کد خبر: 15022

سرپرست دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی باتشریح اقدامات بهداشتی مورد نیاز برای خرید و نگه‌داری ماهی قرمز گفت: فروش انواع خزندگان و جانورانی مثل لاک پشت گوش قرمز ممنوع است.

به گزارش قم خبر، امراله قاجاری در گفتگو با مهر در پاسخ به این پرسش که آیا ماهی قرمز می‌تواند سبب بروز بیماری در انسان شود؟ اظهارداشت: ماهی قرمز نمی تواند باعث ایجاد بیماری شایع در انسان‌ها شود اما درمواردی ویژه، بیماری‌های خاصی وجود دارد که در صورت مبتلا بودن ماهی به آن و ضعف سیستم ایمنی انسان‌ها ممکن است به انسان منتقل شود، لذا توجه به رعایت شرایط بهداشتی در هنگام خرید و دستکاری‌ آن‌ها توصیه می‌شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه هنگام خرید ماهی قرمز چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟ با بیان اینکه مهمترین شرط ظاهر سالم ماهی به خصوص در ناحیه پوست و آبشش‌ها است، گفت: علاوه بر این، لازم است شرایط زندگی ماهی از لحاظ کیفیت آب و غذای مصرفی مورد توجه قرار بگیرد، حداقل آب مورد نیاز برای نگهداری هر قطعه ماهی انگشت قد حداقل ۵/۲ لیتر آب تمیز است.

ضمن اینکه ماهیان با اندازه کوچک به شرایط محیطی حساس تر بوده و احتمال تلف شدن آنها بیشتر است بنابراین در صورت خرید این نوه ماهی‌ها باید شرایط ایده آل برای نگهداری آنها رعایت شود.

قاجاری با بیان اینکه ادارات کل دامپزشکی استان‌ها هر ساله طی هماهنگی با شهرداری‌ها محل هایی را برای فروش ماهی قرمز مشخص می‌کنند، افزود: ماهی قرمز دارای زیرگونه‌ها و هیبریدهای متنوعی است که دارای رنگ‌های مختلف و تفاوت های ظاهری هستندکه نگهداری آن ها مشکلی برای انسان ندارد. به تازگی ماهی فایتر با رنگ آبی و تیره عرضه می‌شود که به لحاظ قلمروطلبی و ماهیت زیستی باید به تنهایی و جدا از ماهیان دیگر نگهداری شود.

فروش انواع خزندگان ممنوع است

این مقام مسئول در سازمان دامپزشکی در مورد عرضه و فروش جانورانی مانند لاک پشت در آستانه شب عید تصریح کرد: فروش انواع خزندگان و همچنین جانورانی چون لاک پشت گوش قرمز(یا مینیاتوری یا سنگاپوری) و حلزون سیبی ممنوع است.

قاجاری در پاسخ به این پرسش که عمر ماهی‌های قرمز چقدر است و چگونه می‌توان عمر آنها را افزایش داد؟ اضافه کرد: عمر ماهی قرمز کوتاه نیست، این ماهی در شرایط مناسب می تواند بین ۶ تا ۸ سال عمر کند.

وی افزود: نگهداری مناسب و رعایت شرایط زیستی این ماهی‌ها عمر آن‌ها را طولانی می‌کند. وارد شدن استرس به دلیل تغذیه نامناسب، تغییرات دمایی، کمبود اکسیژن و دستکاری وغیره باعث کاهش عمر و تلف شدن ماهی‌ها می شود.

قاجاری اظهارداشت: هر قطعه ماهی انگشت قد، حداقل دو و نیم لیتر آب نیاز دارد و لازم است در ظروف دهان گشاد نگهداری شوند تا اکسیژن کافی دریافت کنند. آب مورد استفاده نباید دارای کلر(آب شهری) باشد و یا با نگهداری ۴۸ ساعته آب پیش از ورود ماهی به درون آن، باید فرصت از بین رفتن کلر داده شود.

وی ادامه داد:غذادهی باید به اندازه‌ای باشد که در مدت یک یا دو دقیقه مصرف شود و باقیمانده غذا از ته ظرف سیفون شود (آب نباید به طور مداوم تعویض شود). بهتر است ماهی‌ها با غذای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شوند و غذا به گونه ای باشد که در سطح آب شناور بماند ضمن اینکه از غذاهای آماده در مراکز عرضه ماهیان زینتی می توان برای این منظور استفاده کرد.

قاجاری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا می توان ماهی قرمز را با سایر ماهیان یا آبزیان مانند لاک پشت و ... در یک مکان نگه داشت؟ افزود: نگهداری ماهی‌ها در کنار یکدیگر باید با رعایت شرایط همزیستی باشد و نمی توان نژادهای مختلف را در کنار هم نگهداری کرد. در این خصوص اطلاعات لازم را مراکز عرضه ماهیان زینتی به خریداران ارائه می کنند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری