کد خبر: 13789

گزارش بزرگداشت نیم قرن مجاهدت علامه دوانی:

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: علامه دوانی آن اندازه در دفاع از اسلام خلوص داشت که پیشنهاد آیت الله بهشتی را برای نامزدی مجلس خبرگان نپذیرفت.

به گزارش قم خبر به نقل از فارس، همایش مورخ پیشگام تاریخ نویسی انقلاب که به بزرگداشت بیش از نیم قرن مجاهدت استاد علامه علی دوانی اختصاص داشت، صبح امروز (۲۸ بهمن ماه) با حضور سید رضا صالحی امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، محمد رجبی، رئیس کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی، جواد منصوری، محمدحسین رجبی، استاد دانشگاه و حجت‌الاسلام دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در ابتدای این مراسم صالحی‌امیری طی سخنانی با بیان اینکه جای تأسف است در کشوری که پرچم ام‌القری اسلام را برافراشته است نسبت به سرمایه بزرگ خود غفلت داشته و جامعه‌ای فراموش کار است، گفت: هدف سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از برپایی چنین همایشی در فواصل مختلف این است که از کسانی که در تاریخ ایران نقش داشتند تجلیل به عمل بیاورد.

وی در ادامه افزود: جای سوال دارد که چگونه انسانی در مدت کوتاه عمر خود هشتاد گونه کتاب مختلف تألیف کرده است و در سه حوزه سرمایه‌ فرهنگی، اجتماعی و نمادین سرآمد باشد.

صالحی‌امیری افزود: علامه دوانی علاوه بر به جا گذاشتن آثاری شایسته، فرزندان صالحی نیز تربیت کرده است بنابراین این انسان باید تا چه اندازه ظرفیت درونی داشته باشد که هم دست به تألیف آثار بزرگ بزند و هم فرزندانی این چنین تربیت کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد:‌ علامه دوانی پیشنهاد آیت‌الله بهشتی را برای نامزد شدن مجلس خبرگان نپذیرد به این علت که تأکید داشت خالصانه برای دفاع از اسلام باید به کار علمی بپردازد.

*علامه دوانی از مصادیق شجره طیبه است

در ادامه این مراسم جواد منصوری عنوان کرد: علامه دوانی از مصادیق شجره طیبه و انسان مخلص هستند که زندگی‌شان را وقف دین کردند. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد ایشان درک منحصر به فرد زمانه است، حدیثی از امام صادق (ع) با این مضمون وجود دارد که هر کس شرایط زمان و مکان را بشناسد شبهات به او هجمه نمی‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: علامه توجه ویژه‌ای به تاریخ داشت و این ویژگی در زمان حیات و حوزه علمیه برای بسیاری افراد جای سؤال داشت، ما باید علامه دوانی را یکی از نمادهای علمای مجاهدی بشماریم که علیه استعمار و استکبار مبارزه کرد.

منصوری با بیان اینکه مدت کوتاهی با علامه دوانی معاشرت داشته و او را مصداق علمایی دیده است که حاضرند بسوزند و نورافشانی کنند، افزود: یکی از معاونین بازنشسته سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) کتابی نوشته که در آن کتاب بیان داشته ، آمریکا باید سعی کند نقش مراجع و حوزه علمیه را در ایران کمرنگ کند.

وی با تأکید بر اینکه علامه دوانی محصول حوزه علمیه است و از نخستین کسانی بوده که درباره نهضت جهانی اسلام نوشته است، توضیح داد: کتاب مفاخر جهان اسلام علامه دوانی کتابی است که جوانان باید بخوانند چرا که هر بحثی می‌شود ما می‌گوییم که فلان دانشمند چنان حرفی زده و انگار که ما از خودمان چیزی نداریم!

حجت‌الاسلام محمود دعایی در ادامه این مراسم با اشاره به اینکه بزرگانی مانند آیت‌الله بهشتی و علامه دوانی جزو رهبران تحول حوزه علمیه بودند،‌افزود: در حوزه علمیه آن روزها رادیو گوش دادن و روزنامه خواندن خورده گرفته می‌شد به طوریکه من خاطرم می‌آید دو روحانی در قم دچار اختلاف شدند و منزل یکی را دزد زد و روحانی دیگر در منبر سخنرانی خود گفته است که چه دزدهای بی حیایی هستند که منزل فلان روحانی را زدند در حالیکه رادیو ایشان را بردند.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به سخنان صالحی امیری در رابطه با بزرگداشت از شخص خودش و امتناء بنده از برپایی این مراسم گفت: بنده هیچ ادعایی ندارم بلکه مانند سربازی هستم که توانستم اگر هم کاری انجام داده باشم وظایف محوله بوده ولاغیر!

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری