کد خبر: 10295

قم خبر گزارش می دهد:

تنبلی چشم با ظاهر نمایی خوب، بسیار موزیانه قدرت بینایی را کم می کند، که در گذشته به دلیل غفلت خانواده ها و نبود امکانات خیلی از افراد طعمه این بیماری شده اند.

به گزارش قم خبر، دو سال پشت سر هم جایزه برتر تئاتر را از آن خود می کند، سال سوم راهنمایی هم فرا می رسد باز هم مرضیه با بازیگری قشنگش می خواهد برود روی سن نمازخانه مدرسه اما...؟

دوسالی می شد که همه زندگی را تار می دیدم، اما چند ماهی  همه چیز در جلوی دیدم زرد بود، انگار جلوی چشمانم پرده ای به رنگ زرد کمرنگ کشیده شده بود.

همان سال دکتر رفتم اما دیگر فایده ای نداشت گویا دیر رفته بودم و عینک هم دیگر جوابگوی نگاهم نبود و چاره ای جز ترک تحصیل را نداشتم، این را مرضیه می گوید که در حال حاضر 14 سالی می شود روشن دل نامیده شده است.

تنبلی چشم یا‌‌ همان آمبلیوپی به نوعی اختلال بینایی می‌گویند که با تشخیص اگر به موقع تشخیص داده نشود، به تدریج سبب نابینایی کودک می‌شود، اما اگر به موقع تشخیص داده شود با هزینه کمی قابل درمان است.

تنبلی چشم به نوعی ظاهر نمایی می کند و بسیار موزیانه قدرت بینایی را کم می کند و خیلی برای یک فرد سخت است که تا زمانی دید خوبی داشته باشد و در اثر غفلت از این بیماری موزیانه بینایی خود را از دست بدهد که خوشبختانه امروزه از همان ابتدای سه سالی با معاینه چشم از این بیماری جلوگیری می شود. 

 در واقع رشد و تکامل مرکز بینایی در مغز انسان‌ها از دوران جنینی آغاز و تا 10 سالگی ادامه دارد، اما حداکثر سرعت رشد آن تا سه سالگی کودکان است.

درمان تنبلی چشم تا قبل از پنج سالگی

تکامل دستگاه بینایی در این دوران، سبب دید واضح و کامل می‌شود، در سه ساله نخست زندگی هر عاملی که سبب اشکال دید در چشمان کودک شود، رشد و تکامل دستگاه بینایی را متوقف می‌کند و قدرت بینایی را ماهش می‌دهد.

البته با استناد به توصیه همه پزشکان اگر قدرت دید کودک در سال‌های نخست و قبل از پنج سالگی درمان شود، حتی اگر تنبلی چشم هم وجود داشته باشد این عارضه به راحتی قابل درمان است، اما هرچه روند درمان تنبلی چشم با تاخیر انجام شود احتمال تکامل بینایی هم کمتر می‌شود، به شکلی در سن هفت تا ده سالگی، درمان هیچ تاثیری در بینایی ندارد.

رضا سلیقه بااشاره به اینکه 50 درصد معلولیت‌های ناشی از بیماری‌های ژنتیکی است، اظهار می کند: با این وجود می توان 40تا 50 درصد بیماری‌هایی مانندتنبلی چشم، ناشنوایی و انحراف بینایی را پیشگیری کرد.

تنبلی چشم از بیماری‌هایی است که در ظاهر بیمار مشکلی ندارد که با شرکت در طرح غربالگری بینایی که بیش از 15 سال است در کشور اجرا می‌شود می‌توان از شیوع این بیماری پیشگیری کرد.

مدیرکل بهزیستی قم بابیان اینکه سیستم بینایی کودکان از زمان انعقاد نطفه تا سن 12 سالگی کامل می‌شود و زمان طلایی بین 3تا 6 سال است ، افزود: سال گذشته بیش از 48 هزار کودک3- سال در طرح غربالگری شرکت داده‌شده بود که 4160 کودک به مراکز درمانی ارجاع داده شدند و از این تعداد178 نفر اختلال بینایی داشتند که خانواده‌ها در جریان قرار گرفتند.

در حال حاضر برای تشخیص تنبلی چشم نخست کودکان در مراکز و مهدهای کودک از سوی مربیان آموزش‌دیده شده، غربالگری می‌شوند و در صورت داشتن مشکل، همکاری نکردن کودک و مشکوک بودن به تنبلی چشم به اپتومتریست ارجاع داده می‌شود، با درمان کودک در اپتومتریست هزینه‌ای از سوی والدین انجام نمی‌شود و مراحل کار به شکل رایگان است، حتی خانواده‌های کم‌بضاعت نیز برای خرید عینک از سوی سازمان بهزیستی حمایت می‌شوند.

وی به پایگاه‌هایی که ارائه خدمات درمان کم بینایی دارند، اشاره کرد و گفت: در 150 مرکز در سطح استان بیش از 60 هزار کودک 3 تا 6 سال غربالگری می‌شوند، حدود 78 درصد کودکان کشور تحت پوشش طرح قرار می‌گیرند، بنابراین ما باید تلاش کنیم که صد در صد کودکان را پوشش دهیم.

اهمیت برخورد با ضعف بینایی

البته آنچه که اهمیت دارد شیوه برخورد با این ضعف بینایی است، که کودک باید بداند که چگونه از چشم ضعیف و بیمار خود بیشتر از چشم سالم خود استفاده کند که برای سهولت این کار اصولا چشم سالم را می‌پوشانند، البته حتی پس از زمان بهبود برای جلوگیری از بازگشت این مشکل دوباره، چشم سالم را برای مدت‌ها می‌بندند.

با پیشرفت علم و فناوری گاهی اوقات به جای بستن چشم سالم، با استفاده از قطره‌های چشمی و یا عدسی‌های تار کننده قدرت چشم سالم را کمتر می‌کنند.

 همه کودکان زیر شش سال باید حداقل سه بار قبل از دبستان در سه ماهگی، دو تا سه سالگی و پنج تا شش سالگی معاینه شوند.

شاید اگر امکانات و غفلت خانواده ها و تبلیغات قبل هم مثل امروزبود دیگر مرضیه های دهه 60 دنیایی به رنگ زرد نداشتند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری