کد خبر: 14314

رئیس موسسه سیره شهدا:

رئیس موسسه سیره شهداگفت: فرهنگ جهاد فرهنگ زندگی است و تنها مختص جنگ نیست، جهاد تلاش حداکثری است که بر طبق دین و با هدف نشر دین برای رسیدن به شهادت صورت می‌گیرد و در همه عرصه‌های زندگی ما جاری است.

حجت الاسلام مهدی ماندگاری در گفت‌و‌گو با قم خبر، با اشاره به اهمیت جهاد در دین اسلام افزود: قرآن کریم جهاد را موضوع مهم و با ارزشی می‌داند، مدال جهاد و شهادت بالا‌ترین مدال جهانی است.


رئیس موسسه سیره شهدا افزود: امروز دنیا گرفتار گروهی به نام مجاهدان قلابی است که گروه‌های تکفیری، داعش و جبهه النصره از نمونه این گروه‌ها هستند، ما هرآنچه در دین خود داریم و دارای ارزش و جایگاه است توسط دشمنان به صورت تقلبی پیگیری و تحریف می‌شود.


حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم درباره اهمیت فرهنگ جهاد بیان کرد: به اندازه‌ای که قرآن کریم برای جهاد ارزش قائل شده است برای موضوعات دیگری ارزش و جایگاهی قائل نشده است، ما ۶۰۰ آیه درباره جهاد در قرآن کریم داریم که این موضوع نشان دهنده اهمیت بسیار بالای فرهنگ جهاد و شهادت در دین اسلام است.


استاد حوزه علمیه عنوان کرد: در حوزه‌های علمیه با تمام خدمات و تلاش‌های صورت گرفته حق باب جهاد بخوبی ادا نشده است، روحانیت و علما در دفاع مقدس جز پیشگامان بودند و رشادت‌های زیادی را انجام دادند.


وی اظهار داشت: آمار شهدای روحانیت نسبت به همه قشر‌ها بیشتر است اما حوزه علمیه به اندازه‌ای که بسیجیان در باب جهاد فعالیت کردند اقدام نکرده است، حرکتی که مجموعه روایت سیره شهدا به دست گرفته این است تا به فرهنگ جهاد به خوبی پرداخته شود.


رئیس موسسه سیره شهدا گفت: امروز دنیا به خوبی این موضوع را متوجه شده که داعش نماینده اسلام نیست، اتفاقاتی که در دنیا می‌افتد همگان به این موضوع پی برده‌اند که داعش نماینده مسلمانان نیست، داعشی‌ها با حرکات بی‌منطق و بدون استدال خویش و روند اسلام هراسی که ایجاد کردند سبب شدند تا بیش از هرزمانی فرهنگ جهاد احساس شود.


حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اقدامات صورت گرفته در موسسه سیره شهدا بیان کرد: ما در موسسه سیره شهدا که توسط گروهی طلبه و بسیجی در حال فعالیت است تلاش می‌کنیم تا فرهنگ جهاد را جاری کنیم و با اقدامات خویش در بعد تبلیغی هم فرهنگ جهاد وشهادت را تبیین کنیم.


استاد حوزه علمیه با اشاره به برگزاری سمینار علمی جهاد عنوان کرد: اهمیتی که دین ما برای فرهنگ جهاد مطرح می‌کند یکی از عوامل برگزاری سمینار علمی فرهنگ جهاد بود، دلیل دوم برگزاری این نشست وظیفه‌ای که حوزه علمیه در تبیین این فرهنگ دارد وبا توجه به اقدامات تکفیری‌ها در تخریب چهره فرهنگ جهاد تصمیم به برگزاری این نشست گرفتیم.


وی با اشاره به ماهیت علمی و فرهنگی نشست فرهنگ جهاد تصریح کرد: ما به دنبال فرهنگ کلامی و علمی جهاد هستیم چون برخی این فرهنگ را سیاسی و زود گذر می‌دانند ولی ما معتقد هستیم فرهنگ جهاد در همه ابعاد فقه ما و همه اخلاقیات ما تاثیر دارد.


استاد حوزه علمیه با اشاره به اقدامات صورت گرفته د ر موسسه سیره شهدا عنوان کرد: موسسه سیره شهدا از سال ۷۸ فعالیت خویش را آغاز کرد که تصمیم گرفتیم تا سیره شهدا را مورد بررسی قرار دهیم و امروز این موسسه در این زمینه در حال فعالیت است و به لطف الهی در این عرصه به توفیقات ویژه‌ای دست پیدا کرده است.

وی با اشاره به دیدار خویش با مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر اقدامات مثبت موسسه سیره شهدا تصریح کرد: مقام معظم رهبری فعالیت‌های موسسه سیره شهدا را مورد تائید قرار دادند و فرمودند که در این زمینه شما را به تعمیق دعوت می‌کنم و البته توصیه می‌کنم تا در این راه تحریفی صورت نگیرد.

حجت الاسلام ماندگاری بیان کرد: فرهنگ جهاد فرهنگ زندگی است و تنها مختص جنگ نیست، جهاد تلاش حداکثری است که بر طبق دین و با هدف نشر دین برای رسیدن به شهادت صورت می‌گیرد و در همه عرصه‌های زندگی ما جاری است.
استاد حوزه علمیه عنوان کرد: مدیریت، مصرف، کار، اقتصاد از عرصه‌های جهاد است، ما باید فرهنگ جهادرا فرهنگ زندگی بدانیم چون با فرهنگ جهاد می‌توان ازدواج کردو صاحب شغل و زندگی شد.

رئیس موسسه سیده شهدا تصریح کرد: یکی از شاخص‌های فرهنگ تکلیف ‌مداری بوده که این موضوع بسیار مهم است، تکلیف محوری سبب شد که برخی در‌‌‌ همان ابتدای فتنه ۸۸ نسبت به اقدامات دشمن موضع گرفتند و برخی نیز پس از گذشت ماه‌ها از آن جریان موضع گرفتند که اینجا تکلیف محوری مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت استقامت در زندگی اظهار داشت: از شاخص‌های دیگر جهاد، استقامت است برخی افراد در زمینه دفاع از ولایت در زبان عمل می‌کنند و موقع عمل اقدامی انجام نمی‌دهند ولی برخی دیگر در دفاع از ولایت حداکثری می‌آیند و هرآنچه دارند را برای دفاع از ولایت می‌دهند، همانند حضرت زهرا (س) که در راه دفاع از امام علی (ع)، همه زندگی خویش را فدا کرد.

استاد حوزه علمیه گفت: اگر چهار شاخص فرهنگ جهاد محقق شود، دشمنان هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند، چراکه باید توجه داشت گسترش فرهنگ جهاد سبب شده دشمنان به مقابله و تحریف آن بپردازند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری