کد خبر: 15556

مسئول مرکز کنترل و هماهنگی عملیات (EOC) جمعیت هلال احمر استان گلستان از نجات دو کوهنورد گلستانی در ارتفاعات صخره ای نیلکوه گالیکش خبر داد.

به گزارش قم خبر ، جواد بیاری در گفتگو با مهر، گفت: با تلاش شبانه روزی نجاتگران جمعیت هلال احمر استان گلستان کوهنوردان گرفتار در ارتفاعات صخره ای نیلکوه گالیکش در شرق گلستان، به سلامت نجات یافتند.


وی افزود: در ساعت ۱۳ روز ۹ فروردین، پس از تماس با تلفن ندای امداد ۱۱۲ مبنی بر اینکه ۲ کوهنورد که جهت پیاده روی به ارتفاعات نیل کوه از توابع شهرستان گالیکش رفته و بدلیل صعب العبور بودن کوهستان و شرایط جوی نا مساعد در شکاف عمیقی در ارتفاعات صخره ای نیلکوه در حوالی روستای پاسنگ بالا شهرستان دچار سانحه شده؛ بلافاصله ۴ تیم جستجو و نجات کوهستان شعبه مینودشت به منطقه اعزام شدند.

وی بیان کرد: پس ار طی مسافتی به سمت منطقه حادثه تیم پشتیبانی با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی جغرافیایی منطقه، از شعبه گنبد عازم منطقه شد و با توجه به اینکه این دو کوهنورد، به دلیل صعب العبور بودن منطقه از موقعیت مکانی خود اطلاعات دقیقی نداشته و تنها وسیله ارتباطی دستگاه تلفن همراه بود؛ تیم های عملیاتی استان در ساعت ۱۱شب موفق به شناسایی مسیر های دسترسی به مصدومان شدند.

بیاری در ادامه اظهار کرد: شکاف های عمیق و صعب العبور ارتفاعات صخره ای منطقه و از طرفی شرایط نامساعد جوی، پیشروی بیشتر را از تیم ها صلب کرده بود. اما در هر صورت تیم های کوهستان کارگاههای لازم را ایجاد و تا پاسی از شب به جستجو ادامه دادند. در این میان در عین تلاش بسیار زیاد امدادگران و نجاتگران، تنها راه ممکن حمایت روانی این دوکوهنورد بود.

وی خاطرنشان کرد: با روشن شدن هوا و مساعد شدن شرایط جوی، سرعت العمل جستجو در لابلای شکاف ها افزایش پیدا کرده و در اولین ساعات صبح مجدد تیم های پشتیبانی شهرستانهای آزادشهر و گرگان به سایر نجاتگران ملحق و درحوالی ظهر؛ موفق به شناسایی محل دقیق حادثه شده و توانستند در ساعت ۱۹ و ۳۵ دقیقه دو کوهنورد گرفتار در ارتفاعات را به سلامتی نجات دهند.

جواد بیاری در پایان اعلام کرد: عملیات جستجو و نجات از ساعت ۱۳ روز نهم فرودین آغاز شد. اما با توجه به مه آلوده بودن منطقه، صخره ای بودن و شیب ۹۵ درصدی ارتفاعات نیلکوه شهرستان گالیکش عملیات نجات تا ساعت ۱۹روز دهم فرودین به طول انجامید. همچنین در این عملیات جست و جو و نجات؛ ۱۵نجاتگر کوهستان، ۶ نفر پرسنل بهمراه ۴ خودور کمکدار و یک موتور کراس حضور داشتند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری