کد خبر: 10337

قم خبر گزارش می‌دهد:

نام قدیمی اش نوفل لوشاتوی، اقامتگاه 15 ساله آن فیلسوف شیرازی آن عابد گوشه نشین محمدبن ابراهیم شیرازی، شهر کهک با جاذبه های توریستی در سبد تفریحات مردم قم وجود ندارد

به گزارش قم خبر، انگار در میان ما ایرانی ها رسم است که هر مثلی را به خودی خود ازش استفاده کامل ببریم اما.....ما قمی ها ثابت کردیم این تنها یک مثل نیست و تفریح و سرگرمی را به این می بینیم فرسنگ ها از شهرمان دور شویم تا درک کنیم مسافرت رفته ایم اما چرا لقمه را دور سرمان می گردانیم با من بیا تا به ره یار رویم.

 12متری قم- کاشان – دوراهی سمت راست –  بلواری که در انتها به یک میدان می رسیم پس از آن به خیابان های شطرنجی دیگری با عبور از خیابان موازی به نقطه ای می رسیم که بلندای درختان کهن نشان از قدمت آن است در جنوب استان خودمان است فاصله آن تا شهرمان 30کیلومتر است 18 روستا دارد ازسه سمت مشرف به ارتفاعات است دره زیدان در شرق آن است، باغهای زیبا، مجتمع های توریستی : باغ سنگی ، کشتی آبی، کلبه سبز، و کوهستان پارک و روستاهای فردو، وشنوه ،اول خاوه، بیدهند و..از روستاهای ییلاقی این شهر هستند.

نام قدیمی اش نوفل لوشاتوی، اقامتگاه 15 ساله آن فیلسوف شیرازی آن عابد گوشه نشین محمدبن ابراهیم شیرازی.

حالا بیا با هم گشتی در این شهر بزنیم تا با اماکن تاریخی و توریستی این مکان آشنا شویم.
در انتهای مسیر هلالی شکل در بافت قدیمی در مرکز یک باغ خانه ای با سقف گنبدی شکل در راس آن شیشه های رنگی ، گچ بری شبه سجاده ای و مشبک های گچی در نورگیر ها و.... از مشخصات  مهمترین اثر تاریخی این شهریعنی «خانه ملاصدرا» است.

واحد قدیمی «عصاری» با قدمتی حدود 400سال با فضای بسیار زیبا در شمالب غربی ، مسجد آقا در شمال شرقی و چال آقا در جنوب غربی باغ قرار دارد.

در 30کیلو متری جنوب شهرمان قم در نزدیکی جاده قم- اصفهان غاری دو دهانه باریک در کنار هم با قطری به اندازه یک انسان و ارتفاعی هشت متر با قندیل های بسیار زیاد و بلند آهکی به نام
«غار کهک» وجود دارد.

در 42 کیلو متری جنوب باختری مرکز قم ،به جهت کوه شمال باختری –جنوب خاوری با ارتفاع 2970متر در دهستان نیزار «کوه اردهال» است.

در 60 کیلو متری قم در کوه اردهال چهار غاره با منبع عظیم آب که از شکاف کوه به صورت چشمه فوران میکند و به نام غاز وشنوه شهرت دارد.

 «ارسی خانه عربشاهی» یادگار از دوره زندیه حدود 300 سال دارد که معماری و فضای این ارسی خانه بسیار خاص و منحصر به فرد است.

 جاذبه های توریستی این شهر

آتشکده -قلعه ی ساسانی سیرو - چهارطاقی کرمجگان- حمام روستای قبادبزن- دریاچه حوض سلطان -آب انبار کهک- آب انبار البرز- امامزاده اسماعیل- امامزاده زینب خاتون (معصومه)- امامزاده سلیمان- امامزاده هادی و مهدی- امامزاده باوره- امامزاده سلطان محمود- امامزاده شاه زیدی- امامزاده شاهزاده عباس- امامزاده شاهزاده ابراهیم- امامزاده فاضل- امامزاده شاهزاده نورعلی- امامزاده شاهزاده اسحاق- امامزاده شاهزاده محسن- امامزاده شاهزاده شهربان- امامزاده رقیه سلطان نیز میباشد.

نام قدیمی اش نوفل نوشاتو یا نه بهتر است بگویم کهک آن نام آشنا که برای سفر به آن شهر و دیدن اماکن تاریخی هزینه هنگفتی نیاز نیست.

بی اطلاعی مردم از اماکن تاریخی در کهک

رییس شورای شهر کهک در گفتگو با قم خبر از کهک به عنوان منطقه توریستی یاد کردو گفت: در محدوده شهر کهک 6اثر تاریخی در میراث فرهنگی ثبت شده است.

محمد رضا حاج اسماعیلی درباره اهمیت حفظ آثار تاریخی در کهک گفت: سازمان میراث فرهنگی یک سری اقدامات جزئی در حفظ آثار تاریخی کهک انجام داده است.

به گفته وی با وجود اماکن تاریخی و توریستی این منطقه بازدید چشمگیری را ازاین  اماکن شاهد نیستیم.

رییس شورای شهر کهک عنوان کرد:  قدمت خانه ملاصدرا مربوط به دوره صفویه می باشد که به دلیل عدم شناسایی این شهر از لحاظ تاریخی به مردم قم از دیدار کمی برخوردار است.

حاج اسماعیلی از بی اطلاعی مردم قم نسبت به اماکن تاریخی کهک اعتراض کرد و گفت: گردشگری در قم رسم است اما این فضا در شهر برای کهک تعریف نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری