کد خبر: 12285

قم خبر به مناسبت هفته وحدت گزارش می دهد/

به گزارش قم خبر، وحدت در جهان اسلام، نه یک رؤیا و خیال بلکه باور و اعتقادی راسخ است که ریشه آن را می‌توان در آموزه‌ها و نصوص قرآنی، روایی، علما و اندیشمندان اسلامی جستجو کرد. لذا بر مسلمانان است که این درس شیرین و لذت بخش الهی را بیاموزد و به آن عمل کنند. در طول تاریخ همواره موضوع وحدت در بین جوامع هدف هجمه دشمنان به انحاء مختلف بوده است در این میان اما آموزه‌های اسلامی به جهت جاذبه‌های موجود در آن سبب گرایش اقشار مختلف مردم در سرتاسر جهان به این دین الهی شده است از همین رو دشمنان دین و مذهب نقاط اختلاف را پررنگ نموده و بر آن تاکید می‌کردند و با سواستفاده از وجود افراد بی بصیرت و تندرو اندیشه‌های غلط و افراطی را در راستای تخریب این آئین الهی که سرشار از عطوفت و انسانیت بوده اجیر و تحریک می‌کردند.

در عصر کنونی که دوران گفتگو و تعامل بین ادیان و مذاهب است علمای جهان اسلام نیز دست اتحاد به سوی هم دراز کرده‌اند تا دشمنان دین را در رسیدن به اهدافشان ناامید کنند.

 

ولایتی: اتفاق نظر علمای مسلمان، جهان اسلام را به سمت مقابله با اندیشه‌های افراطی هدایت می‌کند

علی‌اکبر ولایتی مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری در خصوص اقدامات جنایتکارانه جریان‌های افراطی تکفیری که وحدت جامعه اسلامی را هدف گرفته‌اند، می‌گوید: اقدامات افراط گرایانه جریانات تکفیری سبب شده تا اتفاق نظری که بین علمای شیعه و سنی برای مقابله با جریان‌های تکفیری ایجاد شود و ین بسیار قابل تقدیر و تحسین است که تداوم این اتحاد و همصدایی می‌تواند باعث هدایت افکار عمومی در راستای تقابل با جریانات تکفیری و افراطی شود.

 

آیت الله حیدری: فتنه داعش، حربه آمریکا برای سرکوب اسلام است

آیت الله محسن حیدری از اعضای خبرگان رهبری و نیز استاد برجسته حوزه علمیه است. وی در تبیین اندیشه‌های افراطی از جنس تکفیری‌ها و داعش با سواستفاده از نام دین می‌گوید: داعش و جریانات تکفیری فتنه‌ای است که دامن گیر دین اسلام شده و حربه‌ای برای آمریکا جهت کوبیدن اسلام است، از همین رو باید با اقدامات روشنگرانه این فتنه‌ها را سرکوب و رسوا کرد.

جریان‌های تکفیری غیر از تفرقه و کشتار میان مسلمانان، دین اسلام را هم میان جهانیان لوث می‌کنند و چهره آن را مخدوش می‌سازند، از همین رو لازم است تا صاحب نظران و اندیشمندان جهان اسلام شیعه و اهل سنت در یک جا جمع شوند و مواضع خود را در برابر گروه‌های تکفیری اعلام کنند.

 

مصطفوی: تکیه بر اشتراکات مذاهب نقطه وحدت مذاهب و ادیان است

مهدی مصطفوی رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اتریش نیز در این باره می‌گوید: موضوع مبارزه با گروه‌های تکفیری برای جمهوری اسلامی به‌عنوان یک استراتژی مطرح است و این مسئله را جزو واجبات خود می‌دانیم از همین رو تمام تلاش مقامات جمهوری اسلامی بر وحدت بین مذاهب اسلامی متمرکز است.

با توجه و دقت در رویکرد جمهوری اسلامی می‌توان به خوبی مشاهده کرد که جهت‌دهی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب به مسئولان همواره در راه وحدت بین مسلمانان بوده است و دائماً به این مسئه مهم تأکید کرده‌اند. نقاط مشترک بین مذاهب اسلامی بسیار زیاد است که با تکیه بر آن‌ها می‌توان به وحدت بین مسلمانان نزدیک شد.

در این میان اما مبارزه عملی کنار مبارزه فکری با گروه‌های تکفیری که اقدام به کشتار مسلمانان می‌کنند می‌تواند در ریشه‌کن کردن این گروه‌ها مؤثر باشد، یکی از این راه‌ها را می‌توان شناسایی مدارس علمیه‌ای دانست که تکفیری‌ها در آن تربیت می‌شوند.

 

فریق عناد: تکیه بر مشترکات اهل تشیع و تسنن اندیشه‌های افراطی را بی اثر می‌کند

وجدان فریق عناد سخن خود را با فرازی از آیات قرآن کریم مزین و مستند می‌کند و می‌گوید: تمدن اسلامی بر گفت‌وگو و همزیستی مسالمت‌آمیز بین انسان‌ها تاکید دارد لذا اختلاف زبان، رنگ، فرهنگ، اندیشه و آیین، هیچ‌کدام ازنظر اسلام نمی‌توانند مانع صلح و همزیستی باشند. قرآن کریم می‌فرماید هر قومی با هر رنگ و زبانی می‌تواند از مقربان درگاه الهی باشد و با هر دین و آئینی می‌توان با مسالمت و نرمی به گفت‌وگو پرداخت.

از همین رو لازم است مسلمانان به مشترکاتی که دارند تمسک کنند و در مورد اختلافات موجود جدال احسن را در دستور کار خود قرار دهند تا در برابر دشمنان به نصرت و پیروزی برسند. قرآن کریم در عین فراخوانی به صلح و آرامش و گفت‌وگو بین تمدن‌ها، از اصول اساسی و عقلانی خود مانند توحید، نیز عقب‌نشینی نمی‌کند و با استدلال عقلی و برهانی امت‌ها را به پذیرفتن این اصول دعوت می‌کند.

 

صارمی: تکفیری‌ها با اندیشه‌های خوارجی برای هم کیشان خود حکم تکفیر صادر می‌کنند

احمد صارمی استاد حوزه علمیه اهل سنت تربت‌جام با تاکید براینکه دین اسلام پیام‌آور صلح و آشتی است، می‌افزاید: خداوند متعال برای متمایز ساختن کافر از مسلمان نشانه‌های ظاهری همچون گفتن شهادتین را در نظر گرفته تا هرکسی که به آن‌ها اقرار کند، مسلمان و هر کسی که منکر آن‌ها شود کافر است. مسلمانان در عصر پیامبر (ص) اسلام در زمینهٔ اصول و فروع دارای یک روش بودند، نوزاد فتنه آن زمان شکل گرفت که برخی از مسلمانان بر اساس فهم غلط و بینش نادرست از اسلام، مسلمانان گناه‌کار را تکفیر کردند. این فتنه روزبه‌روز بزرگ‌تر شد تا جایی که برخی، بزرگان دین را نیز تکفیر کردند.

 

عالم برجسته اهل سنت تونس: اندیشه‌های افراطی خسارات جبران ناپذیری برای مسلمانان به همراه دارد

عبدالقادر محمد طاهر قحّه استاد دانشگاه الزیتون تونس است؛ که با اشاره به اینکه پدیده تکفیر از دیر باز و از زمان صدر اسلام دامن گیر اسلام و مسلمین بوده است، می‌گوید: در طول تاریخ اندیشه‌های افراطی خسارت‌های جبران ناپذیری به اسلام و مسلمین وارد کرده است، چنین افکار و اعتقادات افراط گرایانه و تندرویی از جانب خوارج، پس از گذر زمان، از طریق خانواده‌ها به نوادگان آن‌ها منتقل شده است.

در همین راستا تنها راه علاج و مقابله با افراط گرایی و تکفیر بازنگری در گذشته این افراد و گروه‌ها در عرصه‌های علمی و دینی است و استفاده از راه‌حل‌های غیر این را چون استفاده از سلاح و زور ثمر بخش نیست لذا تنها راه مقابله با چنین تفکرات افراط گرایانه ای ایجاد اتحاد و محبت بین مسلمانان و دوری از هر گونه اختلاف و تفرقه افکنی و دشمنی است. گفتگو، مذاکره و مناظره مستحکم ساده‌ترین راه حل برای حل اختلافات است تا بتواند همگان را با راه حل‌های توافقی و تلاش‌های ارزنده قانع کرد.

 

شیخ بلال شعبان: قرن 21 قرنی است که رژیم صهیونیستی نابود خواهد شد

 

شیخ بلال سعید شعبان دبیر کل جنبش توحید اسلامی لبنان با تاکید براینکه افراطی‌گری طرز تفکری است که در هر اندیشه و دعوتی می‌تواند ظهور کند، می‌گوید: افراط و پیشی‌گرفتن از آن‌چه که پیامبر (ص) فرموده نوعی تندروی است و این طرز تفکر از همان آغاز دعوت پیامبر (ص) موجود بوده است. 

لذا مسئولیت دین‌داران واقعی و حقیقی در این زمینه و مواجهه با این طرز فکر این است که بر دین و مبانی خود ثبات داشته باشند. ما شاهد موج بیداری در جهان عرب و اسلام هستیم و قرن 21 قرن اسلام است؛ قرنی که رژیم اشغالگر صهیونیستی از بین می‌رود. 

 

هنگامی‌که ملت‌های عرب در انقلاب خود علیه وکلای استعمار قیام کردند، برخی تلاش می‌کردند مسیر این انقلاب‌ها را منحرف کنند و آن‌چه را که بهار عربی نامیده شد به پاییزی خونبار تبدیل کنند که مردم در آن خون همدیگر را می‌ریزند تا دیگر هیچ مسلمانی نتواند در برابر صهیونیست‌ها بایستد.

عده‌ای نیز بنای خود را بر این گذاشتند که بیداری اسلامی را از مسیر درست خود منحرف کرده و آن را به یک جنگ داخلی تبدیل کنند که در آن مسلمانان همدیگر را بکشند و شرایط را به‌گونه‌ای ایجاد کردند که اگر شما امروز از تمام ملت‌های جهان عرب بپرسید از چه مشکلی رنج می‌برید؟ خواهند گفت از تندروی و انحراف. پس این طرز تفکر بر امت اسلام عارض شده و یک طرز تفکر اصیل نیست.

 

الحوثی: تکفیر بیماری کشنده روزگار ما است

سید عبدالمجید الحوثی، عالم سرشناس وابسته به جنبش انصارالله یمن هم در این باره با بیان اینکه تکفیری‌ها و جریانات افراطی از تمام ظریفیت ها برای ترویج افکار غلط خود بهره می‌برند، می‌گوید: تکفیری‌ها با استفاده از ۵۷ شبکه ماهواره‌ای، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی و حمایت‌هایی که از برخی کشورها و سازمان‌های اطلاعاتی می‌شوند تفکرات خود را بین جوانان تبلیغ و القا می‌کنند البته آمریکا نیز از تفکرات سطحی آن‌ها برای تحقق اهداف خود حمایت می‌کند. تکفیر پدیده خطرناکی است که برای برخورد با آن باید با جدیت تمام تلاش کرد، تکفیر بیماری کشنده روزگار ما است و گروه‌های تکفیری سعی دارند با سوء استفاده از موضوعاتی مانند خلافت اسلامی و جهاد با استفاده از تکنیک‌های جدید به بدنه اسلام ضربه بزنند.

یکی از اقدامات موثری که باید در جهان اسلام شکل بگیرد این است که صدور فتوا از سوی علمای مسلمان در مورد حرام بودن کشتن، تعرض به مسلمانان، اماکن مسلمانان و اهمیت تلاش برای وحدت حقیقی بین مسلمانان به‌عنوان سوپاپ اطمینان برای مقابله با تفکر تکفیری باید مورد توجه قرار گیرد. اقدامات تکفیری‌ها به‌دلیل درک ناصحیح از مسائل اسلامی به‌عنوان ابزاری برای ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان و ثبات برای رژیم صهیونیستی مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

 

سید ابراهیم امین السید: تضعیف قدرت و وحدت مسلمانان مهم‌ترین هدف تکفیری‌ها است

 

حجت‌الاسلام سید ابراهیم امین‌السید، رئیس شورای سیاسی و نماینده ویژه دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز به مقابله با پدیده تکفیر و افراطی‌گری تاکید می‌کند و می‌گوید: علمای جهان اسلام باید سعی کنند تا چهره واقعی گروه‌های تکفیری و دشمنان دین اسلام به جهان شناسانده شود. تضعیف قدرت و وحدت مسلمانان مهم‌ترین هدف تکفیری‌ها است، از همین رو روز به روز بر اختلافات شیعه و سنی دامن می‌زنند تا مشترکات مسلمانان را از بین ببرند.

مهم‌ترین تلاش داعش مخفی‌کردن چهره واقعی اسلام است، آن‌ها سعی دارند مردم را به اسلام بدبین کنند، از همین رو اختلافات و دامن زدن به آن از اصول اصلی آن‌ها است. باید تعرض به نوامیس و مقدسات اسلام و مسلمانان باطل و حرام اعلام شود، داعش و جریانات تکفیری با همراهی دشمنان اسلام تلاش می‌کنند تا خط بطلانی بر حرکت واقعی مسلمانان بکشند.

همچنین ترویج و اشاعه تروریست بین‌المللی از جمله اهداف کلان تکفیری‌ها است آن‌ها تلاش می‌کنند تا کشورهای اسلامی و عربی را در مقابل خود قرار دهند، از همین رو جریانی از جنس تفکر و اندیشه اسلامی بهترین راه مقابله با این گروه‌ها بوده و لازم است روشنگری و آگاهی‌بخشی به عنوان مهم‌ترین رسالت علما، دانشمندان و اندیشمندان اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

 

 

تاج الدین هلالی:  با وحدت مثال زدنی در جهان اسلام ریشه تفکر تکفیری را می‌خشکانیم

 

تاج‌الدین هلالی عالم برجسته اهل سنت از کشور مصر نیز می‌گوید: گروه‌های تکفیری به بهانه جنگ مذهبی و با پرچم لااله الاالله حرمت اسلام را زیر پا گذاشته‌اند و به قتل و کشتار مردان و زنان مسلمان مشغول شدند. ما علمای جهان اسلام اعلام می‌کنیم که با تمام توان در برابر تکفیری‌ها ایستاده‌ایم و در برابر کسانی که با شعار الله اکبر به جنگ با مقدسات اسلامی آمده‌اند، مقاومت می‌کنیم و ریشه تفکر تکفیری را خشک می‌کنیم.  تکفیری‌ها برای از بین بردن سوریه، عراق، لیبی، یمن و سایر کشورهای اسلامی وارد عمل شده‌اند و لازم است علمای جهان اسلام باید با اتحاد و اجماع در برابر تکفیری‌ها ایستاده و ریشه این نوع تفکر را خشک کنند و در این راه جز وحدت، عامل دیگری به این کار کمک نمی‌کند.

 

محمد العاصی: هدف تکفیری‌ها تکفیر کردن واقعیت جامعه اسلامی است

 

محمد العاصی امام جمعه نیویورک نیز با بیان اینکه کار تکفیری‌ها مقابله با مستضعفان است، می‌گوید: تکفیری‌ها تحت پوشش مسئله کفر جنایات غیرقابل تصوری را مرتکب می‌شوند. بین تکفیر و ظلم تفاوت وجود دارد و تکفیری‌ها که حرکت عملی برای ظلمشان انجام می‌دهند در واقع در تکفیر یا همان ستمکاری هستند. هدف تکفیری‌ها تکفیر کردن واقعیت جامعه اسلامی است، خداوند درباره چنین افرادی در قرآن وعده داده است که برای چنین افرادی آتش فراهم کردیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری