کد خبر: 12686

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم:

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم گفت: امام جعفر صادق(ع) احیاگر آیین رسول گرامی اسلام و مذهب شیعه است که از این رو شیعه اثنی‌عشری خود را مفتخر به لقب مذهب جعفری می‌داند.

به گزارش قم خبر، حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری بااشاره به اینکه تربیت امام صادق(ع) ثمره در کنار دو معلم معصوم است، اظهار داشت: امام صادق (ع) قسمتی از عمر خود را در کنار امام سجاد(ع) و پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) سپری کرد.
 
اسم آن حضرت جعفر، ملقب به صادق، کنیه ایشان ابوعبدالله، نام پدرشان امام محمد باقر(ع) و نام مادرشان فاطمه (ام فروه) دختر قاسم بن محمد بن ابی‌بکر است، آن حضرت در هفدهم ربیع الاول سال 83 هجری در مدینه منوره چشم به جهان گشود.
 
امام صادق (ع) از نظرعلمی و معنوی دارای مقامی والا و ارزشمند بودند.ابن حجر (دانشمند اهل سنت) در کتاب صواعق در این باره می گوید: «او، آن قدر مباحث فقهی را در جهان عرضه کرده که قبل و بعد او سابقه ندارد»
 
 امام صادق(ع)؛ بهترین هدیه در مهرورزی به انسان ها
 
عصر شکوفایی معارف اهل بیت(ع) را می توان به دوران سی چهار ساله امامت امام صادق(ع) اختصاص داد. آن حضرت با توجه به نیاز جامعه آن زمان و آماده بودن زمینه اجتماعی، با ایجاد یک حوزه وسیع علمی ودینی، به تربیت شاگردان بسیاری در زمینه های مختلف علمی و مذهبی پرداختند.
 
تعداد شاگردان امام صادق(ع)  به 12هزار نفر می رسد که چهار هزار نفراز آن ها از شاگردان معروف آن حضرت هستند.
 
وی بابیان اینکه علم امام صادق(ع)، شرافت به همه مسائل دانش بشری دارد، افزود: بعد معنوی و عبادی، شجاعت و صلابت امام صادق (ع) زبان گویایی از شخصیت ایشان است.
روزی، مردی به نزد امام صادق (ع) آمد و گفت: پسر عموی ایشان، به آن حضرت ناسزا گفته و در این راه از چیزی فرو گذار نکرده است. امام با شنیدن این سخن از جای برخاسته ودو رکعت نماز گزاردند و آن گاه چنین دعا کردند: «خداوندا، من حق خود را بر او بخشیدم، جود و کرم تو از من بیشتر است او را ببخش و گفتار و کردارش را بر او مگیر» و پیوسته آن فرد را دعا می کردند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم امام صادق(ع) را بهترین انسان به جهت درجه تکاملی و بهترین هدیه در مهرورزی به انسان ها دانست و گفت: شب زنده داری آن حضرت زبان زد خاص و عام بود و همواره از جد بزرگشان امیرالمومنین (ع) یاد می کردند.
 
توجه ویژه امام صادق(ع) به امور جامعه
 
ضمیری بابیان اینکه امام صادق(ع) در مقابل مکتب خود ساختگی دشمن، یکه و تنها مقاومت نمود، خاطرنشان کرد: آن حضرت حقیقت همه ادیان را به این مطلب سفارش کرد که حقیقت بندگی توحید محوری است و توحید محوری از کلام وحی قرآن سرچشمه می گیرد.
 
وی بااشاره به اینکه همه دانش بشری بر 4 محور مبتنی است، عنوان کرد: معرفت خدا، معرفت به هدف خداوند به خلقت، معرفت به حقیقت بندگی، معرفت به عوامل به خروج انسان از ایمان از عوامل دانش بشری است.
 
گاهی امام صادق (ع)  مکتب درس آموزی، کسب روزی حلال بود زیرا آن حضرت خود پیوسته کار و تلاش می کردند و به دیگران نیزسفارش می نمودند و نمی خواستند که فردی در جامعه از کوشش برای کسب روزی حلال، باز ماند. ایشان کار و تلاش برای کسب روزی را وسیله حفظ آبرو تلقی کرده و می فرمودند: «آدمی باید در پیِ کسب و کار برای حفظ آبروی خود باشد»
 
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان قم بیان کرد: امام صادق(ع) داد رسی به فریاد رسانی نیازمندان و توجه به مددجویان، اهتمام همسایگان، توجه به وضعیت جامعه را جز وظایف خود می دانست.
 
مکتب جعفری پایه گذار مذهب شیعه
 
دوران امامت امام صادق (ع) نسبت به ائمه دیگر بیشتر ( 34 سال) بود که  این مدت، زمان بسیار خوبی بود تا ایشان در ادامه فعالیت های پدر بزرگوارشان و در پرتو فرصت به وجود آمده، با توجه به نیاز جامعه آن روز و افزایش سطح علمی مسلمانان، نسبت به عصر امامان قبلی، بتوانند علم خود را ظاهر ساخته و با آشکار ساختن حقیقت، ریشه گرایش ها و مذاهب باطل را بخشکانند.
 
ضمیری افزود: امام صادق(ع) با اشارات و راهنمایی سعادت بخش خود، مذهب جعفری را که
همان کتاب خدا است از دیگر خرقه ها ممتاز ساخت.
امام صادق (ع) مصداق روشن انسان کامل و نمونه عالی گذشت و خیرخواهی بود و مکتب
ایشان مکتب امامت، خلافت الهی و هدایت انسان هاست و در عرصه سیاست نیز حضوری گسترده داشتند و مبارزات سیاسی خود را باتکیه بر امامت و رهبری اهل بیت آغاز کردند.
 
امام جعفر صادق(ع) احیاگر آیین رسول گرامی اسلام و مذهب شیعه است که از این رو شیعه اثنی‌عشری خود را مفتخر به لقب مذهب جعفری می‌داند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری