سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر سلامت دیپلمات ربوده شده ایرانی در صنعا، بر مسئولیت دولت یمن در حفاظت از جان نوراحمد نیکبخت و آزادی هر چه سریع‌تر آن تأکید کرد.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز (چهارشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران به سوالات آنها پاسخ داد.


* پیگیری‌ها درباره شهید ابوالقاسم اسدی به کجا انجامید؟

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره پیگیری‌های انجام شده در خصوص ترور ابوالقاسم اسدی دیپلمات ایرانی در یمن و شناسایی عاملان ترور خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها با مسئولان یمن برای شناسایی عوامل ترور شهید اسدی ادامه دارد. بخشی از اطلاعات و مستندات مسئولان یمن در این خصوص ارائه شد ولی هنوز اطلاعات قطعی و جمع‌بندی‌ شده‌ای نیست.

به گفته وی باید شواهد و مستنداتی ارائه شود که بتوان در این باره قضاوت کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود:‌این موضوع در دستور کار ارتباطات با یمن قرار دارد و امیدواریم دولت یمن به شناسایی، دستگیری و مجازات عوامل ترور شهید اسدی کماکان ادامه دهد و بتوانیم اطلاعات قابل استناد و دقیقی را داشته باشیم.

* نیکبخت در سلامت است

وی در خصوص آخرین وضعیت نوراحمد نیکبخت دیپلمات ربوده شده ایرانی در یمن نیز اظهار داشت: متأسفانه حدود ۱۲ ماه است که از ربایش آقای نیکبخت می‌گذرد که در این مدت اقدامات سیاسی و تماس‌ها با مسئولان یمن ادامه داشته و کمیته ویژه‌ای نیز مسئول پیگیری این موضوع است.

افخم با اشاره به سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و افریقای وزارت خارجه به صنعا خاطرنشان کرد: در این سفر رایزنی‌هایی با بالاترین سطوح یمن انجام و اطلاعات بیشتری در این دیدارها به طرف ایرانی منتقل شد که بخشی از آن حاکی از سلامت ایشان بود.

سخنگوی وزارت خارجه بر مسئولیت دولت یمن در حفظ جان این دیپلمات ایرانی و بازگرداندن سالم آن به کشور تأکید کرد و افزود: این خواسته جدی سیاسی ایران از دولت یمن در اجرای مسئولیت آن است و پیگیری‌ها، فعالیت کمیته حقوقی و پیگیری از طریق مسئولان سیاسی یمن هنوز ادامه دارد.

* در مسیر گام به گام بهبود روابط هستیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و لندن و اینکه آیا با انتصاب وزیر خارجه جدید انگلستان شاهد تحولی در این باره خواهیم بود اظهار داشت: در فاصله دو هفته گذشته تحول جدیدی قابل ذکر نیست. ما در مسیر گام به گام بهبود روابط و مناسبات قرار داریم و قرار است در آینده کارداران غیرمقیم مستقر شوند و ارائه خدمات به ایرانیان روند قطعی و مشخص‌تری را به خود بگیرد.

* حسین صادقی سفیر جدید ایران در ریاض

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین از انتصاب حسین صادقی به عنوان سفیر جدید ایران برای تصدی سفارت جمهوری اسلامی در ریاض و به جای رسولی محلاتی خبر داد و افزود: آقای صادقی به عنوان سفیر جدید ایران تعیین شده و کارهای اداری و امور مربوطه در این زمینه طی و نهایی شده است.

* نماینده جدیدی برای سازمان ملل معرفی نشده

مرضیه افخم همچنین در پاسخ به سؤالی اعلام کرد که نماینده جدیدی برای تصدی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک معرفی نشده و در حال حاضر حسین دهقانی سرپرستی این نمایندگی را عهده‌دار است و کارها را انجام می‌دهد تا ببینیم به چه تصمیمی خواهیم رسید.

* عدم تحرک لازم در مبارزه با تروریسم در عراق

وی در خصوص رایزنی‌ها با کشورهای مختلف در مورد بحران عراق خاطرنشان کرد: ما با کشورهای مختلف از جمله روسیه در این باره گفت‌وگو کردیم.

افخم ادامه داد: ما بحث مبارزه با تروریسم را به عنوان بحث محوری در منطقه دنبال می‌کنیم و بر لزوم حمایت کشورها از عراق در مبارزه با تروریسم تأکید کرده‌ایم و معتقدیم نباید به تروریست‌ها فرصت و امکان مداخله داده شود و برخی کشورهای دیگر نیز در این زمینه هم‌نظر ما هستند، اما متأسفانه شاهد تحرک لازم نبودیم.

وی اضافه کرد: لازم است کشورها به بحث تروریسم تکفیری در منطقه به عنوان خطر جمعی نگاه کنند و اگر با این خطر به صورت سیاسی و دوگانه برخورد کنند، در مراحلی مجبورند از موضع گذشته خود برگردند.

وی در برخورد جدی و اقدام جمعی در مواجهه با تروریسم در عراق تأکید کرد و بار دیگر یادآور شد: هنوز اقدام قابل توجهی در مواجهه با تروریسم را در عراق شاهد نبودیم و این کم‌تحرکی می‌تواند خطراتی را داشته باشد.

وی افزود: اقدامات ایران و رایزنی‌های ما به منظور هوشیار کردن آنها نسبت به خطرات تروریسم و ابعاد آن است و همه این موارد با کشورهای مختلف از جمله روسیه مطرح شده است.

افخم گفت: تحرک لازم برای مبارزه با تروریسم در عراق شکل نگرفته است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص ارتباط ایران با اکراد عراقی اظهار داشت: ما با کردهای عراقی ارتباط داشتیم ولی بحث اقلیم کردستان در چارچوب حاکمیت عراق است و تماس‌های خوب و همکاری‌های تجاری و اقتصادی و ارتباطاتی همواره بین ما و کردستان عراق برقرار بوده و این همکاری‌ها به دلیل این است که رابطه عمیق و تاریخی است و موضوع جدیدی نیست.

وی با بیان اینکه ایران در راستای کمک به حل اختلافات جدی در عراق اقدام می‌کند، اظهار داشت: در این زمینه با شخصیت‌های مختلف عراق گفت‌وگو شده و در سفر آقای شمخانی در این راستا دیدگاه‌های ایران برای اینکه یک عراق قوی در منطقه حضور داشته باشد، مطرح شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی منافع ملی عراق را در گرو وحدت این کشور خواند و افزود: امیدواریم این هوشیاری در گروه‌های عراقی بیش از گذشته باشد و نمایندگان ملت عراق با تشکیل جلسات پارلمان و راهکارهای قانونی گام‌هایی را برای شکل‌دهی به ساختار سیاسی عراق بردارند.

* اقدام جمعی در مقابله با صهیونیست‌ها

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه این نشست بر مسئولیت کامل حقوقی و سیاسی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اعمال جنایت‌کارانه تأکید کرد و افزود: عمق جنایات رژیم صهیونیستی در غزه آنقدر است که صرف محکومیت از سوی سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای کافی نیست و نیازمند یک اقدام جمعی است که رژیم صهیونیستی را به دلیل زیر پا گذاشتن حقوق بشر دوستانه و قواعد بین‌المللی در مجامع بین‌المللی از جمله دادگاه کیفری بین‌المللی تحت فشار قرار دهند.

وی افزود: مصرانه از سازمان ملل درخواست می‌کنیم که به این مسئولیت خود عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه جمهوری اسلامی از ظرفیت ریاست جنبش عدم تعهد و عضویت فعال در سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‌های اسلامی برای حمایت از مردم قهرمان فلسطین و غزه استفاده کرده، عنوان کرد: بعد از مسئولیت محوله از سوی آقای روحانی به وزیر خارجه، شاهد اقدامات و تحرکات فوری و جدی دستگاه دیپلماسی بودیم که از آن جمله برگزاری نشست فوری عدم تعهد در نیویورک و تماس‌های متعدد وزیر امور خارجه با همتایان خود در کشورهای مختلف بودیم.

وی از گفت‌وگوی تلفنی روز گذشته محمدجواد ظریف با رهبران گروه مقاومت فلسطین، رمضان عبدالله و خالد مشعل خبر داد و گفت: در این گفت‌وگو حمایت ایران از مقاومت و مواضع اصولی ایران از فلسطین اعلام شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به نشست تروئیکای بین‌المجالس اسلامی که روز گذشته در تهران برگزار شد، اظهار داشت: در این نشست نیاز به تحرک جدی و اقدام عملی در قبال ملت فلسطین بار دیگر از تهران مورد تأکید قرار گرفت.

افخم اضافه کرد: امیدواریم با انسجام ملت اسلامی و کشورهای آزاده جهان شاهد توقف هرچه سریع‌تر جنایات رژیم صهیونیستی باشیم و نسل‌کشی مردم فلسطین در غزه خاتمه یابد.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص طرح آتش‌بس در فلسطین که از سوی مصر مطرح شده، نیز گفت: جمهوری اسلامی از هر طرحی که ملت فلسطین بپذیرد و بر آن اساس منافع آنها تأمین شود، حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: مواضع ما مواضع و دیدگاه‌های رهبران فلسطین و مقاومت فلسطینی است و هر طرحی که متناسب با منافع مردم فلسطین مورد پذیرش آنها قرار گیرد ما از آن حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص تمهیدات ایران برای حمایت از مردم مظلوم غزه با بیان اینکه یک سلسله‌ رایزنی‌ها و حمایت‌های سیاسی را در این باره انجام دادیم که ادامه دارد، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی در ظرفیت ایران به عنوان کشور مهم منطقه و حضورش در سازمان همکاری‌های اسلامی و رایزنی‌ها با کشورهای اسلامی تلاش داشته تا تحرکت لازم در بین این کشورها برای حمایت از غزه شکل بگیرد و در جایگاه ریاست عدم تعهد نیز در این راستا اقداماتی را صورت داده است.

وی با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی نزد افکار عمومی جهان منفورتر شده، خاطرنشان کرد: بخشی زیادی از این مسئله به دلیل هوشیاری و حساسیت زیادی است که در افکار عمومی جهان ایجاد شده و ملت‌های مسلمان و غیرمسلمان نسبت به وضعیت و جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

به گفته افخم دست رژیم صهیونیستی رو شده و تبلیغات و مظلوم‌نمایی آن دیگر کارایی ندارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی در این مسیر تلاش دارد تا این حساسیت را در حوزه سیاسی و دولتمردان در کشورهای اسلامی حفظ کند و همبستگی لازم برای دستیابی به یک اقدام جمعی شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره درخواست نمایندگان مجلس برای سفر به غزه، خاطرنشان کرد: متأسفانه گذرگاه رفح که راه ورود به غزه است بسته می‌باشد و این امکان هنوز فراهم نشده تا گروه‌هایی از کشورهای مختلف این سفر را انجام دهند تا هم اعلان همبستگی با مردم غزه باشد و هم شرایط برای کمک‌های بشردوستانه و امکان کمک کشورها بررسی شود.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: امیدواریم دولت مصر مساعدت لازم را برای گشودن این راه فراهم کند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به عراق، خاطرنشان کرد: ایران در بحران عراق به عنوان کشور همسایه و دوست نسبت به موضوع حساسیت کامل و توجه لازم را نشان داد و ما فعال شدن گروه‌های تروریستی و تکفیری در عراق و استفاده از تروریسم به عنوان وسیله‌ای برای تأثیرگذاری در ساختار سیاسی این کشور را محکوم کرده و به کشورها این موضوع را منتقل کردیم که نباید به تروریست‌ها جایزه داد و از آنها به عنوان ابزار سیاسی برای اعمال فشار به عراقی‌ها استفاده کرد.

وی ادامه داد: در همین مسیر سفر آقای شمخانی تنظیم شد و در این سفر با مراجع عظام عراق و طیف‌های سیاسی این کشور تبادل نظر صورت گرفت و اعلام شد که ایران حاضر است در این مرحله برای عبور عراق از بحران و توقف فعالیت گروه‌های تروریستی در این کشور، به عنوان عضو جامعه بین‌الملل، ایفای مسئولیت کند.

افخم به رایزنی با کشورهای دیگر منطقه نیز اشاره کرد و افزود: به گفت‌وگوها با کشورهای دیگر منطقه ادامه می‌دهیم تا هم جنایات تروریست‌ها بیشتر مشخص شود و هم این رویکرد که تروریسم به عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده می‌شود بر همگان روشن شود و به اقدام جمعی در سطح منطقه برای مقابله با تروریسم دست یابیم.

* اولین رایزنی‌ها اوایل سپتامبر

به گزارش فارس، مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود تمدید مذاکرات ایران و ۱+۵ به معنای شکست این مذاکرات است، گفت: لغت تمدید با شکست متفاوت است. تمدید نشانگر اراده سیاسی برای اعلام مسیری است که از ژنو شروع و در وین گفت‌وگوها به مراحل سخت‌تر و پیچیده‌تری رسیده و موضوعات اصلی مطرح شده و اکنون این اراده سیاسی برای ادامه مذاکرات وجود دارد.

وی با بیان اینکه در برنامه اقدام مشترک این پیش‌بینی از سوی مذاکره‌کنندگان لحاظ شده بود که در صورتی که برنامه شش‌ماهه کافی نباشد، یک سقف زمانی تا ۲۴ نوامبر پیش‌بینی شد، اظهار داشت: اراده سیاسی برای ادامه مذاکرات نمایان شد و در طی چهار ماه آینده پیش‌بینی‌ها اینگونه است که در سطح رؤسای گروه‌ها، کارشناسان و معاونان دیدارهایی انجام شود که برنامه نهایی زمان و مکان آن مشخص نشده است.

افخم افزود: اوایل سپتامبر اولین دور از مذاکرات پیش‌بینی شده است.

خبرنگار فارس از افخم پرسید که اوایل سپتامبر رایزنی در چه سطحی است؟ که وی پاسخ داد: هنوز چیزی مشخص نشده، اما اولین دیدارها در سطح گروه‌های کارشناسی خواهد بود، حتی شاید زودتر از اوایل سپتامبر این رایزنی‌ها انجام شود. طرفین توافق کردند که حدود دو تا سه هفته وقفه ایجاد شود و شروع مجدد کار نیازمند تماس‌هایی است که در جدول کاری آقای عراقچی و خانم اشمیت وجود دارد و جزئیات بیشتر از اینکه در چه سطحی و چه زمان و محلی این گفت‌وگوها برگزار شود، اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص جزئیات مذاکرات عنوان کرد: بر اساس مذاکراتی که انجام شد بندهایی که می‌توانست مورد توافق قرار گیرد و پرانتزهایی که کم شود، مشخص شد. ظرفیت و میزان غنی‌سازی از مهمترین بحث‌هایی است که درباره آن اختلاف نظر وجود دارد.

افخم با ذکر این نکته که این موارد موضوع مذاکراتی است، اظهار داشت: مذاکرات ادامه دارد و اگر بخواهیم اعلام موضع کنیم کمک کننده نخواهد بود. تحریم دوره زمانی و ظرفیت غنی‌سازی به عنوان مهمترین موضوع مذاکراتی است که بحث‌ها و گفت‌وگوها در این زمینه ادامه دارد و اجازه دهید همزمان با پیشرفت کار در این باره قضاوت کنیم.

وی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد: در طی مذاکرات وین ۶، هیأت‌ها به صورت فشرده در سطح دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو کردند و پرانتزها کمتر شد و هشت تا ۹ صفحه پیش‌نویس که ضمائم بیشتر از خود متن دارد تا حدی آماده شد و به دلیل وجود اختلاف نظر و فاصله دیدگاه‌ها، نتیجه‌ای حاصل نشد و مذاکرات تمدید شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: ظرفیت غنی‌سازی، آب سنگین اراک، تحریم‌ها و بازه زمانی از جمله موضوعاتی است که هنوز درباره آن توافقی حاصل نشده و راهکارهایی مطرح شده که مذاکراتی است و طرفین دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کردند.

افخم اضافه کرد: گروه‌های کارشناسی در پایتخت‌ها مشغول فعالیت هستند تا بتوانیم به راهکار مشخصی دست یابیم تا به توافق بینجامد و جزئیات آن و اعداد و ارقام موضوعات مذاکراتی است.

وی در پاسخ به سؤالی تمدید مذاکرات را نشانه آن دانست که مسیری که انتخاب کردیم مسیر درستی بوده و افزود: این مسیر و رسیدن به توافق تنها راه حل موضوع هسته‌ای است و در عین حال طی چندین ماه گذشته شاهد بودیم که فضای روانی منفی نسبت به ایران در جهان تغییر کرد و این فضا شکسته شد و این مسیر را فراهم کرد تا حوزه‌هایی که علاقه‌مند به کار با ایران هستند زمینه‌های کار را فراتر از گذشته ببینند و تماس‌هایی در این زمینه آغاز شد و با تمدید مذاکرات می‌توانیم شاهد ادامه این فضا و روند باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در حوزه تحریم توافق شد که کاهش تحریم‌ها ادامه یابد و تحریم جدیدی اعمال نشود. در حال حاضر فضای عمومی روانی سنگینی که نسبت به ایران وجود داشت شکسته شد و فضای مناسبی ایجاد شد و در هر حال نیاز است که حوزه‌های تجاری و اقتصادی کار خود را شروع کنند و امیدواریم این روند ادامه یابد و شاهد افزایش ارتباطات باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: این بدان معنا نیست که نیاز ما صرفاً برای شکسته شدن تحریم‌هاست. نیاز ما این است که این بحران غیرضروری از جامعه رخت بربندد و حقوق ملت ایران تثبیت شود.

به گفته وی در حال حاضر افکار عمومی جهان نسبت به ایران دید بازتر و مثبت‌تری پیدا کرده‌اند.

خبرنگاری به اظهارات مشاور وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه افزایش درخواست ایران به شکست مذاکرات منجر می‌شود اشاره کرد و نظر افخم را جویا شد که وی گفت: این تعابیر از نظر ما دقیق و درست نیست. ما همواره اعلام کردیم که هدف‌مان از رسیدن به برنامه جامع احقاق حقوق‌مان در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای است و پافشاری ما تا پیگیری حقوق ملت ایران ادامه خواهد داشت.

خبرنگاری در خصوص اینکه گفته می‌شود قرار است سران کشورهای ایران و ۱+۵ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در این باره در خصوص راهکار جامع هسته‌ای به گفت‌وگو بپردازند، خاطرنشان کرد: گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه مطرح است و چیزی بیشتر از این گمانه‌زنی‌ها نیست هنوز سطح،‌مکان و زمان مذاکرات مشخص نیست، زیرا باید با طرف مقابل نهایی شود تا به جدولی برای گفت‌وگو در ۴ ماه آینده برسیم.

وی درباره تغییر کاترین اشتون با بیان اینکه قرار است خانم اشتون تا پایان مذاکرات باقی بماند، اظهار داشت: این سازوکار ۱+۵ و اتحادیه اروپاست و اگر آنها تصمیمی بگیرند که نفرشان ثابت بماند و خانم اشتون حضور داشته باشد، تصمیم آنهاست. ما مذاکرات را با ۱+۵ ادامه می‌دهیم البته حضور ایشان کمک کننده بود زیرا با بحث‌ها آشنایی دارند و حتما اتحادیه اروپا و ۱+۵ از این تجربیات استفاده می‌کنند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری