کد خبر: 15003

قم خبر گزارش می دهد:

یکی از آسیب های اجتماعی در ایران که حالت غیر مرسوم پیدا کرده است، کج رفتاری های اجتماعی در جشن چهارشنبه آخرسال است.

به گزارش قم خبر، این سنت و آئین کهن که پیشینه چندین هزار ساله دارد و یکی از نمادهای همبستگی اجتماعی در بین ایرانیان بوده، کارکردهای اجتماعی زیادی از جمله تحکیم پیوندهای خانوادگی، ایجاد نشاط اجتماعی، انتقال ارزش ها و ... را داشته است.

سرهنگ " احمد صادقی" معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم در این باره می گوید: امروزه در این سنت ملّی، آسیب های اجتماعی چندی وارد است و چند روز قبل از رسیدن این جشن ملّی، نهادهای اجتماعی از خانواده گرفته تا رسانه های جمعی و نیروی انتظامی همه به دنبال راه هایی برای کاهش صدمات ناشی از کج رفتاری ها و هنجار شکنی های اجتماعی در این مراسم هستند.

جشنی که در گذشته ای نه چندان دور برای فرا رسیدنش لحظه شماری می کردیم و یک سرمایه اجتماعی محسوب می شد، این تبدیل به یک معضل اجتماعی شده است ، با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و حوادث ناشی از آن لازم است آسیب های اجتماعی این مراسم را تشریح کرده و راهکارهایی جامعه شناختی برای کاهش آسیب های موجود در این زمینه ارائه شود.

هر جامعه ای برای بقای خود یکسری اهدافی را تعیین کرده و برای رسیدن به آنها برنامه ریزی های مدونی را انجام می دهد. یکی از این اهداف حفظ سنت ها، ارزش ها و آداب و رسوم و انتقال آنها به نسل های آینده است.

جشن چهارشنبه آخرسال یکی از این سنت هاست که سابقه دیرینه در جامعه ما داشته و گذشتگان ما به خوبی این سنت را حفظ و به نسل بعد از خود انتقال داده اند. جشنی که در گذشته کارکردهای مثبتی برای جامعه داشته، امروزه بیشتر کارکردهای منفی آن در جامعه نمود پیدا می کند.

مسلماً آسیب های روحی، روانی و اجتماعی ناشی از این اتفاقات تأثیر بسزایی در سلامت روانی جامعه خواهد داشت.

شادی عبارتست از هیجانی است که دراثر محرک های درونی وبیرونی ارگانیزم را درجهت انبساط عضلانی و روانی سوق می دهد.

ماهیت شادی در انسان غریزی است اما نوع و چگونگی آن به یادگیری و متغیرهای محیطی وفرهنگی بستگی دارد. همچنین می توان بین شادی ونشاط تفاوتی قائل شد.

شادی یک هیجان انبساط با تظاهرات بیرونی و زودگذر است، اما نشاط یک احساس انبساط و شادمانی درونی است که پایدار وبادوام است، شادی همیشه با هیجان های لبخند وخنده و حرکت همراه است اما درنشاط احساس بهجت وسرور لزوما با خنده همراه نیست ولی احساسی است که موجب لذت فرد می شود، به همین ترتیب شادی می تواند یک هیجان کاذب و زودگذر باشد در حالی که ماهیت نشاط اصیل، مثبت و با دوام است

مطالعات نشان می دهد که شادی های کاذبی که توسط محرک های متفاوت مثل داروهای روان گردان، موادمخدر، وغیره به دست می آید کوتاه و گذرا بوده و پیامدهای اندوه و افسردگی را به دنبال خواهد داشت،در حالی که نشاط برای سلامت جسمی و روان انسان و جامعه ضرورت دارد.

آیا ما آزاد هستیم که به هر طریقی ابراز شادی کنیم و با اعمال هیجانی چهارشنبه آخرسال جسم و جان و اموال خودمان و دیگران را شدیداً در معرض آسیب قرار دهیم؟

به همین دلیل آزادی برای هر عملی یک قید اساسی دارد: "هیچ کس‏ نمی‏ تواند اعمال‏ حق‏ خویش ‏را وسیله‏ اضرار به‏ غیر یا تجاوز به‏ منافع عمومی‏ قرار دهد."

قانون مسئولیت مدنی مقرر می کند: "هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگر‌ که به موجب قانون برای افراد ایجاد گردیده لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود‌ می‌باشد."

راههای مقابله با حوادث در چهارشنبه آخرسال را می توان این گونه عنوان کرد .

 

الف ) ساده ترین راه در مقابل بی اخلاقی های شایع در روزهای های منتهی به چهارشنبه آخر سال احتیاط است یعنی شهروندان هم خود از ابزارهای آتش بازی و انفجاری احتراز کنند و شادی های بی خطر و پایدارتری را جایگزین نمایند، و هم از ترددهای بی جهت در سطح شهر خودداری کنند.

ب ) شهروندان باید عملا" در مقابل چهارشنبه آخرسال به عنوان "آسیب اجتماعی" واکنش جدی نشان دهند، به عبارت دیگر شهروندان نسبت به خود و جامعه دارای "مسئولیت اجتماعی" هستند که از این مسئولیت اجتماعی نه تنها قانون گذار قانون اساسی که حتی شارع مقدس تحت عنوان "امر به معروف و نهی از منکر" و "دعوت به خیر" حمایت کرده و آن را وظیفه عمومی قلمداد کرده است .

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری