کد خبر: 15966

رسانه های روسی با بازتاب گسترده بیانات رهبر معظم انقلاب نوشتند: رهبر عالی ایران فقط از مذاکرات هسته ای قابل احترام و شایسته ملت ایران حمایت می کند.

به گزارش قم خبر به نقل از ایرنا، خبرگزاری ایتارتاس روز جمعه به بیانات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و نوشت: روند مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ در مورد شاخص های برنامه هسته ای ایران به پایان نرسیده است و تفاهم هسته ای الزام آور نیست؛ به همین دلیل هنوز چیزی برای تایید یا رد وجود ندارد.

این رسانه در ادامه نوشت: رهبر ایران بر لزوم لغو یک باره تحریم ها در نتیجه مذاکرات هسته ای تاکید کرد.

به گزارش رسانه روسی، حضرت آیت الله خامنه ای با بیان اینکه هیچگاه در مذاکره با آمریکا خوش بین نبوده است، افزود: فقط با مذاکراتی موافقت می کنم که در آن احترام به ملت ایران رعایت شود؛ بارها تاکید کرده ام توافق نکردن بهتر از توافق بد است.

ایتارتاس یادآوری کرد: روز دوم آوریل(چهارم فروردین) ایران و گروه ۱+۵ در لوزان سوییس به تفاهم هسته ای دست یافتند.

تارنمای روسی نووایا پرسا نیز در گزارشی با عنوان «رهبر ایران موضع خود در مورد تفاهم هسته ای را تشریح کرد»، نوشت: آیت الله خامنه ای نگاه محتاطانه ای به تفاهم هسته ای دارد و اعلام کرد که از آن را حمایت یا رد نمی کند.

در ادامه گزارش آمده است: رهبر عالی ایران در مورد نقشه طرف مقابل در تفاهم هسته ای هشدار داد که ممکن است دشمن از این طریق بخواهد از پشت به ایران خنجر بزند.

این رسانه همچنین نوشت: این نخستین اظهارات رهبر عالی ایران پس از تفاهم لوزان(بیانیه سوییس) است.

تارنمای روسی نوشت: آیت الله خامنه ای تصریح کردند که در روند مذاکرات مداخله نمی کنند اما به صراحت اعلام کردند که دو نکته را بسیار مهم می دانند؛ نخست آنکه همه تحریم ها در مورد ایران پس از توافق نهایی باید لغو شود و دوم آنکه اجازه دسترسی ناظران غربی به مراکز نظامی ایران را نخواهند داد.

خبرگزاری روسی اینترفاکس هم در گزارشی نوشت: رهبر ایران خاطرنشان کردند که به تیم مذاکره کننده هسته ای اعتماد دارند اما نسبت به مقاصد برخی از اعضای گروه ۱+۵ احساس خطر می کنند.

«آیت الله خامنه ای هشدار دادند که طرف مقابل ممکن است در مساله هسته ای دروغ بگوید و عهدشکنی کند. نمونه این مساله گزارشی منتشر شده از سوی کاخ سفید (در مورد بیانیه سوییس) است.

اینترفاکس یادآوری کرد: آمریکا چند ساعت پس از پایان مذاکرات سندی را در مورد مشخصات تفاهم هسته ای منتشر کرد و روایت آنها با آنچه که در واقع در لوزان مورد توافق قرار گرفته بود فرق می کرد.

خبرگزاری روسی در پایان به نقل از آیت الله خامنه ای نوشت: ایران به برنامه هسته ای صلح آمیز برای پیشرفت خود نیاز دارد و هرگز آن را متوقف نمی کند.

«اصول دین مبین اسلام و منطق و عقل سلیم تضمین می کند که ما هرگز سلاح هسته ای نخواهیم ساخت؛ اما به فعالیت های هسته ای صلح آمیز برای اهدافی همچون تولید برق، پزشکی و کشاورزی ادامه خواهیم داد.»

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری