کد خبر: 7733

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: اخیرا و پس از جداسازی ادارات اوقاف استان و شهرستان قم، رتبه اداره کل اوقاف استان قم به درجه یک ارتقا یافت.

به گزارش قم خبر به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شوزب شیری در جریان بازدید استاندار قم از اداره کل اوقاف استان قم اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهای حاکمان و والیان در طول تاریخ این سرزمین، حفظ اوقاف به عنوان میراث معنوی و مادی مسلمانان بوده است.

وی افزود: حدود 14 هزار ملک وقفی در قم در سامانه جامع اوقاف به ثبت رسیده هرچند تنها یک سوم آنها در اختیار ماست؛ یک سوم هم با اکابر و علما و یک سوم دیگر هم مربوط به وقفیات حرم مطهر است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه 70 درصد اوقاف قم دارای نیت‌های مربوط به اهل بیت(ع) و روضه‌‌خوانی است، گفت: رسیدگی به امور بقاع متبرکه هم جزو وظایف اوقاف محسوب می‌شود به همین دلیل برای همه امامزادگان قم طرح جامع تدوین و اجرایی شده است به این ترتیب که همه درآمدها در همان مکان صرف شوند.

وی ادامه داد: اجرای طرح حافظان قرآن و همچنین برنامه‌های قرآنی هم جزو وظایف سازمان اوقاف به شمار می‌رود و در حال حاضر 6500 نفر در قالب 240 کلاس قرآنی در قم مشغول فراگیری هستند.

شیری با اشاره به فعالیت اداره اعزام مبلغ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: با حمایت دولت در زمینه نگهداری اوقاف، از محل درآمد همین اماکن، مبلغانی به همه کشور اعزام می‌شوند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم خاطرنشان کرد: چینش هیئت امنا برای مساجد هم فعالیت جدیدی است که در قم شروع شده است زیرا ترمیم هیئت امنا در قم لازم بود؛ کمیسیونی در همین زمینه شکل گرفته و حدود 300 نفر از خدام مساجد هم بیمه شده‌اند که با حمایت دولت صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه چند برنامه ویژه از محل اجرای نیت‌های واقفین در قم صورت می‌گیرد، گفت: بیشتر مجالس عزای محرم و صفر در قم دارای موقوفه هستند و اگر هم نیتی عام باشد در قالب طرح بصیرت، طلاب به سایر مناطق اعزام می‌شوند.

شیری از شرکت حدود دو هزار نفر در قالب طرح آرامش تابستانی در قم تصریح کرد: برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان را هم در تابستان امسال شاهد بودیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم ادامه داد: حدود 15 نفر از علمای قم، تمام وقف‌نامه‌ها را بازبینی و نیت‌ها را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانیم به دقت و در قالب سامانه بانک اطلاعاتی جامع، نیت‌های واقفین را اجرایی کنیم.

وی افزود: سال گذشته نمایندگانی از دفتر رهبر معظم انقلاب به مدت چهار ماه تمام گزارشات و اطلاعات اوقاف قم را مورد بررسی قرار دادند و قم توانست در این شفاف‌سازی، رتبه‌های نخست کشوری را کسب کند.

شیری با اشاره به تفاهمنامه اداره کل اوقاف و امور خیریه با معاونت برنامه‌ریزی استانداری به منظور تکمیل ساختمان جدید اوقاف خاطرنشان کرد: اخیراً ادارات شهرستان و استان قم جداسازی شده‌اند و دولت در این زمینه همکاری لازم را داشته است؛ در حال حاضر رتبه اداره کل اوقاف استان قم به درجه یک ارتقا یافته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم افزود: بیشتر تجهیزات اداره کل اوقاف قم مربوط به بیش از 20 سال پیش بوده و لازم است استانداری عنایت لازم را برای نوسازی این موارد داشته باشد.

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری