عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: نماز،‌ روزه و عبادات از جمله اموری است که در روز دحوالارض به آن تاکید شده ولی از همه این اعمال مهم‌تر تفکر توحیدی است.

به گزارش قم خبر ، حجت‌الاسلام ابراهیم حسینی در گفت‌وگو با فارس در قم با اشاره به 25 ذی‌القعده روز دحوالارض اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «برخی اوقات در روزگارتان نسیم رحمت می‌وزد آنها را قدر بدانید و از آنها استفاده کنید» که این سخن شامل موقعیت‌های زمانی و مکانی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال زمانی که انسان به مشهد مقدس، مکه، کربلا و نجف مشرف می‌شود، این مکان‌ها سبب تحول روحی در انسان می‌شود، از نظر زمانی نیز شب‌های قدر نسبت به شب‌های دیگر تفاوت دارد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: بین تمام سال چهار روز شرافت خاصی دارد که یکی از آنها 25 ذی‌القعده است و امیرالمومنان(ع) فرمودند نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در 25 ذی‌القعده بود و اعمالی مانند روزه،‌ نماز و شب زنده‌داری و احیای آن شب را توصیه کردند.

وی یادآور شد: توحید و خدامحوری از جمله اموری است که از دحوالارض برداشت می‌شود، زیرا در این روز زمین گسترش پیدا کرد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: در دحوالارض چیزی که مهم است، بحث توجه به خانه کعبه به عنوان مرکز گسترش زمین است، اگر این امر جزو خواسته الهی قرار نمی‌گرفت، حیات بشریت سمت و سو پیدا نمی‌کرد.

وی ادامه داد: توجه به خدا و استغفار در روز دحوالارض سفارش شده و اینکه همه عالم را از خدا بدانیم و اوست که در این زمینه تصمیم‌گیرنده است.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) یادآور شد: مکان کنونی کعبه از زیر آب، نمایان شد و از این مکان زمین گسترش پیدا کرد، در غیر اینصورت موجوداتی مانند انسان امکان حیات نداشتند، در عین حالی که خداوند آب‌ها را محو نکرد زیرا حیات بشریت به آب نیز بستگی دارد.

وی خاطرنشان کرد: نماز،‌ روزه و عبادات از جمله اموری است که در روز دحوالارض به آن تاکید شده، ولی از همه این اعمال مهم‌تر تفکر توحیدی است و اینکه عالم آفرینش حساب و کتاب دارد بنابراین باید به هدف آفرینش توجه داشته باشیم و در مسیر قرب به خدا حرکت کنیم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری