علی لاریجانی نماینده مردم قم در خانه ملت روز پنجشنبه در سفر به حوزه انتخابیه خود در سالروز ولادت کریمه اهل بیت(س) روز پرکاری را سپری کرد.

خبرگزاری فارس: از دو لایحه برای حمایت از تولید تا کلنگ‌زنی و افتتاح چند پروژه

به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، رئیس مجلس در نخستین برنامه از سفر به شهر قم پروژه نیروگاه برق CHP معصومیه قم را افتتاح کرد. این نیروگاه برق از بازیافت حرارت اتلافی به طور همزمان اقدام به تولید حرارت و آب مقطر می‌کند و برای راه اندازی این نیروگاه که در زمینی به وسعت 4300 متر احداث شده، 200 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

علی لاریجانی در مراسم بهره‌برداری از نیروگاه CHP و 17 پروژه مخابراتی دیگر که در دانشگاه صنعتی قم برگزار شد، ضمن تبریک میلاد کریمه اهل‌بیت (ع) و گرامیداشت هفته دولت اظهار کرد: مردم قم از اینکه در حریم کریمه اهل‌بیت(س) زندگی می‌کنند بر خود می‌بالند.

وی با اشاره به شرایط کنونی و قرار گرفتن در تحریم‌ها بیان کرد: در کشور ما نیروهای متخصص و کارآمدی وجود دارد که در زمان تحریم می‌توانند به شایستگی خط تولید را اداره کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تحریم‌ها نه تنها ایران اسلامی را به زانو در نیاورد بلکه، شرایط را برای افزایش توانمندی تولیدات داخلی با استفاده از کارشناسان و مهندسان داخلی بیش از پیش فراهم کرد.

وی، سیاست‌های رهبر معظم انقلاب را مورد توجه قرار داد و گفت: در کشور ما از چندی پیش سیاست استفاده از توانمندی‌های داخلی با نیروهای متخصص و کارآمد داخلی اجرایی شد که با فرمان رهبری مبنی بر کاربردی کردن اقتصاد مقاومتی، این سیاست بیش‌ از پیش برجسته شد.

لاریجانی اضافه کرد: اگر ایران بخواهد از توانمندی‌های داخلی خود بهره ببرد، نیروهای انسانی خوبی در ایران تربیت شده‌اند که در شرایط کنونی زمینه رشد آنها بیش‌ از پیش فراهم شده است.

وی با اشاره به تجربه استفاده از توانمندی‌های داخلی در صدا و سیما گفت: سال‌ها پیش تأسیسات رادیو و تلویزیون از خارج کشور خریداری می‌شد و مشکل تحریم هم وجود نداشت که در آن زمان از مهندسان خواستیم به طرف استفاده از توانمندی‌های داخلی حرکت کنیم و با وجود نگرانی‌هایی که وجود داشت این ریسک انجام شد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با حمایتی که از مهندسان داخلی صورت گرفت خرید تجهیزات از خارج کشور کم شد و به شرکت‌های داخلی امکان سرمایه‌گذاری دادیم که پس از مدتی در نهایت شگفتی، بسیاری از محصولات مورد نیاز فرستنده‌ها به تولید رسید و توانستیم فرستنده پرقدرت قم – تهران را با تکیه‌ بر توانمندی‌های داخلی بهره‌برداری کنیم.

وی تصریح کرد: ساخت فرستنده قم – تهران با استفاده از توانمندی‌های داخلی؛ نشان از استعدادهای بالقوه ایران در زمینه الکترونیک دارد و باید اکنون که در شرایط بسیار دشوار تحریم‌ها قرار داریم بیش‌ از پیش به‌ طرف استفاده از تولیدات و توانمندی‌های داخلی حرکت کنیم. لاریجانی با تأکید بر اینکه باید شرکت‌های داخلی حمایت شوند، گفت: اگر تسهیلات مناسبی به آنها داده شود می‌توانیم بر تولیدات و توانمندی‌های داخلی تکیه کنیم.

وی با تقدیر از عوامل اجرایی و سرمایه‌گذار نیروگاه برق CHP در قم بیان کرد: این نیروگاه خدمات تولید و استفاده از حرارت برای تولید آب مقطر را به مردم ارائه می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک نیازمند تولید آب است و برای تولید آب باید از امکانات نیروگاه‌ها بهره ببرد.

وی با اشاره به استان‌های مرکزی ایران که مشکل بی‌آبی، موجب رنج آن‌ها شده است، گفت: استان‌های قم، سمنان و فارس از جمله استان‌هایی به‌شمار می‌روند که از بی‌آبی در رنج هستند و باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

لاریجانی خدمات ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: پیش‌ از این، خدماتی که از سوی این ستاد به مردم صورت می‌گرفت حمایت از نیازمندان بود، ولی اکنون با حفظ کرامت انسانی نسبت به سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال اقدام کرده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید همه کمک کنند تا محرومیت‌های استان قم برطرف شود و آبادانی صورت بگیرد تا شاهد رشد در این شهر باشیم.

توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی مانع از مهاجرت روستاییان می‌شود

نماینده مردم قم ظهر پنجشنبه در مراسم افتتاح مجتمع گلخانه‌ای ایدروپونیک رضوان استان قم با اشاره به اینکه افتتاح چنین مجتمع‌هایی نشان‌دهنده وجود ظرفیت نیروی انسانی کارآمد در کشور است، تصریح کرد: باید از استعدادها در عرصه تولید و اشتغال استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان قم به ویژه در جهاد کشاورزی حمایت‌ خوبی داشته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این بخش انجام شده است، یادآور شد: یکی از نکات مورد تاکید رهبر معظم انقلاب حمایت از بخش کشاورزی است و در دنیا نیز امروز به بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای صورت می‌گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید برای توسعه روستاها با تکیه بر بخش کشاورزی برنامه‌ریزی لازم صورت گیرد، افزود: روستاهای کشور و استان قم با وجود اینکه دارای امکاناتی نظیر آب، برق و گاز هستند ولی چون چرخه اقتصادی در آنها جریان ندارد ساکنین خود را از دست داده و شاهد مهاجرت آنها به شهرها هستیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در روستاها اهتمام داشته باشیم، افزود: این مسئله موجب می‌شود که جوانان از روستاهای خود مهاجرت نکنند.

لاریجانی با تاکید بر اینکه مجلس برای حمایت از بخش کشاورزی برنامه‌ریزی ویژه‌ای دارد گفت: امروز در کشورهای همسایه بازار خوبی برای فروش محصولات کشاورزی ایجاد شده است و باید جهاد کشاورزی از فرصت‌های موجود در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 94 استفاده کند.

وی در بخش پایانی سخنان خود شیوه کشت گلخانه‌ای را شیوه‌ای عاقلانه و عالمانه دانست و تصریح کرد: در استان قم شاهد هستیم که برخی به دنبال تولید ماهی خاویاری برای صادرات هستند که قطعا مجلس از اینگونه اقدامات حمایت می‌کند.

افتتاح مرکز بهداشتی درمانی سلفچگان با حضور لاریجانی

رئیس مجلس شورای اسلامی که روز پنجشنبه برای شرکت در چند برنامه و افتتاح پروژه‌ها به حوزه انتخابیه خود سفر کرده بود با حضور در شهر سفلچگان مرکز بهداشتی و درمانی امام موسی کاظم(ع) این شهر را افتتاح کرد.

نماینده مردم قم در خانه ملت پس از افتتاح این مرکز بهداشتی و درمانی، از بخش‌های مختلف آن بازدید کرده و در جریان روند خدمت‌رسانی به بیماران قرار گرفت.

برای ساخت مرکز بهداشتی و درمانی امام موسی کاظم(ع) شهر سلفچگان که در فضایی به وسعت 3 هزار و 500 متر احداث شده است، یک میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه شده است.

تقویت و توسعه زیرساخت‌های بهداشت و درمان قم

لاریجانی ظهر پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری مرکز بهداشتی و درمانی شهر سلفچگان با اشاره به اینکه باید وزارت بهداشت در زمینه تکمیل پروژه‌های درمانی اقدام کند اظهار کرد: شهر قم دارای جمعیت زیادی بوده و همچنین محل تردد زائران است است و باید خدمات بهداشتی و درمانی به صورت ویژه در این شهر ارائه شود.

وی با تقدیر از زحمات خیرین در عرصه ایجاد مراکز بهداشتی و درمانی گفت: از گذشته سنت حسنه مشارکت خیرین در ساخت مراکز بهداشتی و درمانی وجود داشته است و اقدامات ایشان در خصوص ساخت این مراکز جای تقدیر و تشکر ویژه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات دولت یازدهم در عرصه سلامت در استان قم خاطرنشان کرد: در قانون بودجه سال 93 از سوی دولت و مجلس اعتبارات خوبی برای حوزه بهداشت و درمان در نظر گرفته شده است و امیدواریم شاهد ارتقا هرچه بیشتر سطح ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در استان قم و همچنین دیگر نقاط کشور باشیم.

کارخانه تولید لامپ‌های کم مصرف در قم افتتاح شد

نماینده مردم قم در مجلس همچنین در ادامه افتتاح پروژه‌های مختلف در شهر قم در شهرک صنعتی شکوهیه قم حضور یافت و از چند واحد صنعتی بازدید کرد.

وی همچنین کارخانه تولیدکننده لامپ‌های LED و SMP که برای نخستین بار در کشور با تکیه بر دانش بومی راه‌اندازی شده است را افتتاح کرد.

کارخانه تولید محصولات روشنایی فوق کم مصرف با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد ریال راه‌اندازی شده است.

کلنگ منطقه توریستی زیتون به زمین زده شد

لاریجانی در ادامه برنامه‌های خود در سفر به شهر مقدس قم پس از بازدید واحدها و مناطق صنعتی، در منطقه توریستی زیتون حضور یافت و با حضور رئیس مجلس طی مراسمی کلنگ این منطقه توریستی به زمین زده شد.

لاریجانی همچنین بخش گلخانه، پرورش ماهی و کروکودیل را افتتاح کرده و کلنگ منطقه نمونه گردشگری زیتون را به زمین زد.

منطقه نمونه گردشگری زیتون در جاده قدیم قم تهران و در مساحتی حدود 70 هکتار واقع شده است.

ارائه دو لایحه برای حمایت از بخش تولید از سوی دولت به مجلس

علی لاریجانی در مراسم کلنگ زنی منطقه نمونه گردشگری زیتون با اشاره به افتتاح و بازدید از چند پروژه در شهر مقدس قم اظهار کرد: راه اندازی چنین پروژه‌هایی از جمله کارخانه تولید لامپ‌های کم مصرف نشان دهنده استعداد و توانمندی جوانان کشور است.

وی تصریح کرد: در کارخانه تولید چراغ‌های LED شاهد این هستیم که با تکیه بر توانمندی داخلی و بهره‌گیری از متخصصان دستاوردهای ارزنده‌ای حاصل شده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه استان قم با وجود داشتن آب و هوای گرم و خشک دارای ظرفیت‌هایی است که باید برای استفاده از این ظرفیت‌ها برنامه ریزی کرد افزود: واقع شدن در مرکزیت کشور و نزدیکی به پایتخت می‌تواند در رشد بخش تولید در این استان موثر باشد.

وی گفت: اگر قرار است که قم در عرصه آبادانی جهش داشته باشد باید در بخش‌های صنعت، کشاورزی و گردشگری اقدامات لازم انجام شده و از ظرفیت‌ها به شکل مطلوب بهره برداری شود.

لاریجانی با اشاره به اینکه مسئولان نیز باید نسبت به رفع مشکلات و موانع اهتمام داشته باشند اضافه کرد: برخی از کارخانجات قم با وجود ظرفیت بالا به صورت نیمه وقت به تولید محصول می‌پردازند و مشکل اصلی آنها هم کمبود سرمایه در گردش است.

وی ادامه داد: باید از سرمایه‌گذاری‌هایی که در بخش صنعت صورت گرفته نهایت بهره برداری را داشت تا از این راه مشکل اشتغال نیز برطرف شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید بانک‌ها از بخش صنعت و تولید حمایت کنند تصریح کرد: یکی از نکات مورد تاکید رهبر انقلاب در دیدار هیئت دولت توجه و رونق بخش تولید بود و باید بانک‌ها و بخش‌های اجرایی نسبت به حل مشکلات این بخش توجه لازم را داشته باشند.

لاریجانی از ارائه دو لایحه برای حمایت از بخش تولید از سوی دولت به مجلس خبر داد و گفت: مطالعات این دو لایحه در مجلس آغاز شده و در دو ماه آینده در مجلس شاهد تصویب این لوایح خواهیم بود.

پرهیز از نگاه مسابقه‌ای برای حل مشکل تولید

علی امشب در حاشیه کلنگ‌زنی مجتمع گردشگری زیتون ‏در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: دو لایحه اقتصادی از سوی دولت با موضوع خروج از رکود، آمادگی ‏برای رونق اقتصادی و نیز تبصره‌های بودجه به مجلس ارائه شده است.‏

وی افزود: مطالعات گسترده‌ای توسط مجلس در مورد خروج از رکود صورت گرفته و دولت هم بخش‌های ‏دیگری را در لایحه خود آورده است که با تلفیق این دو باید کار را پیش برد.‏

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محقق شدن شعار امسال یعنی «فرهنگ و اقتصاد با عزم ‏ملی و مدیریت جهادی» نیازمند تبدیل سیاست‌های دولت به ضوابط و مقررات است، عنوان کرد: مطالعات برای ‏تغییر برخی ضوابط در دولت و مجلس صورت گرفته است.‏

وی ادامه داد: در هفته‌های اخیر جلسات غیر علنی مجلس برگزار می‌شود که طی آنها کمیسیون‌های ‏تولید، بودجه و اصل 44 در حال بررسی دو لایحه پیشنهادی دولت هستند تا پس از پایان تعطیلات، در ‏صحن علنی مطرح شوند.‏

لاریجانی عنوان کرد: لوایح پیشنهادی دولت از نظر من کارگشا هستند، چراکه عاملی برای ورود ‏جوانان تحصیل‌ کرده به امور تولیدی خواهند بود؛ هرچند در اینجا با زنجیره‌ای روبه‌رو هستیم که بانک‌ها هم ‏می‌توانند کمک زیادی در این زمینه داشته باشند.‏

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر نیاز احساس شود و لازم باشد سرمایه بانک‌ها هم تا مقداری افزایش ‏داده خواهند شد، افزود: این اقدام هم در راستای ایجاد جهش در تولید داخلی صورت خواهد گرفت.‏

وی در پاسخ به سئوال دیگری در مورد بیانات مقام معظم رهبری در جمع هیئت دولت، گفت: ایشان دغدغه مهمی را ‏مطرح فرمودند که کاملاً درست و مربوط به موانع تولید و رشد اقتصادی کشور بود؛ قوانینی در مجلس با ‏هدف تسهیل در کسب و کار تصویب شده است، اما مهم‌تر از آن، اجرایی شدن چنین قوانینی است.‏

لاریجانی با اشاره به ضرورت رایزنی مسئولان با مدیران بخش خصوصی با هدف رونق تولید داخلی، بیان کرد: اتاق گفت‌وگویی برای همین منظور طراحی شده تا تصمیم‌گیری‌ها توسط مسئولان با ‏همراهی بخش خصوصی باشد.‏

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب همچنین به توسعه روستاها هم ‏اشاره دقیقی فرمودند و من هم براساس منویات و مطالبات ایشان، امروز مباحثی را مطرح کردم.‏

وی با بیان اینکه روستاهای ما در شرایط کنونی دارای متولی اجرایی نیستند، اضافه کرد: این امر جزو ‏اشکالات به شمار می‌رود، چراکه متولیانی که در شهرها، گرفتاری‌های خود را دارند فرصت نمی‌کنند به ‏مشکلات روستاها هم رسیدگی کنند؛ در حالی که ظرفیت فعالیت اقتصادی در میان جوانان روستاها وجود ‏دارد، اما استفاده‌ای از آنها صورت نمی‌گیرد و همین امر زمینه مهاجرت به شهرها را فراهم می‌کند.‏

لاریجانی با اشاره به عدم وجود چرخه اقتصادی در روستاها، گفت: زیرساخت‌هایی مانند شبکه برق، ‏تلفن و آب در روستاها فراهم می‌شوند، اما تولید وجود دارد و این امر نشان می‌دهد که طراحی ‏نادرستی از چرخه اقتصادی در روستاها وجود دارد.‏

رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئله معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: البته ‏همه این معوقات در راستای سوءاستفاده نبوده، اما برخی هم این کار را کرده‌اند.‏

وی عنوان کرد: برخی از شرکت‌های تولیدی به دلیل افزایش ناگهانی نرخ ارز یا افزایش 115 درصدی ‏پیش پرداخت ال سی، نتوانسته‌اند وام‌های دریافتی را پرداخت کنند؛ البته در بخشنامه‌ای بخشی از ‏این مورد اصلاح شده، اما سبب افزایش سرمایه در گردش مورد نیاز شده است.‏

این مسئول در پایان با اشاره به ضرورت نگاه دردمندانه و طبیبانه برای حل مشکل تولید در داخل کشور، گفت: پرهیز ‏از نگاه شعاری و مسابقه‌ای در این زمینه لازم است؛ جوانان سرمایه‌های اصلی ما هستند، بنابراین باید ‏قدرشان را دانست و نسخه‌ای واحد برای حل معضل عدم تولید نپیچید؛ توصیه‌های رهبر معظم انقلاب ‏در این زمینه بسیار راهگشا و دقیق است، بنابراین با اتکا و عمل به آنها می‌توان اقتصاد مقاومتی را ‏محقق ساخت.‏

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری