کد خبر: 1001

معاون مدیرعامل پتروشیمی از تامین مالی ۷ پروژه پتروشیمی متانولی به وسیله فاینانس چین خبر داد و گفت: بعید می‌دانم با خوراک ۱۳ سنت در هر متر مکعب کسی بعد از این سراغ تولید متانول بدون تبدیل آن به پروپیلن و زنجیره ارزش برود.

به گزارش قم خبر ؛ محمد‌حسن پیوندی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه همه هفت پروژه تولید متانول فعلی با فاینانس چین عملیاتی خواهند شد،گفت: قیمت متانول با اجرای این پروژه‌ها چنان در بازار جهانی و داخلی افت خواهد کرد که به همه آنها گفته‌ایم از الان باید به فکر تولید پروپیلن از متانول باشند.


وی افزود: معنی این حرف آن است که پروژه‌هایی که پیش از این پروژه‌ها هم آماده بهره‌برداری شوند مجبور خواهند شد متانول خود را به پروپیلن تبدیل کنند.

معاون مدیرعامل شرکت پتروشیمی اضافه کرد: حدود ۵۰ تا ۵۵ میلیون تن پروژه نیمه تمام در کشور داریم که این پروژه‌ها از دولت هشتم تا الان کلید خورده‌اند.

وی افزود: پتروشیمی‌های لرستان، مهاباد و سنندج ظرف امسال و سال آینده به تولید می‌رسند و پروژه‌های متانولی که در عسلویه تعریف شده و پروژه‌هایی که در سفرهای استانی دولت قبل مانند لردگان و زنجان تصویب شده نیز باید به هر ترتیب به اتمام برسند چرا که پول کشور در آنها سرمایه‌گذاری شده و حتی سهم بعضی از آنها نیز به مردم فروخته شده است.

پیوندی تاکید کرد: محور برنامه‌های ما به لحاظ خوراک متان‌محور و از لحاظ محصول پروپیلن محور است.

وی اضافه کرد: ما پلی اتیلن زیاد تولید کرده‌ایم اما پروپیلن کم داریم و کسی روی خوراک مایع برای تولید پروپیلن سرمایه‌گذاری نکرده است.

معاون مدیرعامل ملی پتروشیمی با بیان اینکه بعد از پروپیلن مشتقات پروپیلن را دنبال می‌کنیم،گفت: درباره ایجاد شیمی‌شهرها صحبت می‌شود اما بدون خوراک هیچ فایده‌ای نخواهد داشت در حالی که بعد از تولید پروپیلن است که شیمی‌شهرها معنی می‌یابد.

وی تاکید کرد: از اتیلن مواد شیمیایی زیادی تولید نمی‌شود اما از پروپیلن به دلیل داشتن ۳ کربن محصولات بیشتری می‌توان تولید کرد.

* با بهره‌برداری از پروژه‌های ایران قیمت متانول در بازار جهانی خواهد شکست

پیوندی تصریح کرد: متاسفانه شرکت‌های ایرانی حاضر نشدند پروژه‌های متانول را با مشارکت یکدیگر و به صورت سری پیش ببرند و موازی‌کاری می‌کنند. به همین دلیل بعد از اینکه ۱۵ میلیون تن متانول به ۵ میلیون تن فعلی اضافه شود قیمت‌ها به شدت در بازار داخلی و جهانی خواهد شکست.

وی تاکید کرد: بعید می‌دانم با خوراک ۱۳ سنت در هر متر مکعب کسی بعد از این به سراغ تولید متانول بدون تبدیل آن به پروپیلن و زنجیره ارزش برود.

معاون مدیرعامل ملی پتروشیمی در پاسخ به این پرسش که چرا در پروژه پتروشیمی بوشهر علی‌رغم تاکیدات موجود تولید پروپیلن موردتوجه قرار نگرفته است و متانول خام تولید می‌شود گفت: پروژه بوشهر یک پروژه خاص است و دلیل این خاص بودن هم خوراک آن است.

وی افزود: گاز فازهای ۶ و ۷ و ۸ گاز ترش است و شیرین نشده، می‌توان ۸۰۰ هزار تن اتان از آن استخراج کرد و پتروشیمی بوشهر به دلیل این خوراک به این شکل طراحی شده است.

وی تاکید کرد: تصویب این پروژه به مدت‌ها پیش بازمی‌گردد و از جمله پروژه‌های جدید پتروشیمی محسوب نمی‌شود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری