کد خبر: 2765

مدیر کل انتقال خون قم:

مدیر کل انتقال خون استان قم گفت: شاخص اهدای خون در استان قم ۲۹ در هزار نفر بوده، در حالی که این شاخص در کشور ۲۶ در هزار نفر است.

به گزارش قم خبر و به نقل از  خبرگزاری تسنیم از قم، مرتضی نوریان در دیدار با آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به سازمان انتقال خون اظهار کرد: امسال چهلمین سال تاسیس سازمان انتقال خون کشور است و در طول این سال ها چهل میلیون اهدای خون در ایران صورت گرفته است، در استان قم هم سی سالی است که سازمان انتقال خون فعالیت می کند و دو مرکز اهدای خون در استان قم فعالیت می کنند.

وی افزود: در استان قم از ابتدای تاسیس سازمان انتقال خون در استان قم، پانصد هزار واحد خون از مردم دریافت شده است و سازمان انتقال خون به صورت ویژه در مقاطع حساسی همچون هشت سال دفاع مقدس و زلزله بم فعالیت کرده است، در طول سال هم فعالیت سازمان انتقال خون استان قم در ایام شب های قدر و عزاداری محرم چند برابر می شود.

مدیرکل انتقال خون استان قم اهدای خون را در کشور به صورت کاملا داوطلبانه دانست و افزود: شاخص اهدای خون در استان قم 29 در هزار نفر است، این در حالی است که این شاخص در کشور 26 در هزار نفر است، و  شاخص اهدای خون در ایران بیشتر از کشورهای منطقه است.

نوریان با اشاره به اهدای مستمر خون گفت: اهدای مستمر به حداقل دو بار اهدای خون در سال اطلاق می شود و شاخص اهدای مستمر در استان قم پنج و نیم درصد است که از شاخص اهدای خون مستمر در کشور بیشتر است، همچنین شاخص اهدای خون بانوان در استان قم و نیز در کشور چهار درصد است که از شاخص های جهانی کمتر است و گسترش اهدای خون از سوی بانوان نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی تصریح کرد: 34 هزار اهدای خون در سال گذشته در استان قم صورت گرفته است که این میزان نیاز استان را به خون کامل تامین کرده است و بیست درصد خون استان قم به استان های دیگر ارسال شد.

مدیرکل انتقال خون استان قم با اشاره به جایگزین شدن خون اهدایی خاطرنشان کرد: خون مصنوعی تاکنون ایجاد نشده است و تنها خون انسان برای انسان قابل مصرف است و خون اهدا شده در مدت کوتاهی جبران می شود، همچنین برای اطمینان از سالم بودن خون اهدایی، تست های متعددی بر روی خون صورت می گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری