامی در پی حمله مسلحانه‌ای که شب گذشته در شهرستان ثلاث باباجانی واقع در شمال غربی استان کرمانشاه رخ داد، خبر دادند.
    6. خبرگزاری ایلنا، به نقل از آقای حیدری نوشت «با توجه به نوع اقدام و نحوه حمله»، این عملیات احتمالاً کارگروه پژاک بوده است. اما به گزارش شبکه خبر، یکی از فرماندهان نیروی انتظامی هرگونه درگیری با پژاک را رد کرده است، خبرگزاری مهر نیز به نقل از «یک مقام آگاه انتظامی» نوشت این حمله ارتباطی با «تکفیری‌ها» ندارد.

بی‌بی‌سی:

  1. تحولات عراق
    1. وزارت خارجه ایران حضور قاسم سلیمانی و نیروهای ایرانی در عراق را رد کرده است.
    2. جمشید برزگر تحلیلگر بی‌بی‌سی می‌گوید حضور سلیمانی در عراق حساسیت‌های زیادی را برمی‌انگیزاند.خبرها چه درباره حضور او در عراق و چه تکذیب حضورش در عراق می‌تواند بخشی از عملیات روانی ایران علیه داعش باشد.در عین اینکه نیروی قدس جزو دولت نیست و معلوم نیست تکذیب وزارت خارجه درست باشد.چه سلیمانی در عراق باشد و چه نباشد نزدیکی زیاد دولت مالکی به ایران و هماهنگی او با تهران کاملاً مشخص است.
    3. برزگر ادامه می‌دهد بعید به نظر می‌رسد دولت ایران مایل باشد به‌صراحت دخالت رسمی در عراق داشته باشد اما حساسیت درباره اماکن مقدس عراق بین مردم ایران و روحانیون کاملاً مشهود است.بنابراین کمک‌های غیررسمی  و نیروهای داوطلب حتماً به عراق ارسال می‌شود.

 

 

 

  1. اخبار کوتاه
    1. بی‌بی‌سی به نقل از رسانه‌های داخلی می‌گوید در حمله به یک مرزبانی سه مرزبان کشته‌شده‌اند.شهریار حیدری مدیرکل سیاسی امنیتی استانداری کرمانشاه فرمانده و دو نیروی پاسگاه مرزبانی ثلاث باباجانی سه‌شنبه‌شب مشغول گشت زنی بوده‌اند که هدف قرار گرفتند.از هویت مهاجمان اطلاعی در دست نیست.
    2. با بالا گرفتن بحران تأمین آب در تابستان،جیره‌بندی در 12 شهر بزرگ در ایران آغازشده است.در تهران،اصفهان،شیراز،قزوین،کرج،کرمان،قم،اراک،همدان و یزد قرار است جیره‌بندی انجام شود.2 روز است آب در کرج قطع می‌شود.
    3. طرح استیضاح وزیر علوم با 50 امضا به هیئت‌رئیسه مجلس ارائه‌شده ولی هیئت‌رئیسه هنوز این طرح را اعلام وصل نکرده است.فرجی دانا چندی پیش برای توضیح درباره انتصاب برخی معاونان خود و برخی روسای دانشگاه‌ها به مجلس فراخوانده شده بود.تعدادی از نمایندگان محافظه‌کار از او درباره ارتباط توفیقی و میلی منفرد با قضایای 88 سؤال کردند ولی از پاسخ‌های او قانع نشدند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری