حجت الاسلام پناهیان گفت: اسلام شناسی بدون درک تحلیلی از تاریخ اسلام ممکن نیست و جریانهایی در حوزه علمیه سعی دارند با کنار زدن درک و تحلیل تاریخی عرفان های فردی و گاها سکولار را مطرح کنند.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنيم ، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در مراسم هفتمین سالگرد ارتحال علامه عسکری که پنج شنبه شب در مسجد اعظم  قم برگزار شد بااشاره به ویژگی ها برجسته شخصیتی این عالم  فقید اظهار کرد:علامه عسکری یک انقلابی با طراوت و بانشاط بود که با درک صحیح خود از اسلام روز به روز بر بینش و انقلابی گری اش افزوده  می شد.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد:علامه عسکری به معنای واقعی کلمه یک عالم مردمی و انقلابی بود ومتاسفانه جهان اسلامی به اندازه کافی  از فضایل وی بهره نبرده است.

حجت الاسلام پناهیان معرفی شخصیت وی را معرفی اسلام و انقلاب اسلامی به عنوان مهمترین ثمره اسلام در قرن حاضربرشمردو گفت:علامه عسکری به معنای واقعی کلمه به مسائل جهان اسلام اشراف کامل داشت و همیشه بر وحدت بین مذاهب اسلامی تاکید می کرد.

وی حفظ اصالت اسلامی در آثار علامه عسکری را ازویژگی های برجسته وی دانست و خاطر نشان کرد: در آثار علامه عسکری تاکید به دو منبع اصلی قرآن وعترت از نکات بارز است، و این  اصالت در حالی است که وی به مسائل روز اجتماعی نیز به همین روش پاسخ می داد.

حجت الاسلام پناهیان  تاکید کرد: برخی از افراد ژست تاریخی بودن و تاریخ نگر بودن می گیرند و باهمین تحلیل های تاریخی از اسلام فاصله می گیرند، اما علامه عسکری با نگاه تحلیلی بر تاریخ روش تازه ای در بحث تاریخ نگاری اسلامی پدید آورد.

این استاد حوزه ودانشگاه با اشاره به اینکه برخی افراد در نگرش تاریخی خود از اسلام نگاهی انحرافی ارائه میدهند گفت: نمونه یک انحراف در تاریخ نگاری اسلامی کتابی است که در اوایل انقلاب نوشته شد و تمام تلاشش براین بود تا نشان دهدامام حسین(ع) از مسئله شهادت خود خبر نداشته است درحالی که در آثار علامه عسکری به دلیل حضور سرشار  منابع قرآن و عترت به هیچ وجه چنین انحرافاتی دیده نمی شود.

وی افزود: علامه عسکری یک انقلابی با طراوت و با نشاط بود که مسائل سیاسی و اجتماعی را به صورت عمیق درک می کردو با مسائل جدید به شکل ماهرانه ای برخورد می کرد که این مسئله ریشه در درک عمیق وتحلیلی  وی از تاریخ اسلام داشت.

حجت الاسلام  پناهیان خاطر نشان کرد:کتابهای وی مردم را با تاریخ تحلیلی اسلام آشنا می کند و این مسئله ای است که باید بیش از پیش به آن توجه کنیم.

این استادحوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه علامه عسکری قبل شروع نگارش تاریخ اسلام سراغ قرآن و تاریخ انبیاء رفته است گفت: در ایام فتنه 88 طی  دوره ای در دانشگاه تهران بحث ولایت را تدریس می کردم و کتابهای علامه عسکری در آن دوره درباره حق و باطل و مسئله ولایت گریزی  و ولایت پذیری بسیار اثرگذار بودچراکه تمام تحلیل های علامه عسکری برخلاف برخی افراد که ذوقی است ،از منبع اصیل قرآن و عترت نشات گرفته است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: نسل امروز ما از طرفی درگیر مسئله افراطی گری گروههای تکفیری و ازطرفی با روشنفکران غرب زده مواجه است  و در این شرایط آثار علامه عسکری می تواند راهگشای فکری نسل امروز برای درک صحیح اسلام ناب باشد.

حجت الاسلام پناهیان علامه عسکری را یک روشنفکر واقعی بدون آسیب های مصطح در روشنفکری غربی خواند و تاکیدکرد: با مطالعه آثار علامه عسکری، اسلام یاد می گیریم و نه فقط  تاریخ.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی گروههای ضد تاریخی  اخیرا در حوزه علمیه رشد کرده اند گفت: اسلام شناسی بدون درک تحلیلی از تاریخ اسلام ممکن نیست و جریانهایی در حوزه علمیه سعی دارند با کنار زدن درک و تحلیل تاریخی عرفان های فردی و گاها سکولار را مطرح کنند.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد:جریانهایی در حوزه علمیه رشد کرده اند که  به بهانه قدسی نشان دادن زندگی ائمه معصومین(ع) هرگونه بحث تاریحی درباره زندگی ایشان را غیر قابل درک میدانندو طلاب را از مطالعه آن منع می کنند.

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در بسیاری از مواقع تاثیر تاریخ اسلام از درس های اخلاق حوزه نیز بیشتر است متاسفانه تاریخ همچنان جزء درس های اصلی حوزه علمیه نیست که این مسئله باید در سالهای آینده رفع و تاریخ به دروس طلاب وارد شود.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری