رییس جمهوری گفت: می توانیم با برنامه ریزی دولتی و مردمی تلاش کنیم تا محیط زیست، آب و هوای سالم و محیط زندگی بهتر داشته باشیم.

به گزارش قم خبر به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی صبح امروز پنج شنبه در آستانه روز درختکاری (۱۵ اسفند) و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری یک اصله نهال گردو در محوطه سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی غرس کرد و افزود: می توانیم با برنامه ریزی دولتی و مردمی با خطراتی که محیط زیست ما را تهدید می کند، به خوبی، علمی و حساب شده مقابله کنیم.

رییس جمهوری اظهار داشت: باید تصمیم بگیریم حداقل یک درخت را غرس کنیم چرا که این موضوع نه تنها برای زیبایی کشور ما بلکه برای حیات و زندگیمان الزامی است و باید به محیط زیست و مقررات آن احترام بگذاریم.

روحانی ادامه داد: روز درختکاری و هفته حفظ منابع طبیعی یک ایام نمادین برای ما و دارای این پیام است که امروز هیچ راهی جز آشتی با محیط زیست وجود ندارد.

وی گفت: باید به قوانین و مقررات توجه کنیم و آیت های خدا را که در واقع همه درختان، مراتع، زمین و آسمان نشانه های الهی هستند احترام بگذاریم.

وی با تاکید بر این که باید بدانیم پایداری زندگی و سلامت ما وابسته به محیط زیست است، اظهار داشت: شاید به ظاهر در گذشته این چنین بوده که کاشت درخت یک امر برای زیبایی محیط و مستحب تلقی می شد اما امروز دیگر اینچنین نیست درخت ها با ما زندگی می دهند و اکسیژن ما را تامین و هوای محیط ما را سالم می کنند.

روحانی اضافه کرد: در روایات آمده که پیامبر و ائمه هدی به مساله درختکاری و زراعت توصیه و خودشان به آن عمل کرده اند تا به ما نشان دهند که این سنت حسنه تا چه حد اهمیت دارد.

وی یاداور شد: این روزها بهتر لمس می کنیم که مشکلات زیست محیطی چه فاجعه ای به بار می آورد و چگونه زندگی هموطنانمان را با زحمت و گاهی با خطر توام می کند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در همین هفته های گذشته شاهد بودیم که در استان های جنوبی و غربی،ریزگردها تا چه حد زندگی روزمره مردم را تحت فشار قرار داد.

وی با اشاره به معضلات زیست محیطی همچون خشک شدن تالاب ها و تغییرات اقلیمی در سطح جهان، گفتت: الگوی ریزش های آسمانی نسبت به گذشته تغییر کرده و ما باید تلاش کنیم تا جلوی فجایع محیط زیستی را بگیریم و این امکان پذیر است.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که نیاز به تکنولوژی،سرمایه گذاری و مدیریت درست داریم، تصریح کرد: احیای فرهنگ آشتی انسان ها با محیط زندگی از همه این ها مهم تر است و این کار فرهنگی باید هم با زبان و هم با عمل انجام شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن ایام عید گفت: در این ایام مردم ما به شهرها و مناطق مختلف سفر می کنند و همانطور که از طبیعت و سرزمین زیبای ایران لذت می برند، مردم باید خوشان حافظ محیط زیست باشند.

روحانی گفت: گاهی می بینیم که گروهی برای تفریح در نقطه ای جمع می شوند و هنگام رفتن از آن جا این وظیفه مهم را فراموش میکنند که طی چند ساعت در اطرافشان به زمین ریخته اند را جمع کرده و به سطل زباله بریزند. بسیاری از آتش سوزی ها و آلودگی های محیط زیست به دلیل رعایت نکردن همین مقررات و قوانین است.

رییس جمهوری با اشاره به این که پیامبر فرمودند اگر یک ساعت به قیامت باقی مانده باشد، درختی را غرس کنید اظهار داشت: این موضوع نشان دهنده اهمیت و توجه اسلام به مساله محیط زیست و درختان داردکه ما باید به این مهم توجه کنیم.

روحانی ادامه داد: امروز گونه های گیاهی، جانوری و وحشی در حال از بین رفتن است و همه این اتفاقات در محیط زیست تاثیر میگذارد که باید بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

هفته منابع طبیعی و آبخیزداری از ۱۵ اسفند شروع و ۲۱ اسفند پایان می یابد.

در مراسم غرس یک اصله نهال گردو توسط دکتر روحانی، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و سید حسین هاشمی استاندار تهران حضور داشتند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری