کد خبر: 15763

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:

قم خبر: عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی موارد بیانیه مشترک ایران و ۱+۵ با فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در تقابل است، گفت: تیم هسته‌ای باید از انتقادات فرهیختگان و دانشمندان هسته‌ای ایران استقبال کند و با بررسی این انتقادات، برای مسائل پیش آمده تدبیر و چاره‌اندیشی کند.

به گزارش قم خبر، حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص مذاکرات هسته‌ای و بیانیه مشترک ایران و 1+5 که در لوزان سوئیس منتشر شد، اظهار داشت: صرف نظر از ابهامات فراوانی که در این جریان وجود دارد، بیانیه‌ای که در سایت وزارت امور خارجه آمریکا وجود دارد، با بیانیه‌ای که مسئولین ما ارائه می‌دهند، تفاوت‌های بسیار زیاد، مهم و خطرناکی وجود دارد که هنوز وزارت امور خارجه ایران آن را تکذیب نکرده است.  
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: مقام معظم رهبری (مد ظله) در خصوص مذاکرات هسته‌ای خط قرمزهایی را تعریف کردند و تیم هسته‌ای ایران نیز تأکید کردند که این خط قرمز را رعایت می‌کنند، اما طبق آنچه که در سایت وزارت امور خارجه وجود دارد، از مجموعه تحریم‌هایی که وجود دارد، تنها تحریم‌های مالی و اقتصادی هسته‌ای و آن هم پس از تأیید آژانس بین‌المللی هسته‌ای برداشته خواهد شد.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی افزود: در این بیانیه، تحریم‌های مربوط به حقوق بشر، تحریم‌های مربوط به تروریسم و همچنین تحریم‌های نفتی و بانکی که مربوط به تحریم‌های هسته‌ای است، باقی می‌ماند و عملا بخش اندکی از تحریم‌ها برداشته می‌شود که تأثیر چندانی بر اقتصاد ما نخواهد داشت.
 
برخی موارد بیانیه مشترک ایران و 1+5 با فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی در تقابل است
 وی تصریح کرد: در بیانیه آمده است که بعد از این که ایران تمام تعهدات را انجام داد، تحریم‌ها برداشته شود و این، نقص بسیار جدید در توافق است و با فرمایشات مقام معظم رهبری (مد ظله) در تقابل است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: رهبر انقلاب اسلامی (مد ظله) فرمودند که تحریم‌ها باید یک مرحله‌ای برداشته شود، در حالی که در این بیانیه یک چارچوب کلی گفته شده است و جزئیات در مراحل بعدی اعمال می‌شود و این مسأله ممکن است موجب سوء استفاده دشمن شود.
 
حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی یادآور شد: طبق آن چه که منتشر شده است، تحریم‌ها بعد از انجام همه مراحل از سوی ایران و تأیید آژانس بین‌المللی هسته‌ای برداشته می‌شود که ممکن است پس از این که همه صنعت هسته‌ای خود را از دست دادیم، آنها به تعهدات خود عمل نکنند که این مسأله نباید مورد غفلت قرار بگیرد.
 
خاتمه اجرای تحریم‌ها به معنای لغو تحریم‌ها نیست
 وی تصریح کرد: مسأله‌ای که در این بیانیه حائز اهمیت است این است که آمریکا اعلام کرده است که به اجرای تحریم‌ها خاتمه می‌دهد که این به معنای لغو تحریم نیست، بلکه به معنای تعلیق تحریم می‌باشد و در متن بیانیه سایت وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که به تحریم‌ها تخفیف می‌دهند که معنای آن چیز دیگری است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: متأسفانه در مورد تحریم‌های سازمان ملل یک بند آمده است مبنی بر این که در قطعنامه جدید، موارد قدیم و یا جدید را می‌توانند لغو کنند، یعنی می‌توانند در یک مرحله تحریم را لغو و بلافاصله در مرحله بعد، تحریم را تثبیت کنند و این بدان معناست که ایران با امضای توافق‌نامه، خود این تحریم‌ها را تأیید می‌کند.
 
نظارت آژانس بر نیروهای انسانی فعالیت‌های هسته‌ای به صلاح ایران نیست
 حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی با اشاره به نظارت‌های آنلاین، گفت: آژانس بین‌المللی هسته‌ای و یا 1+5 می‌توانند بدون اطلاع قبلی در هر مرکزی که احتمال فعالیت هسته‌ای می‌دهند، حضور پیدا کنند و ممکن است در مورد مراکز نظامی ما نیز ادعای دروغ داشته باشند و بدین وسیله صنعت نظامی ما تحت نظارت آنان قرار بگیرد.
 
وی عنوان کرد: مسئولین آمریکا گفتند که نظارتی که بر ایران اعمال می‌شود، در هیچ کشوری در دنیا اعمال نمی‌شود و اگر متنی که در سایت وزارت امور خارجه آمریکا را در نظر بگیریم، این توافق جز زیان برای ما، چیز دیگری در پی ندارد و به تعبیر برخی، یک فاجعه است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: در بیانیه سایت وزارت امور خارجه آمریکا آمده است که حتی نیروهای انسانی که در فعالیت هسته‌ای هستند باید تحت نظارت آژانس بین‌المللی هسته‌ای باشند، یعنی همه دانشمندان هسته‌ای ایران را باید به آنان معرفی کنیم که کار بسیار خطرناکی است و دشمن می‌تواند از آن سوء استفاده کند.  
 
تیم هسته‌ای متن مورد توافق را در اختیار مطبوعات و رسانه قرار دهد
 حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی اظهار داشت: امسال که به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله) سال همدلی و هم زبانی است، وظیفه تیم هسته‌ای این است که همدلانه با ملت سخن بگویند و اگر بیانیه سایت وزارت امور خارجه آمریکا را قبول ندارند، صریحا و رسما از طریق بیانیه‌ای آن را تکذیب کنند تا در آینده آمریکا نتواند به آن استناد داشته باشد و این حربه را از دست آمریکا بگیرند.  
 
وی تأکید کرد: تیم هسته‌ای ایران باید همان متنی را که مورد توافق قرار گرفته است را به زبان فارسی و انگلیسی در اختیار مطبوعات و رسانه قرار دهد تا ملت از جزئیات توافق اطلاع داشته باشد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: کارشناسان مختلف در مجلس، فرهیختگان و دانشمندان هسته‌ای ایران ممکن است در مورد این توافق‌نامه انتقاداتی داشته باشند و مواردی را خطرآفرین بدانند که تیم هسته‌ای باید از این انتقادات استقبال کند و با بررسی این انتقادات، برای مسائل پیش آمده تدبیر و چاره‌اندیشی کند.
 
بیانیه سایت وزارت امور خارجه آمریکا با سخنان دلسوزانه و کارشناسانه رهبر(مدظله) در تقابل است
 حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی تصریح کرد: همه ما باید دل نگران مسائل مملکت خود باشیم و با همدلی و هم‌زبانی، مصالح مملکت را تأمین کنیم تا هم مردم آرامش داشته باشند و پشتیبان دولت باشد و هم دشمن سوء استفاده نکند.
 
وی در پایان تأکید کرد: مواردی که در سایت وزارت امور خارجه آمریکا آمده است با سخنان دلسوزانه و کارشناسانه مقام معظم رهبری (مدظله) در تقابل است و امید است که تیم هسته‌ای با تدابیر ارزشمند، جلوی مخاطرات و آسیب‌ها را بگیرند.
 
پایان پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری