رئیس جامعه المصطفی گفت: با توجه به نزدیکی فرهنگی و سنتی دو کشور ایران و صربستان، جامعه المصطفی العالمیه مایل به همکاری با دانشگاه‌های این کشور در محور‌های علمی و تحقیقاتی است.

به گزارش قم خبر به نقل از مرکز خبر و اطلاع رسانی جامعه المصطفی، سرجان وربیچ وزیر آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوری صربستان در دیدار با آیت الله اعرافی رئیس جامعۀ المصطفی، خواستار همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی شد.

وزیر آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوری صربستان، سرجان وربیچ در این دیدار برای افزایش تعاملات و همکاری با ایران در عرصه‌های مختلف آموزشی، تحقیقاتی و دانشگاهی ابراز علاقمندی کرد.

در این دیدار که با حضور مجید فهیم‌پور سفیر و محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان در ساختمان وزارت آموزش و پرورش صربستان صورت گرفت، سرجان وربیچ با اشاره به پیشرفت‌های چشمگیر علمی، فناوری وتحقیقاتی ایران در سطوح مختلف گفت: تمایل داریم که از تجربیات ایران در زمینه‌های علمی بخصوص سرمایه گذاری در زمینه علوم مختلف، مقاطع تحصیلات عالی بهره‌مند شویم.

وی کیفیت مقاطع تحصیلات عالی و دکتری در دانشگاه‌های ایران را با توجه به تعداد دانشگاه و دانشجو در مقاطع مختلف بسیار چشمگیر و در سطح مطلوب دانست.

سرجان وربیچ ضمن تقدیر از علاقمندی سفارت و رایزنی فرهنگی ایران برای تأسیس کرسی زبان فارسی در دانشکده ادبیات دانشگاه بلگراد، آمادگی وزارت آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناری صربستان را برای عملی کردن این طرح ابراز کرد.

آیت الله اعرافی رئیس جامعه المصطفی در این نشست ضمن ابراز علاقه برای همکاری میان جامعه المصطفی (ص) العالمیه و دیگر مراکز عالی آموزشی و پژوهشی در ایران با دانشگاه‌های صربستان در عرصه‌های مختلف، توضیحات جامع و مبسوطی را از وضعیت آموزشی و تحصیلات عالیه در ایران ارائه کرد.

وی از حوزه‌های علمیه به عنوان مراکز معتبر علمی و پژوهشی که از ارزش و اعتبار بالایی در سطح کشور برخوردارند نام برد و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه نقش مهمی در دانش و پژوهش و ارتقا معارف ایفا می‌کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در ایران 200 دانشگاه و بیش از دو هزار نهاد آموزشی دیگر در عرصه‌های مختلف علوم و امور تحقیقات علمی در شهرهای مختلف فعال هستند، افزود: در ایران در عرصه‌های مختلف 4. 5 میلیون دانشجو به فراگیری دانش مشغولند که بیش از یک میلیون نفر از آن‌ها در مقطع کار‌شناسی ارشد و دکتری هستند.

آیت الله اعرافی با اشاره به نقش والای زن در ایران و با تأکید بر این موضوع که 53 درصد از دانشجویان در دانشگاه‌های ایران را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: بانوان ایرانی در امور آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی نقشی مؤثر و جدی دارند.

وی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران به رغم موانع مختلف توانست تمامی تهدیدات را به فرصتی برای پیشرفت و توسعه کشور در عرصه‌های مختلف تبدیل کند.

آیت الله اعرافی به فعالیت جامعه المصطفی هم اشاره کرد و گفت: بیش از 30 هزار دانشجو و 3 هزار استاد از حدود 120 کشور در این دانشگاه در زمینه‌های مختلف از جمله تحقیقات علوم اسلامی و اجتماعی و فلسفه فعالیت دارند.

وی همچنین با اشاره به ضرورت عدالت در جهان و تأکید بر حفظ هویت تمامی ادیان بر ضرورت گفت‌و‌گو بین مذاهب مختلف تاکید کرد.

رئیس جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت علمی مرکز علوم دینی قم در بلگراد تأکید کرد: با توجه به نزدیکی فرهنگی و سنتی دو کشور ایران و صربستان، جامعه المصطفی العالمیه مایل به همکاری با دانشگاه‌های این کشور در محور‌های علمی و تحقیقاتی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش، علوم و توسعه فناوری صربستان برای سفر به ایران و گفت‌و‌گو در باره همکاری‌های دانشگاهی بین دو کشور دعوت کرد.

در این نشست مجید فهیم‌پور سفیر و محمود شالویی رایزن فرهنگی کشورمان مطالب مبسوطی را در زمینه تقویت همکاری‌های فرهنگی و علمی دو کشورایران و صربستان ایراد کردند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری