کد خبر: 15951

وزارت کار اعلام کرده صدور گواهینامه های شغلی برای ایرانیان شاغل در خارج کشور به منظور تشکیل بانک اطلاعاتی و برخورداری از مزایای بیمه ای، گمرکی، معافیت عوارض خروج و همچنین دریافت یارانه نقدی آغاز شد.

به گزارش قم خبر به نقل از مهر، طرحی در دستور کار وزارت کار قرار دارد که طی آن، قرار است اطلاعات شغلی مربوط به یک میلیون ایرانی شاغل در خارج از کشور جمع آوری شود. مقامات وزارت کار می گویند از این طریق برخی امتیازات طراحی شده در اختیار هموطنان شاغل در خارج از کشور قرار خواهد گرفت.


انتقال سوابقه بیمه ای، معافیت از پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و از همه مهم تر فراهم شدن امکان دریافت یارانه نقدی از مزایایی است که دولت در قالب طرح صدور گواهینامه های شغلی در دستور کار خود دارد. پیش از این قائم مقام وزیر کار در امور بین الملل، شرط پرداخت یارانه به ایرانیان خارج از کشور را داشتن گواهینامه شغلی اعلام کرده و تاکید داشت در این زمینه با سازمان هدفمندی یارانه ها نیز هماهنگی شده است.

* اشتغال یک میلیون ایرانی در خارج

حسن طایی؛ معاون اشتغال وزارت کار در اینباره با بیان اینکه بیش از یک میلیون ایرانی در آنسوی مرزها اشتغال دارند اعلام کرد: افرادی که گواهینامه شغلی دارند می توانند از مزایای پیش بینی شده دولت در این طرح بهره مند شوند.

وی مهم ترین مزیت مربوط به گواهینامه شغلی را امکان انتقال سوابق بیمه ای به ایران دانست و افزود: با این روش افراد می توانند از خدمات بیمه ای تامین اجتماعی بهره مند شوند. معاون وزیر کار معافیت از پرداخت مالیات و عوارض گمرکی را از دیگر مزایای این طرح دانست و گفت: مشمولان دریافت گواهینامه شغلی می توانند برای دریافت این گواهینامه با مراجعه به سامانه بانک اطلاعات ایرانیان شاغل در خارج از کشور برای ثبت نام اقدام کنند.

محمد اکبرنیا در گفتگو با مهر با اعلام اینکه سامانه ثبت نام از ایرانیان شاغل در خارج کشور به منظور صدور گواهینامه های شغلی فعال شده است گفت: این سامانه مخصوص ایرانیانی است که در خارج کشور هستند و ما از این طریق به دنبال ایجاد بانک اطلاعاتی از آنها هستیم.

* صدور گواهینامه های جدید شغلی

مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی های وزارت کار اظهارداشت: صدور گواهینامه شغلی برای ایرانیان خارج کشور یک تکلیف قانونی است که وزارت کار در حال انجام آن است. البته امتیازات مشخصی نیز مانند معافیت های گمرکی، معافیت در پرداخت عوارض خروج از کشور و بیمه تامین اجتماعی نیز در این طرح پیش بینی شده است.

این مقام مسئول در وزارت کار با تاکید بر اینکه هم اکنون این گواهینامه ها از طریق وابستگان کار ایران در خارج از کشور انجام می شود افزود: همچنین کنسول گری های ایرانی در خارج کشور نیز در این امر فعالیت دارند.

اکبرنیا از صدور گواهینامه های شغلی برای پروژه های انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی خبر داد و گفت: تاکنون برای شاغلان این پروژه ها نیز ۲ هزار گواهینامه شغلی صادر شده است.

وی میزان استقبال ایرانیان شاغل در خارج کشور از این طرح را مناسب ارزیابی کرد و افزود: در برخی کشورها مانند قطر و کویت این استقبال بهتر بوده و تاکنون در این بخش ها برای ایرانیان شاغل در خارج کشور بیش از چند هزار گواهینامه شغلی صادر کرده ایم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری