معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال جاری، گفت: خواهان کاهش سهم صندوق توسعه ملی از درآمدها هستیم.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس،‌ محمدباقر نوبخت در حاشیه همایش روز آمار و برنامه‌ریزی در جمع خبرنگاران،‌ در پاسخ به این سوال که چه میزان از درآمدهای بودجه ۹۳ محقق شده است، اظهار داشت: عدم تحقق منابع وجود داشته و هر سال نیز بوده است. امسال در شش ماه اول سال حدود ۷۳ درصد از منابع محقق شده که متناسب با آن تخصیص‌ها انجام شده و سعی کردیم در هزینه‌های جاری صرفه‌جویی کنیم و نیز هزینه‌های عمرانی استانی صددرصد تخصیص یافته و کل طرح‌های عمرانی نیز ۵۳ درصد اختصاص یافته است.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور افزود: سرمایه‌گذاری برای طرح‌های عمرانی لزوما منابع نیست بلکه اراده دولت است که بخواهیم صرفه‌جویی در هزینه‌ها کنیم و یا به آنها اعتبار پرداخت شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسری و بودجه نیز وجود داشته است با در این موضوع گفت: ‌ما نسبت به درآمدها هزینه می‌کنیم و این موضوع با عدم تحقق متفاوت است.

نوبخت افزود: منتها اینطور نیست که در بودجه اگر قرار بر پرداخت هزینه‌ای است همه آن انجام شود بلکه به میزان درآمدها پرداخت می شود.

معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر دستور رئیس جمهور مبنی بر استفاده از حساب ذخیره ارزی در طرح‌های عمرانی بیان داشت: اکنون آنچه قانون وجود دارد استفاده از منابع صندوق توسعه ملی معطوف به بخش غیردولتی است اگر دولت نیازمند باشد که در شرایطی مانند سال جاری ۳۱ درصد از درآمدهای خود را به صندوق توسعه ملی واریز نکند، آن وقت باید از مجلس مجوز بگیرد و حتما باید اجازه آنها وجود داشته باشد. البته در زمانی که بودجه ما بالغ بر ۱۱۰ میلیارد دلار بود شاید منطقی بود علاوه بر ۲۰ درصد برای ورود به صندوق توسعه ملی سالانه هم تا ۳ درصد اضافه می‌کردیم. اکنون این ۱۱۰ میلیارد دلار به ۴۷ میلیارد کاهش یافته است و از همین عدد نیز ۱۴.۵ درصد باید به شرکت نفت به طرح‌های سرمایه‌گذاری برود.

وی افزود: ۳۱ درصد نیز باید به صندوق واریز شود که جمع آنها اگر برای سال آینده نیز ادامه پیدا کند ممکن است فقط ۵۱.۵ درصد باشد.بنابراین از این پول (۴۷ میلیارد دلار) بیش از ۵۰ درصد آن باید به صندوق توسعه ملی برود.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر مخالفت مجلس با کاهش سهم واریزی صندوق توسعه ملی و راهکار دولت برای این موضوع، گفت:‌ دولت دقیقا قانون را رعایت خواهد کرد و نظر خود را در این رابطه می‌گوییم. با استفاده بهینه، از درآمدهای ارزی واریزی به صندوق توسعه ملی برای طرح‌های عمرانی در نظر گرفته شود. اما آنچه قانون تصویب شود اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: برای بخش کشاورزی ۱۲۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی در ۵ ماهه اختصاص یافته است.

وی در پاسخ به سوال دیگر فارس، مبنی بر اینکه در سال جاری قیمت نان افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: اگر در برنامه‌ریزی این موضوع باشد قطعا اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری