کد خبر: 7592

نشست خبری استکبار و تکفیر، تیغ دولبه علیه مذاهب جهانی

خبرگزاری تسنیم: نویسنده کتاب امپریالیسم پست مدرن می‌گوید: جریان یهودی‌ها که خود را ملت منتخب می‌دانستند، اقدام به تحریف افکار توحیدی کردند. انگلیس هم علاقه خاصی به این جریان دارد و این را ادامه می‌دهد.

 

به گزارش قم خبر و به نقل از َخبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری "استکبار و تکفیر، تیغ دو لبه علیه مظاهر جهانی" با حضور دکتر سید افقهی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه تهران، عیسی شاعر تحلیل‌گر مستقل مسائل سوریه و عضو گروه آشتی و صلح بین‌الادیان سوریه و همچنین اریک والبرگ نویسنده کتاب امپریالیسم پست‌مدرن و نویسنده و روزنامه‌نگار سابق هفته‌نامه الاهرام مصر با همکاری موسسه دیده‌بان در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

در ادامه این نشست، اریک والبرگ نویسنده کتاب امپریالیسم پست مدرن با اشاره به جریان تکفیری اظهار داشت: برنامه تکفیر با دکترین وهابیت شروع شد و در حال حاضر جهان اسلام بیشتر بر اثر این فرقه شکل امپریالیسم را به خود گرفته و این طور در دنیا نمایش داده می‌شود. جریان ملی گرایی که در سال 1900 در اروپا شکل گرفت که اینها به شدت ملی و نژادپرست بودند که تا قبل از آن، جریان ملی گرا به این شکل در اروپا وجود نداشت اما اولین جریان ملی‌گرایی اروپا جریان بریتانیایی‌ها بوده است که  خود را به عنوان نژاد برتر معرفی کردند که حتی در انی رابطه، کارگران انگلیسی نیز به خود فخر می‌فروختند که ما انگلیسی هستیم لذا این جریان آلمان‌ها نبود که نژادپرستی را اولین بار طرح کرد.

وی افزود: جریان یهودی‌ها که خود را ملت منتخب می‌دانستند، اقدام به تحریف افکار توحیدی کردند. انگلیس هم علاقه خاصی به این جریان دارد و این را ادامه می‌دهد. قبل از فروپاشی عثمانی افراد، مسالمت‌آمیز باهم زندگی می‌کردند اما انکلیس باعث تفرقه شد و عثمانی بر اثر آن دچار فروپاشی شد و میلیون‌ها نفر آواره شدند. در کشتار ارامنه که ترک‌ها انجام دادند، این رخداد بدی بود اما آنها هم کاری را کردند که اروپایی‌ها در اروپا انجام دادند.

"تکفیری‌ها کل این جریان را پیش زمینه جریان وهابیت می‌دانستند که معتقد به حذف جریان مخالف بود. شواهدی داریم که نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها دارند از تکفیری‌ها برای ایجاد تفرقه حمایت می‌کنند و من مطمئن نیستم اما ظاهرا آمریکا هم از این جریان حمایت می‌کند حتی اگر حمایت هم نکرده باشند، همین که اجازه می‌دهند تفرقه میان مسلمانان ایجاد شده و عربستان هم چهره تنفرآمیز اسلام را نشان می‌دهد، این برای آمریکا نفع دارد."

نویسنده کتاب امپریالیسم پست مدرن تصریح کرد: گروه‌هایی تشکیل شده‌اند که اخلاق‌گرا نیستند و شاید بعضی از آنها از اسرائیل پول دریافت می‌کنند و این منطق تفرقه‌افکنی، منطق امپریالیسم مدرن است.

وی با اشاره به دیدگاه خود درباره اسلام ادامه داد:‌ قرائتی که من از اسلام داشتم و از مطالعه تاریخ اسلام به آن رسیدم، مدارا و همزیستی با مسیحیان و یهودیان طی 1400 سال در بین مسلمانان بود، اینکه اسلام دین خشونت نبوده و نیست.

نویسنده کتاب "امپریالیسم پست‌ مدرن" با اشاره به ایجاد جریان تکفیری گفت: یکی از دلایل اینکه جریان تکفیری به شکل جدی در اسلام مطرح می شود، نقشی است که امپریالیسم در 200 سال گذشته ایفا کرده است، به خاطر کنترلی که قدرت‌های استکباری در دنیای اسلام داشتند و آن را از نظر اقتصادی کنترل می‌کردند، جهان اسلام امروز بیشتر از اینکه چهره واقعی خود را که همان مداراست نشان دهد، یک نوع امپریالیسم را نشان می‌دهد.

والبرگ با اشاره به جریان ملی‌گرایی که در سال 1900 در اروپا شکل گرفته شده بود که به شدت ملی‌گرا و نژادپرست هم بود، یادآور شد: در اروپا قبل از سال 1900 جریان ملی‌گرایی وجود نداشت و اولین جریان ملی‌گرایی که در اروپا شکل گرفت جریان ملی‌گرایی بریتانیایی بود که خود را به عنوان نژاد برتر معرفی می‌کرد به طوری که حتی کارگرهای بریتانیایی به این مسئله نسبت به سایر نژادها فخر می‌فروختند. آلمانی‌ها و هیتلر که جریان ملی‌گرایی افراطی را در اروپا مطرح کردند بعد از بریتانیا به این مسئله رسیده بودند.

نویسنده کتاب "امپریالیسم پست‌مدرن"  تصریح کرد: جریان یهودی که خود را ملت منتخب می‌دانست با تحریف افکار توحیدی که بریتانیایی‌ها به آن علاقه داشتند این جریان را ترویج می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم قبل از فروپاشی امپراطوری عثمانی خیلی مسالمت‌آمیز با یکدیگر تحت لوای این امپراطوی زندگی می‌کنند، گفت: دولت بریتانیا تفرقه را در این امپراطوری ایجاد کردند و باعث فروپاشی امپراطوری عثمانی و باعث آواره شدن میلون‌ها در در بوسنی و صربستان شدند.

والبرگ با اشاره به اینکه کشتار ارامنه که می‌گویند، ترک‌ها انجام دادند مسئله بسیار زشتی بود، اضافه کرد: اینها نیز همین کار را انجام دادند، اروپاییان در اروپا به عنوان تسویه نژاد به این اقدامات دست زدند. آتاتورک مسلمان نبود، بلکه انسانی ملحد بود، کل این جریان پیش‌ زمینه جریان وهابی و وهابیت است که معتقد به حذف جریان مخالف بوده است.

وی گفت: شواهدی هم اکنون در دست است که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها از تکفیری‌ها برای ایجاد تفرقه بین مسلمان‌ها حمایت می‌کنند، ظاهرا آمریکایی‌ها نیز همین کار را انجام می‌دهند حتی اگر این کار را هم انجام ندهند، همین که از تکفیری‌ها حمایت می‌کنند و اینکه اجازه می‌دهند عربستان چهره ظالمانه‌ای از اسلام را نشان دهد، برای آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها منفعت دارد.

نویسنده کتاب "امپریالیسم پست‌مدرن" ادامه داد: چیزی که مهم است و منطقی به نظر می‌رسد این است که پشت این جریان مسائل تاریخی وجود داشته است گروه‌های تشکیل شده است که اخلاق‌گرا نیستند شاید بعضی از آنها از اسرائیل برای این کار پول می‌گیرند منطقی که بین مردم و گروه‌ها تفرقه ایجاد می‌کند، منطق امپریالیسم مدرن است.

وی با اشاره به جریان دعوتی که عیسی شاعر به آن اشاره کرد به عنوان جریان دعوت گفت: دلیل اینکه عربستان به راحتی قرائت خود را از اسلام مطرح می‌کند حمایت آمریکایی‌ها از اوست و الا باید پرسید چرا ایرانیان و اخوان‌المسلمین همچنین اجازه و حمایتی را ندارند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری