کد خبر: 2574

در پی انتقاد اعضای شورای اسلامی استان قم صورت گرفت

در پی انتشار اخباری در خبرگزاری فارس از جلسه شورای استان قم که با هدف بررسی وضعیت بهداشت و درمان در روستاها و شهرهای قم برگزار شده بود، دانشگاه علوم پزشکی قم توضیحاتی را ارائه کرد.

خبرگزاری فارس: توضیحات علوم پزشکی قم درباره مشکلات بهداشت و درمان روستاها

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، متن توضیحات ارائه شده از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم به این شرح است:

با احترام ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات به استحضار می‌رساند پیرو مطالب مندرج در آن خبرگزاری در تاریخ 9 تیرماه 93 در خصوص انعکاس مباحث مطرح شده در جلسه شورای اسلامی استان قم با موضوع بررسی سلامت و بهداشت بخش‌ها و روستاهای قم به تفکیک، جوابیه تهیه شده جهت هریک از تیترهای خبری آن خبرگزاری برای استحضار و انعکاس از آن خبرگزاری به شرح ذیل حضورتان ایفاد می‌گردد:

خبر منتشره با عنوان «کمبود پزشک مهمترین مشکل بهداشتی سلفچگان» (به نقل از آقای حسین دژکام عضو شورای اسلامی)

1- مرکز بهداشت در این بخش دارای 2 مرکز بهداشتی درمانی در شهر سلفچگان (به صورت شبانه‌روزی) و روستای قلعه چم است که همه روزه خدمات بهداشتی درمانی را ارائه و در صورت نیاز طبق نظام ارجاع، بیماران در صورت لزوم به مراکز تخصصی ارجاع می‌شوند، ضمناً در صورت اورژانسی بودن نیاز به خدمات، بیماران توسط آمبولانس مستقر در مراکز به شهر اعزام خواهند شد.

2- موارد ارجاع (مهر تاییدیه) باید برای عزیزان ساکن در روستا توسط پزشک خانواده مستقر در این مراکز پس از معاینه و در صورت لزوم صورت پذیرد و مراجعه مستقیم به مراکز تخصصی در طرح بیمه روستایی مورد تایید نیست.

3- روستای مجیدآباد دارای 4 خانوار و 8 نفر سکنه است که با توجه به عدم وجود لوله‌کشی آب آشامیدنی، ضمن آموزش این خانوارها، کلر مادر(کلر رقیق شده) برای ضدعفونی آب به طور مکرر و مستمر در اختیار این عزیزان قرار می‌گیرد.

4- طبق قانون مسئولیت اتلاف سگ‌های ولگرد در شهرها به‌عهده شهرداری‌ها و در روستاها به‌عهده دهیاری‌ها است که شایسته است به دلیل مخاطرات بهداشتی و تهدید جانی متعاقب آن از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود.

خبر منتشره با عنوان «مکان‌یابی ساخت درمانگاه شبانه‌روزی سلفچگان مناسب نیست» (به نقل از جناب آقای علی عبداللهی)

مکان‌یابی برای مرکز بهداشتی درمانی سلفچگان توسط بخشداری و سازمان مسکن طبق مصوبات سفر استاندار وقت در سال 89 صورت پذیرفته و اعتباری نیز برای ساخت این مرکز تخصیص داده شد که متاسفانه کافی نبوده و ساختمان مذکور به شکل نیمه کاره تحویل دانشگاه شده بود. با پیگیری‌های مکرر به عمل آمده توسط مسئولان و همت خیرین با  تخصیص اعتبار توسط خیر سرکار خانم بیگدلی این مرکز در آستانه افتتاح و راه‌اندازی قرار دارد که به زودی این امر محقق و در این مرکز قسمت آزمایشگاه نیز پیش‌بینی و مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

خبر منتشره با عنوان «مراکز بهداشتی پاسخگوی جمعیت رو به ازدیاد پردیسان نیستند» (به نقل از حجت‌الاسلام سعید روحانی)

در خصوص کمبود مراکز بهداشتی درمانی در پردیسان با پیگیری‌های این مرکز مقرر شده برای توسعه خدمات بهداشتی درمانی در این منطقه، طرح تحول نظام سلامت شامل این منطقه شده و مراکز ارائه خدمات به‌زودی توسعه کمی و کیفی خواهند یافت. همچنین پرسنل بهداشتی طی کارگاه‌ها و جلسات مکرر و مستمر آموزشی به آخرین اطلاعات علمی و دستورالعمل‌های بهداشتی دسترسی داشته و مرتباً مورد پایش و نظارت و ارزشیابی قرار می‌گیرند و تاکنون گزارشی مبنی بر تزریق یا انتخاب واکسن اشتباه به این مرکز ارسال نشده است.

خبر منتشره در خصوص «ضرورت برخورد جدی با تخلفات بهداشتی رستوران‌های بین راهی» (به نقل از آقای علی قاسمی ورجانی)

1- به دلیل عدم اخذ پروانه صنفی و فعالیت‌های فصلی و مقطعی، سرمایه‌گذاری کافی و کامل بهداشتی در رستوران‌های بین راهی بخش کهک صورت نپذیرفته و با وجود نظارت مستمر بر این واحدها به دلیل تکرر تعطیلی و بهره برداری و عدم وجود پروانه صنفی مشخص مشکلاتی را در بخش نظارتی به همراه می‌آورد.

2-کنترل و نظارت در دفع فاضلاب به معابر به‌عهده شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است که گاهاً شاهد کوتاهی در این خصوص هستیم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری