کد خبر: 10530

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با ورود واکسن جدید پنجگانه به برنامه ایمن‌سازی کشوری آمار مننژیت و عوارض آن در کودکان به شدت کاهش می‌یابد.

به گزارش قم خبر به نقل از وزارت بهداشت محمود نبوی با اشاره به اینکه، ایمن‌سازی از طریق واکسیناسیون یکی از موفق‌ترین و با صرفه‌ترین مداخله سلامتی است، گفت: واکسن جدید پنجگانه آمار کودکانی که به دلیل مننژیت و عفونت های دیگر دچار مرگ و میر و عوارض می شدند را به شدت کاهش می‌دهد.

نبوی خاطرنشان کرد: هم اکنون در کشورمان، نوزادان علیه بیماری های دیفتری، سیاه سرفه، کزاز و هپاتیت B ، فلج اطفال، سرخک، سرخجه، اوریون و سل واکسینه می‌شوند.

وی افزود: با همت دولت و وزارت بهداشت، ورود واکسن جدید پنجگانه در برنامه ایمن سازی کشور به عنوان گامی دیگر از طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت می‌تواند با تعداد کمتر دفعات تزریق ( یک تزریق به جای ۳ تزریق) و پوشش ایمنی علیه بیماری های بیشتر ( ۵ بیماری) را در برنامه واکسیناسیون روتین کودکان ایجاد کند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت افزود: واکسن پنجگانه که ۴ جزء آن در کشور سالها قبل مورد استفاده قرار می‌گرفت و اکنون جزء پنجم آن به واکسن اضافه شده است و از نیمه دوم آبان جزو برنامه روتین واکسیناسیون قرار می گیرد.

وی ادامه داد: نوزادان علیه هموفیلوس و آنفلوآنزای تیپ b هم واکسینه می شوند. جزء پنجم واکسن که هموفیلوس آنفلوانزای تیپ b است به آن اضافه شده که این باکتری علل عمده ایجاد مننژیت و عفونتهای تنفسی می‌کند و پیشگیری از آن در نظام سلامت نقش بسیار مهمی دارد.

نبوی خاطرنشان کرد: ورود این واکسن ۵ ظرفیتی در برنامه ایمن سازی کشور می‌تواند از ابتلا به انواع عفونتهای هموفیلوس آنفلوانزا جلوگیری کند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری