کد خبر: 10946

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت که این نیرو آماده مقابله با تهدیدات و حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش قم خبر به نقل از ایرنا، امیر دریادار حبیب الله سیاری در سخنان پیش از خطبه های این هفته نماز جمعه تهران اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش امروز مظهر اقتدار ملت ایران اسلامی در عرصه دریاها است.

وی افزود: فرزندان ایران اسلامی با حضور در دریاهای سرزمین و دریاهای آزاد تحت فرمان فرماندهی کل قوا این آمادگی را دارند که برای حفظ منافع جمهوری اسلامی ایران با هرگونه تهدیدی مقابله کرده و اقتدار ایران را به معرض نمایش بگذارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سالروز انجام عملیات مروارید در ۷ آذر ۵۹و روز نیروی دریایی گفت: دشمن در ابتدای جنگ به دنبال لطمه زدن به اقتصاد ایران از طریق دریا بود اما نیروی دریایی ارتش با اقتدار در مقابل رژیم بعثی عراق ایستاد و صدمه های جبران ناپذیری به اقتصاد و دریایی دریایی این کشور زد.

دریادار سیاری عنوان کرد: در ابتدای جنگ جنگ ما چنان لطمه ای به نیروی دریایی دشمن وارد کردیم که تا کنون نتوانسته نیروی دریایی خود را بازسازی کند.

وی عنوان کرد: محاصره بنادر دشمن برای جلوگیری از صادرات و وارد، انهدام دو پایگاه نفتی عراق از دیگر دستاوردهای عملیات مروارید بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: محاصره اقتصادی و قطع صادرات نفت دشمن از نظر اقتصادی ضربه بزرگی به آن وارد کرد اما کمک دیگر کشورهیا همسایه عراق را حفظ کرد.

دریادار سیاری افزود: زمانی که عراق نتوانست تجهیزات دریایی خود را از تنگه هرمز عبور دهد آن را از نظر هوایی تقویت کردند و پیمانی نامبارک بین شرق و غرب برای کمک به صدام ایجاد شد.

وی عنوان کرد: آنها می خواستند که جزیره خارک را از بین ببرند و بندر امام را بگیرند تا ضربه ای جبران ناپذیر به اقتصاد ایران وارد شود، اما نیروی دریایی با حمایت از کشتی های تجاری و نفتکش، حفاظت از سکوهای نفتی، دفاع از جزیره خارک و حفظ تاسیسات نفتی ایران موفق شد این ترفند دشمن را نیز شکست دهد.

دریادار سیاری اعلام کرد: در دوران دفاع مقدس ۱۵۰ عملیات حفاظت از کشتی ها توسط نیروی دریایی انجام شد ، ۱۰ هزار کشتی تجاری اسکورت شد تا اقتصاد کشور سالم بماند.

وی با تاکید بر اینکه نیروی دریایی در طول دفاع مقدس ماموریت خود را صددر صد با موفقیت انجام داد، گفت: نیروی دریایی ارتش ۲۹ فروردین ۶۷ با رویارویی با استکبار جهانی نشان داد که ملت ایران زیر بار زور نمی رود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به وجود سه هزار کیلومتر مرز آبی دریایی ایران اظهار داشت: مهمترین سواحل ما مکران است که حد فاصل بندرعباس تا مرز پاکستان را تشکیل می دهند.

دریادار سیاری افزود: به گفته مقام معظم رهبری کشور ما یک کشور دریایی است از این رو باید از منابع دریایی استفاده کنیم.

وی یاداور شد: دریا مهمترین منبع تامین کننده مواد غذایی محسوب می شود اما استفاده لازم را از آن نمی بریم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه بخش عمده ای از صادرات کالا از طریق دریا انجام می شود اظهارداشت: پیشرفت دریا محور کشور برای ما مهم است.

دریادار سیاری با بیان اینکه ما نتوانسته ایم به خوبی از منابع دریا استفاده کنیم، ادامه داد: در سال های قبل از انقلاب استکبار ما را از دریا دور نگه داشت تا نتوانیم از منابع دریا استفاده کنیم. اما امروز به دنبال افزایش حضور خود دریاها و اقتدار دریایی هستیم.

وی با اشاره به تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص دریاها گفت: توسعه سواحل مکران و ایجاد اقتدار دریایی تدابیر مقام معظم رهبری در زمینه دریا از این جمله است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: در بحث سواحل مکران دولت به دنبال ایجاد زیر ساخت های مورد نظر برای توسعه این سواحل است و نیروی دریایی نیز برای ایجاد امنیت در این دریاها اقدام می کند.

دریا دار سیاری با تاکید بر اینکه هر گونه بهر برداری از دریا نیاز به امنیت دارد، گفت: ماموریت ما برای ایجاد امنیت در دریاها تا مدار ۱۰ درجه توسعه یافته است.

وی افزود: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به خلیج عدن، باب المندب، دریای سرخ، اقیانوس هند و اقیانس و آرام رفت و آمد دارد.

وی یکی از اهداف حضور در اقیانوس ها را از بین بردن ایران هراسی و تحکیم روابط با دیگر کشورهای همسایه عنوان کرد.

فرمانده نیرو دریایی این نیرو را نظامی، علمی، سیاسی و بین المللی دانست و گفت: امروز سی و دومین ناوگروه ایران در عرصه دریاها حضور دارد و توانمندی ما را نمایش می دهد.

دریادار سیاری افزود: ماموریت فرعی ما برقراری امنیت برای کشتی های تجاری و نفت کش ها و مبارزه به دزدان دریایی در اقیانوس هند و خلیج عدن است.

وی اعلام کرد: تا امروز ۲۰ هزار فروند کشتی تجاری اسکورت شده و در این راستا ۱۵۰ درگیری با دزدان دریایی داشته ایم و به ۲۰ کشور جهان نیز کمک کرده ایم.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری