کد خبر: 9748

قم خبر گزارش می دهد:

جوانان ما با کاشتن محبت اهل بیت (ع) می توانند همچون آزداه مردان کربلا راه درست بندگی را بیاموزند.

به گزارش قم خبر،  ما جوانان غافل از آنیم که امامانمان همچون همای سعادت سایه خود را بر سر ما افکنده اند  گاهی بنا به مشکلات عدیده ای که در جامعه وجود دارد  حضور همشگی امام زمان(عج) و امام معصوم خود را نادیده می گیریم و نمی دانیم که غمخوار همیشگیمان نشسته است تا نامش را صلا بزنیم. و در جوانی کوله باری از معنویت را پر وبا انتظار شیرین و دعا برای فرج امام زمان (عج) دینی که بر گردنمان است را ادا کنیم.
جوانان که سرمایه های اساسی هر اجتماع واز طرفی آینده سازان آن هستند و در اندیشه های دینی از اهمیت والایی برخوردارند. این اهمیت و جایگاه خاص اقتضا می کند از آنان در برابر آفات روحی و دام وساوس با حساسیتی ویژه محافظت شود.
طبیعت پرانرژی جوان که بهترین ابزار صعود او به درجات والای مادی و معنوی است اگر به فرمان عقل درنیاید، خود سرچشمه فسادگری می شود که نیروی جوانی را به بیراهه می برد و ضایع می کند.                          

                                                                          
ارتباط دائمی با خدای بزرگ و مراقبت همیشگی ، بهترین راه ضیانت و نعمت جوانی است. انسان باید با تهذیب و تزکیه نفس، ساحت اندیشه و انگیزه شان را از هرچه غیر خداست منزه کنند و با اعراض از هر مقصد و مقصودی جز خدا، چهره ی جان خویش را به خدای بزرگ معطوف دارند و اگرخدای ناخواسته بر اثر غفلت، گناهی مرتکب شدند، باتوجه و بازگشت به سوی خدا جان خویش را از دام تلبیسات ابلیس برهاند.

فضیلت توبه

انابه (روی گرادانیدن ازغیرخدا) و توبه برای هرکس ودر هر جایگاه سنی و اجتماعی ضروری است،اما شرایط جوانی بیشترمتقضی آن است.

توبه در لغت به معنی بازگشت (هر نوع بازگشتی) و بازگشت از گناه و ندامت و پشیمانی می باشد و در اصطلاح عبارت است از ترک

گناهان کنونی و عزم بر ترکشان در آینده و تدارک تقصیر گذشته و به عبارتی دیگر به معنی بازگشت از گناه قولی و فعلی و فکری است.
  یکی از الطاف بی­کران خداوند بر بندگانش پذیرفتن توبه است تا از تاریکی شیطان رها شده و به نور رحمت الهی نائل گردد. نکته مهم اینجاست که خداوند در قرآن کریم همه مؤمنان را به توبه فرا می­خواند: ای مؤمنان به سوی حق توبه کنید تا فلاح و رستگاری نصیب شما بشود. این آیه نوید رحمت الهی است که همه بندگان حتی گنهکاران را به راه سعادت می­خواند تا خشنودی پروردگار را از آن خود کنند.
 توبه چراغ راه انسان در تاریکی هاست و سرمایه بنده­ای است که همه چیزش را بر باد داده است.

امام صادق(ع) می­فرمایند: «خداوند به داوود(ع) وحی­ کرد: ای داوود! هرگاه بنده مومن گناهی کند و سپس از آن گناه برگردد و توبه نماید و به هنگام یاد کردن از آن گناه از من شرم کند، او را بیامرزم و آن گناه را از یاد فرشتگان نگهبان اعمال ببرم و آن را یه نیکی بدل کنم و از این کار مرا باکی نیست که من مهربانترین مهربانانم»

ادب حر نسبت به حضرت زهرا(س) رمز ماندگاری او در تاریخ اسلام شد

حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا ضمیری در گفت و گو با قم خبر، بااشاره به شخصیت آزاده حر، اظهارکرد: در تاریخ اسلام شخصیت حر ماندگار است و حر همانند معنی نامش آزاده است.

وی بابیان اینکه حر در کربلا فرمانده لشکر دشمن بود و راه را بر امام حسین (ع) و یارانش بست و مانع برگشتن ایشان شد، افزود: امام حسین (ع) با دیدن این رفتار از حر به او گفت" مادرت به عزایت بنشیند" و حر در پاسخ این گفته سکوت کرد و حرمت حضرت زهرا(س) را نگه داشت.

نا اميد   از   در رحمت به كجا بايد رفت/ يا رب از هر چه خطا رفت هزار استغفار

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم به رهنمودها و خطبه های روشن گری امام حسین(ع) در آخرین لحضات در کربلا اشاره کردو گفت: اگر روزنه های قلب انسان باز باشد نور ولایت اثر خود را می گذارد و حر با وجود عظمت جسمی و جایگاهی در لشکر دشمن توبه کرد.

ضمیری علت توبه حر را حرمت و ارادت او نسبت به حضرت زهرا(س) دانست و گفت: محبت به ولایت حضرت زهرا(س) سبب شد حر توفیق توبه پیدا کند و جز اولین شهدای کربلا در رکاب امام حسین (ع) به شهادت برسد.

وی بااشاره به اینکه حر با توبه خود را از لبه پرتگاه جهنم نجات داد، تصریح کرد: انقلاب درونی و توبه می تواند تاثیرگذار باشد و راه توبه برای همه انسان ها باز است.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور قم به گفته شهید مرتضی مطهری "که توبه یک انقلاب درونی است" اشاره کرد و افزود: خداوند جوانی که تواب است دوست دارد و توبه حر می تواند درسی بزرگ برای جوانان امروز باشد.

ضمیری خاطرنشان کرد: جوانان ما با کاشتن محبت اهل بیت (ع) می توانند همچون حر راه درست بندگی را بیاموزند.

 
وی به نقش جوانان در ساختن جامعه خود در عصر غیبت امام زمان خود اشاره کرد و گفت: جوانان باید با توجه به امر شاخص «امربه معروف ونهی از منکر» و پیروی از ولایت، جامعه و زیست اجتماعی خود را از هر گونه آلودگی پاک کنند.
 
انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری