کد خبر: 9115

امام جمعه قم با تاکید بر اینکه تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نباید از قم آغاز شود، گفت: حوزه ابتکارات فرهنگی باید در کشور تقسیم شود تا در عرصه فرهنگی و مذهبی پیشبرد مناسبی داشته باشیم.

خبرگزاری فارس: حوزه ابتکارات فرهنگی در کشور تقسیم شود
به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در دیدار با اعضای ستاد کنگره بزرگداشت امام سجاد(ع) که پیش از ظهر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) انجام شد، فعالیت برای گسترش معارف امام سجاد(ع) را پر اجر و برکت دانست و اظهار کرد: این امام بزرگوار در زندگی خود با حاکمان مختلفی برخورد داشته است.

وی اضافه کرد: فضای شهر مدینه به برکت وجود پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) پاک و معنوی بود اما دشمنان با فعالیت‌ها و هجمه‌های فرهنگی فضای این شهر را فاسد کردند و بالای منبرها پیامبر اسلام(ص) را مورد اهانت قرار دادند.

امام جمعه قم با اشاره به جنایات و ظلم‌هایی که در حادثه کربلا رخ داده است، گفت: واقعه کربلا برای همه افراد حتی افراد بی‌دین دردناک و کم‌سابقه است.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه پس از واقعه کربلا فرزندان پیامبر خدا را به اسارت بردند و اهانت‌های بسیاری به آن‌ها کردند، تصریح کرد: امام سجاد(ع) شاهد همه این صحنه‌ها بودند و با سپری کردن همچنین تجربه‌هایی در زندگی، صحیفه سجادیه را از خود به یادگار گذاشتند.

وی با تاکید بر بررسی خاستگاه صحیفه سجادیه ادامه داد: اگر این خاستگاه مورد بررسی قرار داده شود رابطه‌های بسیاری میان وقایع اتفاق افتاده برای ایشان و دعاهای بیان شده در صحیفه سجادیه به دست خواهد آمد.

آیت‌الله سعیدی خاطرنشان کرد: کنگره امام سجاد(ع) باید بستری را ایجاد کند که محققان و اندیشمندان بتوانند به بررسی ابعاد مختلف زندگانی این امام بزرگوار بپردازند.

وی از صحیفه سجادیه به عنوان قرآن ساعد نام برد و گفت: کنگره مذکور باید خروجی مشخصی داشته و این خروجی می‌تواند ایجاد شرح صحیفه سجادیه با استفاده از مقاله‌های علمی باشد که آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز از این اقدام فرهنگی و دینی حمایت خواهد کرد تا بتوانیم در راستای ترویج آموزه‌های امام سجاد(ع) اقدام مطلوبی انجام دهیم.

آیت‌الله سعیدی در ادامه مطرح کرد: صحیفه سجادیه کتابی است که در قالب دعا به سوی آسمان‌ها حرکت کرده است و کارشناسان دینی باید ویژگی‌های این کتاب الهی را برای مردم تبیین کنند.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه اساتید مختلفی در زمینه تدریس آموزه‌های صحیفه سجادیه فعالیت دارند، اظهار کرد: اگر کلاسی با محوریت تشریح این کتاب در هرمزگان برگزار و از درس رسمی، فیلم‌برداری شود می‌توان این حرکت فرهنگی را در کشور نهادینه کرد.

وی بر استفاده از اساتید مجرب حوزه علمیه در کنگره امام سجاد(ع) تاکید کرد و گفت: امام سجاد(ع) برای احیای فرهنگ اهل بیت(ع) فعالیت‌های بسیاری را انجام داده است.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه تمام فعالیت‌ها و برنامه‌های فرهنگی نباید از قم آغاز شود، متذکر شد: حوزه ابتکارات فرهنگی باید در کشور تقسیم شود تا در عرصه فرهنگی و مذهبی پیشبرد مناسبی داشته باشیم.

وی از فعالیت پردیس یا سایت‌های دانشگاهی در استان‌های کشور یاد کرد و گفت: در عرصه فرهنگی نیز همانند عرصه علمی باید تقسیم کار انجام شود.

آیت‌الله سعیدی ادامه داد: برگزاری کنگره امام سجاد(ع) حضور علما و اساتید دینی را پر رنگ‌تر خواهد کرد و اگر این فعالیت‌های مذهبی به صورت مستمر و پر شور انجام شود، ظرفیت دینی و فرهنگی افزایش خواهد یافت.

امام جمعه قم بر استفاده از برادران اهل تسنن در کنگره امام سجاد(ع) تاکید کرد و یادآور شد: فرهنگ اهل بیت(ع) محتویات مورد نیاز را داراست اما توسعه آن از وظایفی که امروزه بر دوش ما گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از برادران اهل تسنن در کنگره مذکور سبب آشنایی بیشتر آن‌ها با امام سجاد(ع)، ترویج گسترده‌تر فرهنگ اهل بیت(ع) و تقویت اتحاد و همگرایی امت اسلامی خواهد شد.

آیت‌الله سعیدی صحیفه سجادیه را حاصل یک عمر تلاش امام سجاد(ع) دانست و تصریح کرد: برکات صحیفه سجادیه حیات‌بخش و احیاگر خواهد بود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری