کد خبر: 11465

آیت الله جوادی آملی:

مرجع تقلید شیعیان در درس اخلاق امروز خود، بی نیازی روحی و درونی را یکی از عوامل کمال انسان دانست و گفت: آن بی‌نیازی روحی که انسان در درون خود احساس گدایی و احساس فقر نکند، کمال است.

به گزارش قم خبر به نقل از خبرگزاری تسنیم ، آیت الله عبدالله جوادی آملی امروز در درس اخلاق هفتگی‌ خود که در بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد، با اشاره به وظیفه ویژه عالمان دین در مقابل دستورات الهی اظهار داشت: همه ما در برابر دستورهای الهی یک وظیفه مشترکی داریم، اما آن‌ها که رسالت‌های علمی را به عهده دارند یک وظیفه‌های خاصی دارند؛ درباره عالمان دین گفته شد که علما ورثه انبیایند، این جمله به حسب ظاهر جمله خبری است، ولی به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی ای عالمان دین، بکوشید وارثان انبیا بشوید و از مورّثانتان ارث ببرید. وظیفه عالمان حوزوی و دانشگاهی این است که میراث حضرت را تحصیل کنند.

استاد عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: عالمان دین هر کدام به مقدار پیوندشان از مورّث ارث می‌برند. اگر وظیفه وارثان علم این است که به مقدار پیوندشان با مورّث از او ارث ببرند این‌ها هم باید مانند پیامبر اکرم جامع‌نگر باشند، همه‌ی جامعه را خوب بتوانند بشناسند و برای همه‌ی افراد جامعه اعم از جوانان، بانوان، حوزویان و دانشگاهیان، مسلمان و غیر مسلمان، داخلی و خارجی غذای فکری تهیه کنند.

مرجع تقلید شیعیان تصریح کرد: ما باید با همه افراد اجتماع، یک زندگی معقولی داشته باشیم. منتها دین برای همه افراد جامعه و در همه شرایط، حکم خاص قائل شده. اگر پیامبر برای تتمیم مکارم اخلاق مبعوث شد، شما هم باید وارث چنین پیامبری باشید.

آیت الله جوادی آملی با تفاوت قائل شدن بین اخلاق و کرامت خلقی بیان کرد: ما یک اخلاق داریم یک کرامت خُلقی، اخلاق را خیلی‌ها آشنا هستند و خیلی از افراد از آن سخن می‌گویند اما کرامت اخلاقی وصف فرشته‌هاست، این وصف در همه نیست حضرت رسول نفرمود «بعثت لاتمّم الأخلاق، حقوق الأخلاق، آداب الأخلاق، سنن الاخلاق» بلکه فرمود: «بعثت لاتمّم مکارم الأخلاق» من مبعوث شدم که خوی فرشتگی را در انسا‌ن‌ها زنده کنم، این کرامت را خدای سبحان وصف فرشته‌هایی که مأمور رساندن کتاب الهی‌اند می‌دانند همچنین خداوند، قرآن را به عنوان کتاب کریم معرفی کرد، بعد فرمود این کرامت از کانال فرشته‌های کریم به شما می‌رسد و این پیام کرامت را که به دست فرشته‌های کریم به شما می‌رسد برای آن است که شما را کریم کند.

ویبا بیان این مطلب که تقوا از بهترین فضایل و کرامت‌های انسانی است اظهار داشت: یکی از بیانات نورانی حضرت رسول این است که تقوا داشتن از بهترین فضایل و کرامت‌های انسانی است، در کنار این مطلب ایشان مواردی را برای کمک به دستیابی به تقوا ذکر می‌کند و می‌فرماید بی‌نیازی یکی از بهترین دستیاران تقوا و پرهیزکاری است نه بی‌نیازی مالی, زیرا بی‌نیازی مالی ممکن است خودش مانع تقوا باشد. فرمود آن بی‌نیازی روحی که انسان در درون خود احساس گدایی و احساس فقر نکند، کمال است. روحیه گدایی نداشتن از بهترین عوامل کمک‌کننده در تقواست که انسان هر چیزی را نخواهد, هر چیزی را دید، طلب نکند, به دست دیگری نگاه نکند, به جیب و کیف کسی نگاه نکند، در درون خود مستغنی بودن، این بهترین عاملی است که انسان را از فضیلت تقوا برخوردار می‌کند.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه در فراز دیگری از سخنان خود به نزدیکی ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: وصفی که خدای سبحان در قرآن برای پیامبر فرمود همین وصف در زیارت اربعین برای سالار شهیدان نیز هست یعنی حسین به علی علیه السلام هم جهل‌زدایی کرد و هم جهالت‌زدایی کرد، هم مردم را عالِم و آگاه کرد و هم مردم را عاقل کرد تا در اثر علم، راه خود را بیابند و در اثر عقل، راه کسی را نبندند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری