وزیر دفاع آمریکا ادعا کرد کشورش توانایی نابودی برنامه هسته‌ای ایران را دارد؛ وی همچنین خواستار دست‌یابی به تأسیسات نظامی ایران شد.

به گزارش قم خبر ، «اشتون کارتر»، وزیر دفاع آمریکا روز جمعه مدعی شد کشورش توان نابودی برنامه هسته‌ای ایران را دارد.


وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» که خبرگزاری فارس پیشتر بریده‌ای از آن را منتشر کرده بود گفت هر گونه توافق که آمریکا با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام می‌دهد بایستی مبتنی بر «راستی‌آزمایی» و نه «اعتماد» باشد.

وزیر دفاع آمریکا گفت هر گونه توافق هسته‌ای احتمالی با ایران بایستی شامل مفادی برای بازرسی‌ (از تأسیسات هسته‌ای ایران) باشد. وی همچنین به این سوال که آیا واشنگتن خواستار دسترسی به تأسیسات نظامی ایران نیز هست اینطور پاسخ داد: «بستگی دارد منظور شما از تأسیسات نظامی چه باشد، ولی مطمئناً بله.»

سردار سرتیپ پاسدار «سید مسعود جزایری» معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح ساعاتی بعد به این اظهارات کارتر واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از بیانات مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در خصوص ممنوعیت بازدید از تأسیسات نظامی ایران اینگونه سخنان، حاکی از شعور پایین بیان‌کننده یا ناشی از سرریز شدن غرض ورزی های طرف مذاکره کننده آمریکایی است.»

اشتون کارتر در ادامه این مصاحبه با «سی‌ان‌ان» گفت علی‌‌رغم چارچوب تفاهم به دست آمده در هفته گذشته بین ایران و گروه ۱+۵ در شهر «لوزان» سوئیس ، گزینه نظامی علیه ایران هنوز کنار نرفته است. وی اضافه کرد از این گزینه فعلاً استفاده نخواهد شد.

کارتر گفت: «ما توانمندی تعطیل کردن، به عقب راندن و نابودی برنامه هسته‌ای ایران را داریم و من معتقدم ایرانی‌ها این را می‌دانند و می‌فهمند.»

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال هفته گذشته گزارشی منتشر کرده و مدعی شده بود واشنگتن در حین جاری بودن مذاکرات هسته‌ای با ایران اقدام به آزمایش بزرگترین بمب بتن‌شکن موجود در زرادخانه تسلیحاتی آمریکا موسوم به «نفوذگر مهمات انبوه» (MOP) کرده است.

مجری «سی‌ان‌ان» با اشاره به این گزارش از «کارتر» پرسید «آیا این بمب می‌تواند در حال حاضر تأسیسات «فردو» را از بین ببرد؟»؛ وزیر دفاع آمریکا پاسخ داد: «بله؛ این بمب برای همین طراحی شده است.»

وی افزود: «وظیفه من ـ در مقام وزیر دفاع ـ علاوه بر وظایف دیگر این است که در حین ادامه مذاکرات با ایران (که امیدواریم دو ماه دیگر به نتیجه موفقیت‌آمیز برسد ولی معلوم نیست) اطمینان حاصل کنم که گزینه جایگزین رئیس‌جمهور یعنی گزینه نظامی همچنان روی میز است و بمبی که شما درباره آن صحبت می‌کنید من مطمئنم "نفوذگر مهمات انبوه" است که به طور خاص برای تأسیسات زیرزمینی مانند (فردو) درست شده و ما همچنان آن را ارتقا می‌بخشیم و به کار می‌اندازیم تا این گزینه جایگزین باقی بماند.»

وزیر دفاع آمریکا با اظهاراتی ادعامحور، هدف دولت آمریکا را ممانعت از دست‌یابی ایران به «سلاح‌های اتمی» از طریق مذاکره، به جای اقدام نظامی عنوان کرد و در توضیح دلایل این ترجیح گفت: «چون (برنامه هسته‌ای ایران با) اقدام نظامی با گذشت زمان بازگشت‌پذیر است.»

کارتر در ادامه ادعا کرد ایران و کره شمالی ممکن است با یکدیگر همکاری کرده باشند و یا شاید در حال همکاری باشند.

رئیس پنتاگون گفت: «در واقع، کره شمالی به سوریه برای ساخت رآکتور کمک کرد.»

وی در پاسخ به سوالی درباره نگرانی از احتمال همکاری ایران و کره شمالی گفت: «بله، این موضوع ما را حتماً نگران می‌کند.»

وزیر دفاع آمریکا به رغم این گفت ایران در زمینه دانش هسته‌ای نیاز به کره شمالی ندارد: «ایرانی‌ها نیاز ندارند که کره شمالی به آنها فیزیک هسته‌ای یاد بدهد. آنها در ایران در این باره زیاد می‌دانند.»

اتهام‌زنی جدید به تهران
واشنگتن، تهران را به نقض حقوق زنان متهم کرد

به گزارش فارس، آمریکا روز جمعه با دعوت کشورهای دیگر به برگزاری یک رأی‌گیری کم‌سابقه درباره تلاش ایران برای پیوستن به هیئت اجرایی «نهاد زنان سازمان ملل» به اتهام‌پراکنی علیه این کشور در زمینه حقوق زنان پرداخت.

بر اساس گزارش رویترز، ۵۴ عضو «شورای اجتماعی و اقتصادی» سازمان ملل، رأی‌گیری‌ای برای انتخاب کرسی‌های منطقه آسیا و اقیانوسیه در هیئت اجرایی «زنان سازمان ملل» برگزار کردند. این نهاد سال ۲۰۱۰ تشکیل شده و یکی از نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل است که در زمینه حقوق زنان و برابری‌های جنسیتی فعالیت می‌‌کند.

به گفته دیپلمات‌ها روز جمعه تنها ۵۳ کشور در این رأی‌گیری شرکت کردند. آنها بایستی نام کشورهای مورد نظر خود را روی برگه‌های خالی رأی می‌نوشتند. کشورهای ساموئوا و امارات متحده عربی در این رأی‌گیری ۵۳ رأی کسب کردند و سهم کشورهعای ترکمنستان و پاکستان به ترتیب ۵۲ و ۴۹ رأی بود. ایران با کسب ۳۶ رأی برای عضویت در این هیئت انتخاب شد.

«سامانتا پاور»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: «رأی اندک ایران نشان‌دهنده نگرانی‌های عمیقی است که کشورهای سازمان ملل دربار تصاحب کرسی توسط ایران در نهاد زنان سازمان ملل دارند.»

نماینده آمریکا در سازمان ملل در ادامه این بیانیه با اشاره به ادعاهای بی‌پایه‌ای نظیر ممنوع بودن تصاحب مناصب دولتی توسط زنان در ایران و نبود قوانین جلوگیری از خشونت علیه زنان اعطای نقش رهبری به ایران در امور مربوط به حقوق و رفاه زنان را کاملاً نامناسب خوانده است.

پاور از اینکه گروه آسیا و اقیانوسیه نامزدی ایران برای این دوران سه ساله که ازیک ژانویه ۲۰۱۶ آغاز می‌شود را پذیرفته ابراز تأسف کرد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری