اعتیاد زنان بیش از اعتیاد مردان مشکل‌آفرین است، چرا که مصرف مواد در زنان اغلب با آسیب‌های اجتماعی از جمله فرار از خانه و خشونت توأم است.

به گزارش قم خبر، اعتیاد به مواد مخدر یکی از انحرافات شایع عصر حاضر است که سالانه قربانیان بی‌شماری میگیرد و آسیبی جدی بر پیکر خانواده و جامعه وارد می‌کند.

هرچند اعتیاد به مواد مخدر در بین مردان بیش از زنان است، اما در چند سال اخیر، نرخ اعتیاد زنان به علل مختلفی افزایش یافته است. بر اساس برخی پژوهش‌ها ۶/۹ درصد از معتادان کشور را زنان تشکیل می دهند.

نکته قابل توجه آن است که بیش از 50 درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف  مواد مخدر بین 15 تا 19 سال یعنی در میان دختران دبیرستانی و دیپلمه عنوان کرده اند. بنابراین سن 15 تا 19 سال باید از سوی دستگاه ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه ریزی های ویژه برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در میان دختران نوجوان و جوان انجام داد.

در حال حاضر با توجه به پیدایش و گسترش اعتیاد زنان،مشكلات روانی، اجتماعی و پزشكی ناشی از آن،به عنوان موانع درمان اعتیاد زنان تبدیل به مسئله شده است كه باید مورد بررسی و توجه قرار گیرد.

بنا به اعتقاد کارشناسان، اعتیاد زنان بیش از اعتیاد مردان مشکل‌آفرین است، چرا که مصرف مواد در زنان اغلب با آسیب‌های اجتماعی از جمله فرار از خانه و خشونت توأم است.

از سوی دیگر وقتی یک زن گرفتار اعتیاد می‌شود، تنها او گرفتار پیامدهای فردی و اجتماعی سو مصرف نشده است، بلکه مصرف مواد در زنان،فرزندان و خانواده آنها را نیز تحت تاثیر قرارمی‌دهد.
 

همچنین فاصله زمانی اولین تجربه مصرف مواد، تا تزریق مواد در زنان به‌طور متوسط ۲ سال طول می‌کشد در حالیکه این زمان در مردان حدود ۸ سال است. مرگ در اثر مصرف مواد نیز در زنان و دختران سریع‌تر رخ می‌دهد.

بخصوص مصرف بیش از حد، خودکشی و تصادفات ناشی از آثار مصرف برخی مواد علت اصلی مرگ و میر در زنان معتاد است.
 

علاوه بر این ارتباط با دوستان و بخصوص همسران معتاد و ممانعت آنها در ترک اعتیاد زنان یکی از مهم‌ترین مسائلی است که مانع ترک اعتیاد زنان می‌شود. این موضوع بخصوص در مورد زنانی که از طریق شوهرانشان معتاد شده‌اند به خوبی مصداق دارد.
 

حجت الاسلام حسن غفاری فرد در گفت و گو با خبرنگا قم خبر، پیرامون اعتیاد بانوان اظهار کرد: با روی آوردن به زندگی شهری و نبود اوقات فراغت صحیح در دنیای مدرن نسبت به جوامع سنتی، یکی از عوامل روی آوردن جوانان و همچنین بانوان به اعتیاد است.

این جامعه شناس با اشاره به اوقات فراغت افزود: در دنیای مدرن با گسترش شهرنشینی، متاسفانه به اندازه جمعیت موجود در شهرها مکانهایی برای گذران اوقات فراغت سالم وجود ندارد که این خطر آفرین است.

 

زن نیروی مولد، نگهدار، ظرفیت ساز و رشد دهنده منابع انسانی و رکن خانواده است. لازم است زنان نگاهی دوباره به خود و توانایی هایشان داشته باشند تا بتوانند حضور خود را در عرصه های مختلف پررنگ تر کنند.

انتهاي پيام/

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری