کد خبر: 3290

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استان قم خبر داد

مدیرکل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری قم از برون سپاری برخی خدمات به اتباع خارجی خبر داد و گفت: اکنون در استان قم 18 دفتر کفالت، امور مربوط به اتباع خارجی را انجام می‌دهند.

خبرگزاری فارس: برون سپاری برخی خدمات اتباع خارجی دفاتر کفالت در قم

به گزارش قم خبر به نقل از فارس ، عباس شیرمحمدی امروز در نشست خبری که در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استان قم برگزار شد اظهار کرد: 65 هزار نفر از اتباع خارجی در قم زندگی می‌کنند که این شمار افرادی هستند که با داشتن مجوز رسمی از سوی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی در این شهر سکونت دارند.

وی با بیان اینکه آمار ذکر شده فقط به اتباع و مهاجرین خارجی که در این اداره کل پرونده دارند اختصاص دارد گفت: عده‌ای از اتباع خارجی با داشتن گذرنامه در شهر سکونت دارند مانند طلاب جامعه المصطفی العالمیه که شمار این افراد با اینکه محدود است به این اداره ارتباطی ندارد و نیروی انتظامی باید این آمار را اعلام کند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم از آمار بالای اتباع غیرمجاز در قم خبر داد و گفت: این آمار رو به افزایش است که امیدواریم بتوانیم این مسئله را به شایستگی کنترل کنیم و از ورود این افراد به داخل قم پیشگیری کنیم.

* 5 هزار مهاجر افغان به کشورشان بازگردانده شدند

وی با ذکر آمار اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز در قم سکونت داشته و مشغول فعالیت بودند گفت: سال گذشته 5 هزار و 600 نفر از اتباع افغانی و 200 نفر از اتباع عراقی با به کشورشان باز گرداندیم.

شیرمحمدی همچنین با اشاره به آماری مبنی بر اخراج اتباع غیرمجاز در سال جاری بیان کرد: از ابتدای سال تا ابتدای تیر ماه سال جاری شمار دو هزار اتباع خارجی که به صورت غیرمجاز در قم مشغول به کار بودند از مرز خارج کردیم.

وی از همکاری خوب اداره کل اتباع و امور مهاجرین استان قم با سازمان ملل خبر داد و اظهار کرد: با جذب منابعی یک مدرسه با 9 کلاس برای اتباع خارجی در منطقه یزدانشهر در نظر گرفته شده و به زودی کلنگ آن زده خواهد شد.

*تأسیس بوستان اختصاصی اتباع خارجی در قم

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم با اشاره به دیگر همکاری‌های این ادامه داد: با تأمین هزینه که از سوی سازمان ملل صورت گرفته و به پیشنهاد کمیساریا یک بوستان اختصاصی برای اتباع در قم ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته، آمایش اتباع خارجی در خرداد ماه صورت می‌گرفت گفت: هر سال در خرداد ماه این آمایش انجام می‌شد که امسال با توجه به مشکلاتی که برای این اداره کل به وجود آمد، اجرای این طرح تا شهریور ماه به عقب افتاد.

وی افزود: این آمایش که انجام می‌شود برای اتباع خارجی افغانی آمایش دهم و برای اتباع خارجی عراقی نهمین آمایش خواهد بود.

شیرمحمدی همچنین از صدور 115 مجوز ازدواج زناشویی اتباع ایرانی با خارجی در قم در طول سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: آمار ازدواج بیش از شمار ذکر شده است که این شمار فقط به ازدواج‌هایی اختصاص دارد که در اداره اتباع و مهاجرین خارجی به ثبت رسیده است و این اقدام در 12 اداره مانند بهزیستی و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به معضلات ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی گفت: اتباع خارجی بی‌هویت با ازدواج با دختران ایرانی مشکلات فراوانی را به بار می‌آورند که یکی از این مشکلات ثبت نشدن ازدواج آنان به‌صورت رسمی و هویت نداشتن فرزندان حاصل از این ازدواج است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم همچنین از بالا بودن معضل ازدواج دختران ایرانی با اتباع خارجی در استان قم خبر داد و بیان کرد: این ازدواج‌ها بیشتر به دلیل ناآگاهی رخ می‌دهد که نیازمند یک اطلاع‌رسانی جامع و همه‌گیر است.

وی از بیمه درمانی اتباع خارجی خبر داد و گفت: اتباع خارجی زیرپوشش بیمه آسیا قرار می‌گیرند و درصورتی که اتباع خارجی دارای بیماری خاص مانند سرطان باشند به صورت سریع‌تر برای زیرپوشش قرار دادن ایشان اقدام می‌شود.

شیرمحمدی اضافه کرد: کمیساریا برای پوشش بیمه اتباع خارجی 15 هزار سهمیه به استان قم داده است که به دنبال این هستیم که این سهمیه را افزایش دهیم.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم همچنین از برون‌سپاری برخی خدمات مربوط به اتباع خارجی خبر داد و گفت: برای انجام این امور، دفاتر کفالت به صورت آزمونه در قم ایجاد شد که اکنون 14 استان دفتر کفالت دارند.

وی اضافه کرد: 18 دفتر کفالت در قم به امور اتباع رسیدگی می‌کنند و اتباع برای انجام امور مربوطه می‌توانند در منطقه‌های محل سکونت خود به این دفاتر مراجعه کنند و کار خود را انجام دهند که این مسئله در کل کشور بی‌سابقه بوده است.

شیرمحمدی هدف از ایجاد دفاتر کفالت را پیشگیری از ازدحام جمعیت و شلوغی در اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی عنوان کرد و گفت: از نظر ما این دفاتر رقیب نبوده و همکار هستند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری قم با اشاره به بخشی از کارکرد دفاتر کفالت خاطرنشان کرد: صدور برگه‌های تردد اتباع خارجی از شهری به شهر دیگر با اداره کل اتباع و مهاجران خارجی است که این امر به دفاتر کفالت واگذار شده است.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری