مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) گفت: علامه طباطبایی(ره) جدای از تفسیر المیزان و تربیت شاگردان برجسته، در معماری نیز برجسته بود و مدرسه حجتیه قم و دارالقرآن فعلی از زمره آثار معماری ایشان است.

به گزارش قم خبر به نقل از تسنيم ، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی نجفی قدسی که در اختتامیه دومین اشکواره نوجوانان عاشورایی سخن می‌گفت، اظهارداشت: بحث تعلیم و تزکیه باید همراه هم پیش رود و این دو بدون یکدیگر، سبب رسیدن به کمال نمی‌شوند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) افزود: نمونه کامل تعلیم و تزکیه با هم، علامه طباطبایی (ره) است که شخصیت والایی داشتند و با تربیت شاگردانی چون شهید آیت الله بهشتی، شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مصباح یزدی، آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و دیگر شاگردان برجسته، شخصیت‌های بزرگوار دیگری را به اسلام و قرآن تقدیم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی قدسی تصریح کرد: دامن علامه آن چنان بسیط بود که چنین شاگردان بزرگی را پرورش داده است و که در علم و عرفان و اخلاق و دیگر جنبه‌های زندگی، در اوج بوده و هستند و این تازه بخشی از زندگی پر فروغ صاحب المیزان است.

وی تصریح کرد: جنبه مهم دیگری از زندگی علامه طباطبایی (ره)، تالیف تفسیر المیزان در مدت 20 سال و با روزی 16 ساعت تحقیق و تلاش است و آیت الله العظمی مرعشی نجفی درباره این تفسیر گفته‌اند که از صدر اسلام تا کنون تفسیری مانند آن نوشته نشده است و آیت الله جوادی آملی گفته است که تا قیامت هم مانند این تفسیر باقی می‌ماند.

حجت الاسلام و المسلمین نجفی قدسی خاطرنشان کرد: علامه طباطبایی (ره) بضاعت مالی چندانی نداشت و پی در پی منازل استیجاری را عوض می‌کرد تا اینکه در 13 سال آخر عمر به خاطر ملکی که در تبریز داشتند و با فروش آن، موفق به خرید زمین این ملک که در آن زمان باغی بود، شدند و سپس با دانش ریاضی و معماری‌ای که داشتند، نقشه این ساختمان را ریختند و ساخته شد.

نجفی قدسی خاطرنشان کرد: تفسیر المیزان روز به روز بیشتر شناخته می‌شود و قدر آن مشخص می‌شود. در همایشی که اخیرا برای بزرگداشت این شخصیت عظیم القدر برگزار شد، 600 مقاله در شناخت این تفسیر ارائه شد و پایان نامه‌های متعدد در این باره در حال نگارش است.

وی تاکید کرد: مدرسه حجتیه قم نیز از دیگر آثار معماری علامه طباطبایی (ره) به شمار می‌رود و از یادگارهای آن مرد بزرگ است. منزل ایشان نیز از سوی آقای انصاری یکی از ارادتمندان ایشان در سال‌های اخیر از بازماندگان خریداری شد و برای استفاده اهل قرآن بازسازی و اختصاص یافت.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) خاطرنشان کرد: در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) به روی همه قرآن پژوهان و قرآن‌شناسان و اهالی قرآن باز است و خادمان قرآن با افتخار از اهالی قرآن پذیرایی می‌کنند.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری