کد خبر: 9749

قم خبر گزارش می‌دهد/

سال هاست که‌گاه و بیگاه میهمانانی به خانه شهرمان قدم می‌گذارند. میهمانان محبوبی که کوچک و بزرگ و زن و مرد به استقبالشان می‌شتابند. میهمانانی که شاهدان روضه رضوان‌اند.

به گزارش قم خبر، سال هاست که‌گاه و بیگاه میهمانانی به خانه شهرمان قدم می‌گذارند. میهمانان محبوبی که کوچک و بزرگ و زن و مرد به استقبالشان می‌شتابند. میهمانانی که شاهدان روضه رضوان‌اند.

شهدا گمنام‌‌ همان میهمانانی هستند که از سفر دور و دراز گمنامی رخ می‌نمایانند و خانه دل مادران منتظر را با عطر حضورشان غبارروبی می‌کنند.

جنگ تحمیلی عرصه نبرد جبهه حق علیه باطل بود که جوانان غیرتمند ایران اسلامی را به خود خواند تا حریم خانه را حفظ و حراست کنند. خیلی‌هاشان رفتند و به عند ربهم یرزقون پیوستند و خیلی‌ها ماندند تا زینب گونه قصه کربلای ایران را برای نسل‌های آتی بازگو کنند.

عده‌ای هم شهد شهادت نوشیدند اما؛ اما پیکر مطهرشان در خاک مناطق جنگی ماند و هرازگاهی تک به تک می‌ه‌مان شهر‌هایمان می‌شوند. شهدای گمنامی که به تاسی از مادرشان زهرای مرضیه (س) در دل خاک آرام گرفتند تا شرمنده مادرشان زهرا نشوند...
هرگاه شهر‌ها معطر به عطر حضور شهدای گمنام می‌شود، بخصوص استان مقدس قم و حرم اهل بیت (ع)، سوالاتی پیش می‌آید از جمله اینکه مکانیسم شناسایی شهدای گمنام و تشخیص آن‌ها از اجساد عراقی به چه صورت است.

این سوال بسیار طبیعی است و شاید به اذهان بسیاری نیز خطور کرده باشد که واقعاً از کجا می‌توان تشخیص داد که پیکری که در فرآیند عملیات جستجو پیدا می‌شود هویت ایرانی دارد یا عراقی؟ اگر تشخیص این مهم فراهم نشد تکلیف پیکر تفحص شده چیست؟ سن شهدا چگونه تشخیص داده می‌شود و ده‌ها سوال دیگر.

احمد حسینی مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در این باره می‌گوید: در سیر کار تفحص و جستجوی پیکرهای مطهر شهدا از آغاز تاکنون مشاهدات شاهدان عینی، مطالعات، تجربیات و همچنین تکنولوژی روز، به یاری گروه‌های تفحص آمده و هم اینک نیز با اطلاعات کامل و کافی و کاملا تخصصی در حال پیگیری است.

وی می‌افزاید: آخرین نقشه موجود مناطق با نقشه‌های زمان جنگ تطبیق داده شده و آمار و اطلاعات شهدای به جامانده از دوران دفاع مقدس احصا شده است، همچنین در برخی مکان‌ها و بنا به مورد، زمینه حضور افراد مطلع در مناطق به منظور جستجوی پیکرهای مطهر در داخل و خارج از مرزهای کشور فراهم شده است.

حسینی مشخصات ظاهری پیکر مطهر شهدا را از دیگر راه‌های شناسایی پیکر شهدا از کشته‌های عراقی برمی شمرد و می‌گوید: در بحث شناسایی ظاهری پیکرهای مطهر شهدای ایرانی از اجساد عراقی با توجه به وسائل، اقلام و تجهیزات ایرانی‌ها (کلاه، چفیه، لباس، پوتین و...) کارشناسایی صورت می‌گیرد فرض مثال کلاه‌های ایرانی کاملاً با کلاه‌های عراقی تفاوت دارد.
الف) کلاه‌های آهنی عراقی طشت شکل و کلاه ایرانی‌ها جمع‌تر و گرد می‌باشد.
ب) کلاه پشمی عراقی‌ها دارای آویز قسمت گوش (مخصوص شمال عراق و کردستان) و کلاه پشمی رزمندگان ایرانی دارای دید چشم و رنگ مشخص است.
ج) بر روی کلاه‌های ایرانی معمولاً اشعار انقلابی، اسلامی با پیشانی بند درج شده است در حالی که کلاه عراقی هیچ علائمی در این خصوص ندارند.

کلاه‌های کائوچویی هر دو کشور همانند کلاه‌های آهنی تفاوت اساسی دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه برخی از شهدای ایرانی دارای شال گردن و عموماً دارای چفیه هستند در حالی که در نظام عراق از این البسه استفاده نشده است. چفیه ایرانی‌ها سفید با خطوط سیاه و یا مشگی با خطوط سفید می‌باشد، تصریح می‌کند: پیراهن ایرانی‌ها:

الف) لباس فرم سپاه سبز رنگ و نازک و معمولاً آرم سپاه بر روی آن نصب شده بود.
ب) لباس بسیجی‌ها هم از نوع تکاوری که امروز آن را لجنی می‌گویند و یا لباس خاکی بدون سر دوشی درجه و جنس آن مشخص است.
ج) لباس‌های معروف به کره‌ای هم حالت نخی نداشته و فاقد سردوشی و... می‌باشند.
د) لباس نیروهای ارتشی نیز از نوع کره‌ای با درجه نظامی بر روی بازو و یا سردوشی و نیز اتیکت برروی سینه مشخص می‌باشد.
ه) لباس گرم بسیج و سپاه از نوع لباس ورزشی گرم کن که بلوز و شلوار باهم هستند.
ی) در زمستان نیروهای ایرانی از اورکت‌های معروف به کره‌ای که جنس و سایز آن‌ها بطور واضح روشن است. زیر پیراهن و لباس زیر آن‌ها عموماً از نوع مشخص و نوشته‌های ایرانی دارد و برخی هم نوع ورزشی است.

درجه نصب شده برروی لباس‌های ارتش کاملاً متفاوت از درجات عراقی‌هاست.

به گفته حسینی پیراهن عراقی‌ها پیراهن عمومی آن‌ها کاملاً ضخیم و سبز رنگ می‌باشد. دارای سردوشی و جنس آ‌ن‌ها کاملاً متفاوت، رده‌های کماندویی عراقی دارای لباس لجنی با رنگ مشخص، رانندگان تانک عراقی دارای لباس‌های یک تکه سبز رنگ و به اصطلاح ملوانی و عراقی‌ها دارای ژاکتی سبز رنگ و دارای سردوشی هستند که هنوز هم در ارتش فعلی عراق استفاده می‌شود.

وی وجه تمایز شلوار، فانسقه ایرانی، پوتین و کفش رزمندگان ایرانی و سربازان بعث را از دیگر موارد شناسایی پیکر شهدا عنوان می‌کند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در خصوص عدم شناسایی ملیت پیکر تفحص شده می‌گوید: اگر ملیت پیکر پیدا شده به هر دلیلی محرز نگردید طبق فتوای مراجع عالی‌قدر و معظم در قبرستان مومنین در نزدیکی مرز و بدون آنکه وارد کشور شوند دفن خواهند شد. بنابراین هر پیکری که تحت عنوان شهید گمنام وارد کشور می‌شود به طور یقین بر اساس بررسی شواهد و آثار، ایرانی بودن آن اثبات شده است.

حسینی در ادامه به انجام آزمایشاتی برای شناسایی هویت شهدا از طریق انجام آزمایش DNA اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌کند: در مورد تشخیص هویت واقعی شهدای عزیز با انجام آزمایش DNA که با همکاری مراکز علمی و تحقیقاتی و دانشگاهی بخصوص دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله صورت می‌گیرد، هویت آنان شناسایی می‌شود.

به گفته حسینی امروزه دانش و فناوری و کار با سلول‌های موجودات زنده قابلیت‌های زیادی را در اختیار دانشمندان قرار داده است استفاده از این دانش و تشخیص هویت ژنتیکی از نیمه دوم ۱۹۹۰ در کشورهای پیشرفته مورد توجه و از سال ۲۰۰۰ ارتش آمریکا نیز برای تشخیص هویت نیرو‌هایشان اقدام به تشکیل بانک اطلاعات ژنتیکی نموده‌است، با توجه به اهمیت و ضرورت شناسایی شهدا گمنام، از سال ۸۲ تحقیقات در این مورد آغاز شده که همگام با پیشرفته‌ترین کشورهای جهان، کشور ما هم اکنون به فن‌آوری موسوم به تعیین هویت مولکولی دست یافته است.

گفتنی است از سال‌ها قبل بانک اطلاعات گسترده‌ای از مشخصات ژنتیکی خانواده معظم شهدای گمنام در حال تهیه است که با بهره گیری قطعه کوچکی از نمونه پیکر مطهر شهدا گمنام یک بانک اطلاعاتی و یک نمونه از خانواده شهدا مفقود یک بانک اطلاعات DNA یا ژنتیکی تشکیل و با استفاده از دانش زیست فن‌آوری و ارتباط بین بانک معلوم (خانواده) و بانک مجهول (شهید گمنام) بررسی و پس از تطبیق شناسایی صورت می‌گیرد که این کار در استان‌های کشور در حال انجام است.

استفاده از شیوه مولکولی جدید‌ترین و کم اشتباه‌ترین شیوه‌ای است که مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع احتمال خطا در این روش که به DNA موسوم است خطای آن به کمتر از یک به ۵۰۰ میلیون (چیزی در حد صفر) می‌رسد.

بنابراین در آزمایشگاه با استفاده از روش‌های استاندارد فن‌آوری زیستی و تطبیق نمونه DNA بدست آمده از شهید با DNA و ابستگان بهره گرفته می‌شود و پس از مراحل خاصی هویت شهید شناسایی و انتظار خانواده پس از سال‌ها به سرانجام می‌رسد که نمونه اخیر آن شهید والامقام محمدعلی مبارک است که مزار مطهرش زیارتگاه مردم شریف پردیسان قم است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری