رهبرمعظم انقلاب اسلامی، دوشنبه شب در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، مسائل مهم داخلی و بین‌المللی را تبیین کردند. این بیانات، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.

به گزارش قم خبر ، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب و همچنین دور ششم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ نوشت که خواسته‌های ایران در مذاکرات توافق جامع مشخص شد.

به گزارش این خبرگزاری، رهبر ایران در این نشست درباره موضوع حجم غنی‌سازی ایران و اختلاف‌نظرها در مذاکرات هسته‌ای وین اظهار داشته: مسئولین ما می‌گویند ما به ۱۹۰۰۰۰ سو احتیاج داریم. ممکن است این نیاز مال امسال و دو سال دیگر و پنج سال دیگر نباشد، اما این نیاز قطعی کشور است، خوب، باید نیاز کشور تأمین بشود.

آیت‌الله خامنه‌ای تصریح کرد: هدف آنها این است که جمهوری اسلامی را در باب ظرفیت غنی‌سازی مثلا- که یکی از مسائل است- به ده هزار سو راضی کنند، منتها از پانصد سو و هزار سو شروع کرده‌اند، که حدود ده هزار سو مثلا محصول حدود ده هزار سانتریفیوژ- همین قدیمی‌هایی که از قبل داشتیم و داریم- است، هدف آنها این است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه با اشاره به مذاکرات ایران و ۵+۱ که در وین جریان دارد موضوع غنی‌سازی را یکی از مهمترین موضوعات مورد اختلاف خوانده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در بازتاب سخنان روز گذشته رهبرمعظم انقلاب، نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای فشارهای غرب و متحدانش در گفتگوهای هسته‌ای وین را برای اعطای امتیاز توسط ایران رد کرد و گفت غرب به دنبال اعمال محدودیت شدید بر برنامه غنی‌سازی ایران است.

این خبرگزاری به نقل از رهبر معظم انقلاب گفت: برنامه‌های اقتصادی براساس و با فرض ماندن تحریمها بایستی برنامه‌ریزی شود تا کشور از تهدیدات خارجی ایمن بماند.
به نوشته این خبرگزاری، سخنان عصر دوشنبه رهبر انقلاب، نشانه پافشاری ایران بر مواضع خود در موضوع هسته‌ای است.

همچنین، خبرگزاری رویترز به نقل از رهبر معظم انقلاب، اعلام کرد که آمریکا و اسرائیل در حال انجام بازی پلیس خوب، پلیس بد هستند تا در امور داخلی ایران دخالت کرده و در تنش هسته‌ای ایجاد شده با غرب از تهران امتیاز بگیرند.

این خبرگزاری به نقل از رهبر انقلاب گفت: «مکرر می‌گویند اسرائیل تهدید نظامی می‌کند، آمریکا مانع می‌شود، خب چرا آمریکا مانع می‌شود؟ علت این مسئله این است که حمله برایشان مقرون به صرفه نیست.» ایشان در ادامه به این مسئله اشاره کردند که دشمن گزینه دیگری جز تهدید و اعمال تحریم ندارد.
اسرائیل بارها تهدید به حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران کرده است و نسبت به نگرش دیپلماتیک متحدان غربی‌اش برای متقاعد ساختن ایران به محدود ساختن برنامه هسته‌ای در ازای کاهش تحریم‌های اقتصادی به شدت انتقاد دارد.

رویترز در بخش دیگری به حمایت رهبر معظم انقلاب از حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان اشاره کرد که اعلام کرده بودند: «همه باید بدانند که من از دولت وی حمایت می‌کنم و از تمام قدرتم برای حمایت از دولت استفاده می‌کنم. من به تیم مذاکره‌کننده اعتماد دارم و مطمئن هستم که از حقوق ملت دست نخواهند کشید.»

رویای حمله به ایران

روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از رهبر معظم انقلاب نوشت: «مکرر می‌گویند اسرائیل تهدید نظامی می‌کند، آمریکا مانع می‌شود، خب چرا آمریکا مانع می‌شود؟ علت این مسئله این است که حمله برایشان مقرون به صرفه نیست.» ایشان در ادامه به این مسئله اشاره کردند که دشمن گزینه دیگری جز تهدید و اعمال تحریم ندارد.

خبرگزاری روسی ایتارتاس نیز ضمن اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای درباره نیاز عملی و واقعی کشورمان در حوزه غنی‌سازی اورانیوم به نقل از رسانه‌های داخلی ایران نوشت که براساس فرمایشات رهبر ایران این کشور به ۱۹۰ هزار سو نیاز خواهد داشت.

به گزارش تسنیم روزنامه الحیات نیز نوشت که آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران انتظار دارند که غرب با حفظ برنامه هسته‌ای ایران موافقت کند. الحیات در ادامه به حمایت و اطمینان رهبر انقلاب از مذاکره‌کننده‌های ایرانی‌ اشاره کرده و به نقل از ایشان تاکید کرد که آنها حقوق امت اسلام را در مذاکرات با نمایندگان قدرت‌های بزرگ که از پنج شنبه در وین آغاز شده، حفظ می‌کنند.

خوشبین نیستیم

پایگاه خبری العربی الجدید نیز ضمن بازتاب این بیانات مهم نوشت که اظهارات مقامات ایرانی از جمله آیت‌الله خامنه‌ای و حسن روحانی نشان می‌دهد که آنها نسبت به مذاکرات با غرب خوش‌بین نیستند.

روزنامه دیلی‌تلگراف نیز با اشاره به بخش‌هایی از بیانات مقام معظم رهبری نوشت: آیت‌الله خامنه‌ای در جمع مسئولان نظام گفت که دلیل عدم حمله اسرائیل به ایران این است که این کار برایشان هزینه دارد، نه اینکه آمریکا مانع از آنها می‌شود.

رهبر ایران افزود: اما من تاکید می‌کنم که حمله نکردن آنها به این دلیل است که این اقدام برای هیچ‌کس مقرون به صرفه نیست. دشمن هیچ گزینه‌ دیگری ندارد اما تهدید می‌کند و تحریم اعمال می‌کند.

گفتنی است بسیاری از شبکه‌های خبری مطرح جهان، بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران را به طور گسترده پوشش دادند.

منبع:کیهان

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری