کد خبر: 1718

گزارش قم خبر از سفر وزیر نیرو به قم/

در دیدار وزیر نیرو با مراجع عظام تقلید با توجه به مشکلات عمده در منابع آبی، مراجع تقلید اسراف در مصرف برق و آب را حرام اعلام کردند.

به گزارش قم خبر، حمید چیت چیان وزیر نیرو در سفر به قم امروز با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در دیدار وزیر نیرو با مراجع عظام تقلید با توجه به مشکلات عمده در منابع آبی، مراجع تقلید اسراف در مصرف برق و آب را حرام اعلام کردند.

کشور ما در تنش آبی قرار گرفته است

حمید چیت چیان در دیدار با مراجع عظام تقلید در قم، با اشاره به اینکه خدماتی که این وزارتخانه به مردم ارائه می‌کند بدون وقفه و 24 ساعته است اظهار کرد: همه زندگی مردم به آب و برق بسته شده است و قطعی این دو سبب اختلال در زندگی مردم می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد رشد داشته ایم خاطرنشان کرد: همکاران ما در این وزارتخانه شبانه روزی مشغول به فعالیت هستند.

چیت چیان به انرژی‌هایی که در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته شده ‌اشاره کرد و افزود: اما متاسفانه منابع آب محدود است و خشک سالی های سال های اخیر سبب شده که انرژی آب وضعیت خود را از دست بدهد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه میزان بارش در کشور کاهش پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: این بارش ها هیچ کمکی به چاه های زیرزمینی کشور نمی کند و سبب خشک سالی کشور شده ‌هرچند این موضوع در تمامی جهان به دلیل تغیراتی که به وجود آمده ‌طبیعی است.

وی با اشاره  به اینکه کشور ما در تنش آبی قرار گرفته است عنوان کرد: شرایط بسیار حادی در کشور وجود دارد و باید برای این موضوع تصمیمات ملی گرفته شود، برای مثال آب مشهد از فاصله 200 کیلومتری به شهر انتقال داده می شود.

وزیر نیرو به کمبودهای منابع آبی در سد دوستی اشاره کرد و افزود: امسال زیر 60 میلیون مترمکعب آب وارد این سد شده ‌و این شرایط سبب به وجود امدن وضعیت بحرانی در کشور شده است.

چیت چیان به تغییر الگوی مصرف در حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم الگوی صحیح مصرف را در جامعه ترویج دهیم زیرا این موضوع می تواند کشور را از شرایط بحرانی خارج کند.

وزیر نیرو گفت: باید حرام بودن مصرف بی رویه آب برای مردم گفته شود تا مردم بتوانند تصمیم درستی را در این زمینه اتخاذ کنند.

خیانت برخی سران منطقه سبب افزایش قدرت داعشی ها شده است

دیدار با آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی از جمله دیدارهای وزیر نیرو در سفر به قم بود.

آیت‌الله سید جواد شهرستانی نیز در این دیدار، با اشاره به اینکه داعش یک خطر جدی برای جامعه است، اظهار کرد: داعش یک خطر تروریستی برای منطقه است که باید نسبت به آن رویکرد صحیح اتخاذ بشود.

آیت الله شهرستانی با اشاره به اینکه داعش بسیار خطرناک است، عنوان کرد: همکاری برخی از مردم منطقه و خیانت سران سبب افزایش قدرت این گروه شده است.

وی افزود: مسیر سامرا به عتبات عالیات باز شده و 13 کیلومتر در دست مخالفان بوده، خوشبختانه در این چند روز مسیر باز شده است.

نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران با اشاره به اینکه حل این چالش بسیار سخت و سنگین است، عنوان کرد: آیت الله سیستانی اگر 48 ساعت دیرتر فتوا می‌دادند، بغداد سقوط کرده بود.

وی با اشاره به اینکه علمای سعودی نقش بسیار بدی در این داستان داشته‌اند، خاطرنشان کرد: با تمام این شرایط ما به این موضوع معتقدیم که مردم عراق می توانند خودشان این موضوع را حل کنند.

ترویج فساد در جامعه سبب کم شدن نعمت می شود

آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه برخی از رفتار و اعمال ما نیز تاثیرات بسیار زیادی در این زمینه دارد اظهار کرد: در روایات آمده که اگر رفتار انسان ها در مسیر درست نباشد نعمت های الهی کم می شود.

وی با اشاره به اینکه ترویج فساد در جامعه سبب کم شدن نعمت می شود تصریح کرد: ظلم های بسیار زیادی در جهان در حال شکل گیری است و  برهمین اساس کشورها با مشکلات بسیار زیادی روبه رو هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید خداوند را در تمامی امور به عنوان ناظر اعمال خود قرار دهیم عنوان کرد: مردم با همدلی و همکاری با مسئولان می توانند بر این مشکلات پیروز شوند.

استاد حوزه علمیه قم به اهمیت موضوع آب و صرفه جویی در آن در دین اسلام اشاره کرد و افزود: صرفه جویی در مصرف آب و برق یک وظیفه دینی است که برعهده مردم گذاشته شده است.

وی با اشاره به اینکه این موضوع باید توسط مبلغان در شهرهای کشور توسط علما عنوان شود گفت: چاه های غیر مجاز در کشور نیز وجود دارد که آب به مصارف غیرضروری می‌رساند و وزارت نیرو در این زمینه نیز هوشیار باشد.

آیت الله صافی به تلاش های وزارت نیرو در جهت رفع این دغدغه اشاره کرد و افزود: اعمال ما نباید به گونه ای شود که ما به حال خود واگذار شویم زیرا صرفه جویی در مصرف آب در دین اسلام و تمامی ادیان الهی مورد تاکید قرار گرفته شده است.
استاد حوزه علمیه قم گفت: من اطمینان دارم که مردم با همدلی با یکدیگر نیز این مشکل را حل می کنند.

مردم باید با خطرات کمبود آب در کشور آشنا شوند

آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با اشاره به اینکه امیدوارم مردم بتوانند از ماه مبارک رمضان استفاده کنند اظهار کرد: استفاده از آب و برق برای مردم پایان ندارد و بر همین اساس یکی از حساس ترین موضوعات کشور است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه اطلاع رسانی در حوزه صرفه جویی در مصرف انرژی اصلا مناسب نبوده است خاطرنشان کرد: کمبود آب در کشور به صورت صحیح به مردم انتقال داده نشده است و نباید از این موضوعات غفلت کرد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: مردم باید با خطرات کمبود آب در کشور آشنا شوند و اهمیت صرفه جویی برای آن ها توضیح داده شود و در این صورت است که مردم به سمت مصرف صحیح انرژی پیش می روند.

وی با اشاره به اینکه در دین اسلام به صرفه جویی و جلوگیری از اسراف تاکید شده است خاطرنشان کرد: روایت داریم که حتی در کنار رودخانه‌ای بودیم نباید یک لیوان آب را دور برزیم و نباید از این موضوعات غفلت کرد، زیرا دین اسلام حجت را برای ما تمام کرده است.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه باید برای وضو گرفتن آب را قطع کنیم تصریح کرد: برخی عنوان می کنند که ما وسواس داریم و این موضوع با اولویت های اصلی اسلام مخالفت دارد، اصلا اگر کسی پرسید بخاطر وسواس بگویید من گفته ام زیرا صرفه جویی در مصرف آب یک نیاز بسیار مهم و اساسی است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه این موضوعات در زمان های مختلف برای مردم بازگو شود عنوان کرد: اسراف در برق و آب حرام است و این موضوعات را باید مردم رعایت کنند، مگر ما چه فرقی با مردم کشورهای دیگر داریم آن ها رعایت می کنند و ما نیز باید رعایت کنیم و کسانی که در این زمینه سهل انگاری کنند باید روز قیامت پاسخگو باشند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه خشک سالی های بسیار زیادی در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: واقعیت‌ها با خیالات در جامعه تفاوت دارد و در این زمینه باید آگاهی بخشی لازم انجام شود.

وی با اشاره به اینکه طبقات ضعیف جامعه نباید به آب و برق و گاز نیاز داشته باشند، تصریح کرد: مسئولان باید صداقت داشته باشند و نباید کسی محتاج نیازهای اصلی جامعه امروز خود باشد.

استاد حوزه علمیه قم به برخی از مشکلات آب استان قم اشاره کرد و افزود: باید این مشکلات در کوتاه ترین زمان ممکن حل شود زیرا قم زائران بسیار زیادی دارد و باید برای این زائران امکانات مناسب در نظر گرفته شود.

این مرجع تقلید گفت: باید از مسئولان از عدم قطعی برق و آب در کشور تشکر کرد.

رسانه ها مصرف بهینه منابع را فرهنگسازی کنند

حجت‏‌‏الاسلام والسلمین محمد صادق صالحی‏‌‏منش نیز در جلسه بررسی مشکلات آب قم با حضور وزیر نیرو در استانداری قم با اشاره به دغدغه های امام راحل پس از انقلاب درباره مشکل آب قم اظهار کرد: سد 15 خرداد با پیگیری های امام (ره) ساحته شد و در ادامه نیز پیگیری های مجدانه مقام معظم رهبری سبب راه اندازی طرح بزرگ انتقال آب از سرشاخه های دز شد.

استاندار قم خطاب به وزیر نیرو درباره تاکید مراجع عظام تقلید برای توجه ویژه به استان قم افزود: مشکلاتی در روستاهای استان قم سبب شده تا به عنوان استاندار قم از مواجه شدن با آن ها شرم داشته باشم چرا که مردم در برخی روستاها وضعیت زندگی سختی دارند.

وی با اشاره به مجموعه اقدامات مسئولان و دستگاه های اجرایی استان قم در ایام نیمه شعبان خاطرنشان کرد: پس از نیمه شعبان دفتر مقام معظم رهبری تشکر ویژه ای از مسئولان قم بخاطر استقبال شایسته از زائران داشتند.

حجت الاسلام صالحی منش با تاکید براینکه مدیران قم در مناسبت های مختلف ملی ومذهبی برای خدمت به زائران با رویکرد جهادی خدمت رسانی دارند، تصریح کرد: مدیران و دستگاه های استان قم از تمام ظرفیت ها و امکانات برای بهره برداری مردم از منابع طبیعی استفاده می کنند.

استاندار قم با اشاره به دیدار وزیر نیرو با آیت الله مکارم شیرازی درباره اینکه مرجع تقلید شیعیان عنوان کرد تا سئوالات شرعی وزارت نیرو را پاسخ دهم و این امر می‌تواند زمینه‌ساز گسترش فرهنگ صحیح الگوی مصرف باشد، گفت: لازم است رسانه ها در این زمینه ها فرهنگسازی لازم را انجام دهند از همین رو لازم است از ظرفیت مراجع برای مدیریت مصرف بهترین استفاده را داشته باشیم.

نیازمند اقدامات فرهنگی برای اصلاح مصرف آب و منابع دیگر هستیم

آیت الله محمد یزدی نیز در گفت و گو با وزیر نیرو با تاکید براینکه اسلام کامل ترین توصیه ها و دستورات را برای زندگی بشر دارد، صرفه جویی در منابع را مستثنی ندانست و اظهار کرد: آب یکی از مهمترین دلایل پراکنده شدن انسان ها روی زمین بوده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه آب مهمترین احتیاج بشر برای تشکیل شهرها و تمدن بوده است، افزود: انسان در طول قرون متمادی تکامل یافت و راه بهره گیری بهینه از منابع را اموخت این نکته در صدر اسلام نیز مورد توجه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نیز بوده است.

استاد برجسته حوزه علمیه با انتقاد از الگوی مصرف آب در بین مردم ایران تصریح کرد: برخی به دلیل اینکه منابع فراوان آب را در اختیار دارند دچار وسواس و اسراف می شوند که حرام است اما نمی دانند که برای تامین آب چه اندازه هزینه و زمان صرف می شود.

وی با بیان اینکه عدم مصرف منابع علاوه بر آب در مصرف گاز نیز وجود دارد،  خاطرنشان کرد: فرهنگ نامناسبی در ایران در زمینه مصرف آب وجود دارد و این دسته افراد غافل هستند از اینکه مصرف بی رویه آب سبب کاهش ذخیره سفره های آب زیرزمینی می شود.

آیت‌الله یزدی با تاکید براینکه نیازمند اقدامات فرهنگی برای اصلاح مصرف آب و منابع دیگر هستیم، گفت: استفاده ار روش های روز دنیا برای مصرف بهینه آب از ضروریاتی است که باید در دستور کار قرار بگیرد تا از اسراف آب و منابع ممانعت شود.

استاد حوزه علمیه قم آموزش مردم را در زمینه مصرف بهینه آب را از ضروریات عنوان کرد و افزود: لازم است که کشاورزان و صاحبان صنایع نیز در زمینه مصرف بهینه آموزش های لازم را ببینند چرا که همه مردم باید دریابند که بهره گیری از منابع به نفع ان ها است و منابع نیز متعلق به همه است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه مسئله افزایش جمعیت را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: جمعیت کشور پس از انقلاب بیش از دو برابر افزایش یافته است و این جمعیت با توجه به امکانات موجود نیز باید بیشتر شود در همین زمینه لازم است منابع موجود بخوبی مدیریت شود.

استاد حوزه علمیه قم تجمل گرایی و اسراف را مورد انتقاد قرار داد و خاطرنشان کرد: همین روحیه سبب شده تا منابع به درستی مورد استفاده قرار نمی گیرد از همین رو لازم است دستگاه ها و نهادهای متولی مثل مجلس و وزارتخانه ها برای برنامه ریزی و فرهنگسازی برای اصلاح از الگوی مصرف تلاش کنند.

وی با تاکید براینکه باید از  ظرفیت‌های موجود بهترین استفاده را داشته باشیم، گفت: امید است در ماه ضیافت الهی مبلغان  و رسانه ها در زمینه فرهنگسازی اصلاح الگوی مصرف توصیه و آموزش لازم را داشته باشند.

نیروی جوان عامل آفرینش فکر، صنعت و ثروت است

آیت‌الله جعفر سبحانی در دیدار وزیر نیرو با اشاره به انفاق به عنوان یک سنت تکوینی، اظهار کرد: اگرچه به انفاق به عنوان یک سنت حسنه تاکید شده است، اما در انفاق به عنوان کاری حسنه نیز، اسراف حرام و ناپسند شمرده شده است و باید در این بخش نیز اعتدال رعایت شود.

مرجع تقلید جهان تشیع با تاکید به تبیین جنبه دینی حرمت اسراف برای مردم جامعه، افزود: باید با تلاش گسترده صرفه‌جویی را به فرهنگی عمومی تبدیل کرد.

وی با بیان حرام بودن اسراف در مصرف آب، تصریح کرد: علما و مسئولان باید از طریق رسانه‌ها در این زمینه به مردم اطلاع رسانی های لازم را انجام دهند، زیرا اسراف در مصرف آب همچون دیگر گناهان مانند دروغ گفتن حرام است و حتی گناه آن نیز بیشتر است چرا که با دروغ گفتن یک نفر متضرر می شود با اسراف آب، حیات جامعه به خطر می‌افتد.

آیت الله سبحانی با تاکید به قدردانی نعمت ها، عنوان کرد: مردم تا زمانی که گرفتار نشوند قدر نعمت‌ها را نمی‌دانند، بنابراین باید الگوی مصرف را تغییر دهیم زیرا اسراف حرام است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اهمیت به کار گیری آب یاری قطره ای، گفت:در حال حاضرباید آبیاری قطره‌ای را مورد توجه قرار داد، زیرا‌ استفاده از روش آبیاری قطره‌ای از اسراف در آب جلوگیری می‌کند.

وی با بیان برخی از مشکلات موجود در بخش کشاورزی و کمبودها در بخش آب، تاکید کرد: در حال حاضر باید محصولاتی کشت شود که نیاز کمتری به آب دارند و این مسئله نیز باید برای مردم بیان شود.

آیت‌الله سبحانی با اشاره به دعا برای بارش باران،اظهار کرد: برای بارش باران باید نماز باران بخوانیم و دست به دعا شویم، البته امروز در کشور با کاهش جمعیت نیز روبه‌رو هستیم در حالیکه نیروی جوان عامل آفرینش فکر، صنعت و ثروت است.

مرجع تقلید شیعه با تاکیدبه خطر پیری جامعه و کاهش جمعیت، خاطرنشان کرد: شعار مطرح شده فرزند کمتر زندگی بهتر خلاف اسلام است و سخنان رهبر معظم انقلاب درباره اهمیت افزایش جمعیت نیز برای همگان حجت است.

مطالعات عمیق و دقیقی در حوزه آبرسانی انجام شود

دیدار با آیت‌الله سید محمود هاشمی‌شاهرودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز از دیگر برنامه های وزیر نیرو در سفر به قم بود.

در این دیدار آیت الله هاشمی شاهرودی انجام هرگونه طرح های آبرسانی هرچند کوچک را در کوتاه مدت موثر دانست و اظهار کرد: با این وجود وزارت نیرو باید به دنبال اجرای طرح هایی برای آبرسانی از خلیج فارس و دریای عمان باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه باید آبرسانی از خلیج فارس مجدانه پیگیری شود، افزود: برای توسعه کشور باید مشکل آب حل شود چرا که تا چند سال آینده بحران آب جدی تر از بحران نفت می‌شود.

وی با تاکید براینکه باید مطالعات عمیق و دقیقی درباره آبرسانی انجام شود، خاطرنشان کرد: این مطالعات باید با رویکرد رفع مشکل کم آبی کشور در سال های آینده انجام شود که این موضوع با همت بلند مسئولان محقق می شود.

آیت الله هاشمی شاهرودی عنوان کرد: رفع مشکل کم‌آبی و انجام تحقیقات عمیق علاوه بر تامین آب، تغییرات آب و هوای کشور را به دنبال دارد که در نهایت منجر به توسعه صنعت و کشاورزی می شود.

طرح تنوع کیفی آب حرم حضرت معصومه(س) افتتاح شد

حمید چیت‌چیان در حاشیه برنامه سفر خود به استان قم در ادامه با حضور در صحن جواد الائمه حرم حضرت معصومه(س) طرح تنوع کیفی محصولات آب حرم مطهر را افتتاح کرد.

چیت چیان از نزدیک در جریان روند اجرای پروژه کیفی آب قرار گرفت.

در این طرح سه نوع طرح خام، شرب و بهداشتی در اختیار زائران قرار می‌گیرد؛ آب خام برای مصرف آبیاری فضای سبز و آب نماها، آب شرب شیرین برای نوشیدن و آب بهداشتی برای شست و شو در اختیار زائران قرار می گیرد.

وزیر نیرو در حاشیه این دیدار با اشاره به اینکه امیدواریم این طرح به تمام کشور برسد، اظهار کرد: این طرح برای نخستین بار در حرم حضرت معصومه(س) اجرا شد و در آینده ای نزدیک در بیمارستان های کشور نیز اجرا می شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری