کد خبر: 15501

قم خبر به مناسبت روز سلامتی گزارش می دهد:

بدون شک نام ادیسون و انیشتین اسامی نیستند که وقتی به یاد شوخ طبعی و بذله گویی و تفریح می افتیم به یاد مان بیایند اما این دو نفر موفقیت خود را در گرو اهمیت دادن به امور غیر جدی و تفریح و خنده می دانند.

به گزارش قم خبر، «شاد کردن دل دیگران، نه خرجی دارد نه زحمتی تنها یک لبخند کافی است» این گفته تاگورشاعر و اندیشمند بنگالی می تواند سر فصلی برای شاد زیستن باشد، به قول قدیمی ها خنده نمک هر جمعی است و از ارزان ترین داروی پیشگیری و مبارزه با بیماری، حتی سرطان است، هیچ کاری به اندازه آن به انسان 45 دقیقه آرامش نمی دهد.
مادان کاتاریا پزشک هندی در سال 1988 میلادی روز جهانی خنده را که در نخستین یکشنبه ماه می هر ساله با حضور نمایندگان باشگاه های خنده در سراسر جهان جشن گرفته می شود را به تصویب رساند.
 
و در همان سال تنها در بمبئی هند 10 هزار نفر به این مناسبت گرد هم آمده و مراسم شادی بخش این روز را برگزار کردند و رفته رفته در سراسر جهان باشگاه های خنده تاسیس شد.
بدون شک باید خنده از صمیم قلب را یکی از بزرگترین مواهبی دانست که طبیعت به انسان عطا فرموده است این نکته جالب در مورد خنده از نورمن کازینز اولین نظریه پرداز، ایده شفابخش بودن خنده است که می تواند درس بزرگ خنده را به انسان دهد.
خنده حالتی در انسان است که بواسطه شعف و خوشحالی و سرور پیدا می شود و در آن حالت لب ها و دهان بحرکت می آید و غالبا این حالت با آواز مخصوصی همراه است.
که این آواز شامل هاهاها یا هوهوهو است و امکان ندارد که فردی بتواند از ترکیب این دو صدا بخندد.
 
خنده از دو قسمت تشکیل شده است که یکی به حالت صورت و دیگری به صدا اطلاق می شود که اگر خنده شدید باشد دست و پا هم به حرکت در می آیند هنگام خندیدن 15 ماهیچه صورت فعال می شوند و مهمترین آن ها مکانیزم لب های بالایی است.
گاهی در خنده مجراهای اشکی هم وارد کار می شوند خنده در فرد باعث تغییر چهره او می شود دهان از شدت خنده و گرفتن اکسیژن باز و بسته می شود و رنگ صورت هم مثل لبو قرمز می شود و صدایی طنین انداز می شود.
 
تئوری آسودگی نظریه ای در مورد خنده ، معتقد است انسان می خندد چون احتیاج دارد که بدنش را از تنش های روزمره پاک نماید.
 
بدون شک نام ادیسون و انیشتین اسامی نیستند که وقتی به یاد شوخ طبعی و بذله گویی و تفریح می افتیم به یاد مان بیایند اما این دو نفر موفقیت خود را در گرو اهمیت دادن به امور غیر جدی و تفریح و خنده می دانند.
 
خندیدن یا پیشگیری از بیماری ها
 
در واقع خنده باعث نگه داشتن تعادل زندگی و مانع از خرد شدن و خم شدن پشت مان در زیر بارهای خطیر و سنگین زندگی می شود خنده حافظ سلامت روح و روان است یک دقیقه خندیدن معادل 45 دقیقه ورزش، انسان را سرحال می آورد با خندیدن بزاق دهان بیشتر شده که این امر از ورود بیماری های عفونی از طریق دهان جلوگیری می کند و تغییرات در راه تنفسی باعث می شود هوای بیشتری در بینی جریان یافته و به سرد شدن مغز کمک می کند و هر چه مغز خنک باشد انسان شاد تر است.
 
حداقل 300 دقیقه خندیدن احتمال حمله قلبی دوم را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد  و باعث پایین آمدن ضربان قلب و کاسته شدن فشار خون و ساده ترین روش برای پیشگیری از سرطان است.
 
در اثر خندیدن قلب، خون تمیزتری دریافت می کند و آبی بر روی آتش اتفاقات روزانه فرد و عامل کاهش بزهکاری می شود.
 
سنایی غزنوی قصیده گو پارسی زبان در مورد خنده زنان چنین می گوید: ای خنده زنان بوس تو بر تنگ شکر بر ، وی طنزکنان نوش تو بر رنگ گوهر بر
 
خنده کلسترول خون را کاهش می دهد و نوعی دویدن بی حرکت است و افراد چاق را لاغر و چین و چروک صورت را از بین می برد و زیبایی و شادابی به صورت هدیه می دهد، عمر را طولانی و سن افراد را کمتر نشان می دهد، 100 بار خندیدن برابر با 15 دقیقه دوچرخه سواری کردن است وتحقیقات نشان داده است  زنان به ظاهر خود بیشتر توجه می کنند.
وین وایر روانشناس آمریکایی چه خوب گفته که هیچ بانکی شیرین تر از بانک خنده به ویژه خنده کودک نیست.
 
کارشناسان معتقدند کودکان پیش دبستانی و حتی کوچکتر در روز به طور متوسط 400 مرتبه می خندند در حالی که این میزان در میان نوجوانان و جوانان تنها 15 مرتبه و حتی کمتر است.
 
کودکان به دلیل کشف دنیای اطراف خود راحتر می خندند و به هر چیز ساده ای قهقه می زنند.
 
اما نوجوانان به موضوعات روزمره ای که برایشان اتفاق می افتد می خندند و بزرگتر ها به تفاوت آدم ها و مسن تر ها به زور می خندند.البته در امر خندیدن فرهنگ هر کشور هم مهم است مثلا جوکی با فرهنگ غربی به دلیل ناآشنا بودن با آن فرهنگ به نظر شنونده بی معنی و بی مزه می آید.
 
زندگی مدرنیته؛ شاد زیستن را از انسان گرفته است
 
پیشرفت تکنولوژی و صنعت و زندگی مدرنیته و مشکلات اقتصادی خنده و دورهم شاد بودن را از انسان امروزی به آسانی گرفته است.
رفته رفته با گم شدن خنده در میان جمع های انسان ها و به دلیل اینکه هر انسان بالغ در روز به طور متوسط 10 بار می خندید این علاقه به خنده و ترویج غم و غضه در جامعه، انسان را به فکر چاره انداخت و با ساخت کلیپ های خنده دار ، طنز و فیلم های کمدی و جوک ها می خواستند موجب کمک به خندیدن و شاد کردن افراد شوند اما باز هم  سوغات مدرنیته (پیامک ها) خنده  در جمع که 30 برابر زمان تنهایی است را از انسان گرفته است .
 
اگر چه خنده خوب است اما نه به هر قیمتی ، تئوری برتری نظریه ای در مورد خنده  بیان می کند انسان زمانی به یک جوک می خندد که حماقت اشخاص و نادانی و اشتباهات فردی بیان شود و این احساس برتری به شخص باعث احساس خرسندی و خنده می شود.مثل جوک هایی که در مورد شخصیت و گفته ای ارزشمند دکتر علی شریعتی بیان شد.
 
حیوانات هم می خندند
 
ائمه اطهار به خندیدن و شاد زیستن تاکید کرده اند اما نه به کسی خندیدن چرا که مسخره کردن افراد جز گناهان کبیره محسوب می شود و به دور از فرهنگ اجتماعی یک جامعه مسلمان و شیعه می باشد و مهارت خندیدن انسانی را زیر سوال برده است.
 
حیوانات نیز شادی را با خنده تجربه می کنند و سگ ها ،شامپانزه و میمون ها به هنگام خندیدن صدایی همچون صدای خنده انسان از خود در می آورند.
 
یکی از محققان خنده انسان را با آواز پرنده ها مقایسه می کند و معتقد است که خنده یک عکس العمل طبیعی انسان برای ایجاد رابطه است اما خیلی از ما در برابر افرادی که باعث خندیدن دیگران می شوند تصور می کنیم بذله گو و لوده هستند و شخصیت آن ها را مسخره ارزیابی می کنیم و فکر می کنیم با نخندیدن شخصیت با ارزش در جمع تلقی می شود.
 
مردم ایران شادترین مردم جهان هستند
 
اما نمی دانیم که امام محمد باقر (ع) فرموده است خدای عزوجل آنکس که میان جمعی شوخی و خوشمزگی کند دوستش دارد ، در صورتی که فحاشی نباشد.
محمد رضایی یکی از شهروندان قمی بابیان اینکه ما هنوز در این تفکر خودنمایی کودکانه مانده ایم و خنده هایمان را که به آسانی و بدون هزینه بدست می آید را از زندگی حذف کرده ایم، می گوید: البته امروزه مشکل خنده زیاد نیست کمبود خنده است.
 
وی می گوید: دیگر کشورهای جهان برای خنداندن مردمانشان چه هزینه های هنگفتی می کنند اما مردم ایران بدون هزینه می خندند و ما شادترین مردم جهان هستیم.
 
این شهروند قمی معتقد است: بعضی ها می گویند مشکلات اقتصادی خنده را از لب مردم گرفته است اما به نظر من می توان با دست خالی البته به شرط پایین آوردن توقعات مادی در زندگی شاد زندگی کرد.
 
رضایی می گوید: ما بهترین مردمان را در ایران درایم به دلیل اینکه مردمان ایران به راحتی
می خندند و دل بزرگی برای شاد کردن دیگران دارند پس با چشم و هم چشمی و حسد جمع های خانواده گی را به کام خود تلخ نکنیم.
 
اما فردسی شاعر بزرگ ایران به بزرگ و کوچک پیشنهاد می کند سراینده باش و فزاینده باش ، شب و روز با رامش و خنده باش.
 گزارش از فریده اریس
 
انتهای پیام/

 

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری