کد خبر: 7563

قم خبر گزارش می دهد:

مدرسه سازی از دیرباز تاکنون در فرهنگ اسلامی مورد تاکید علما و بزرگان دینی بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.

به گزارش قم خبر، امام خمینی (ره) فرمودند "مومنین می‌توانند از یک‌سوم سهم مبارک امام (ع) برای حل مشکلات مدارس آموزش و پرورش مخصوصا در مناطق محروم و بالاخص در امر نمازخانه و کتابخانه صرف کنند"
 
پس از مرگ انسان، فقط دو چیز به انسان میرسد، اعمال او در دنیا و باقیات صالحات. باقیات صالحات به خیرات و مبراتی گفته می شود که ثواب آن بطور پیوسته، حتی پس از مرگ به فرد نیکوکار می رسد.  مردمان نیکوکار و حسابگر با درک این واقعیت اموال و نعمتهای خدادای خود را برای باقیات صالحات خرج می کنند. آنها با ساختن مسجد و مدرسه، در دعاها، عبادات و ثواب تعلیم و تعلم شریک می شوند.
 
مدرسه آنجا که درس دهند و درس خوانند، آموزشگاه، مکتب، دبستان، دبیرستان،  جای تدریس، جای آموختن علوم و فنون.
 
یکی از مقاطع تاریخی ایران که به رغم ذهنیت های موجود، از پرتعدادترین و پررونق ترین دوره های تاریخ ایران از نظر تأسیس مدارس علمی به شمار می آید، نیمه دوم عصر حاکمیت ایلخانان است، زیرا دهه های نخستین استیلای مغولان بیابان گرد بر ایران، سراسر ویران گری و کشتار بود.
اما هم زمان با تثبیت و استقرار حاکمیت مغولان، سیاست آنان نیز به سوی به خدمت گرفتن وزرای فاضل، کاردان و دانش دوستی مانند عطاملک جوینی، خواجه رشیدالدین فضل الله و پسرش غیاث الدین، و آبادانی و تشویق و ترویج علم گرایش یافت. پی گیری این سیاست، گسترش چشمگیر تأسیس مجتمع های بزرگ علمی و به طور کلی توسعه و ترقی علم و دانش در این دوره را به دنبال داشت.
 
سخنان علما در مورد مدرسه سازی
 
مدرسه سازی از دیرباز تاکنون در فرهنگ اسلامی مورد تاکید علما و بزرگان دینی بوده و از جایگاه والایی برخوردار است.
 
مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای«تلاش در راه مدرسه‌سازی خود جهادی مقدس است و مشارکت در مدرسه‌سازی از ماندگارترین کارهای نیک است»
حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی«مومنین می‌توانند از یک‌سوم سهم امام برای حل مشکلات مدارس استفاده کنند»
 
حضرت آیت‌الله‌العظمی حسین نوری همدانی«افراد متعهد و خیر‌اندیش هر قدر که می‌توانند در جهت بسط و گسترش فضاهای آموزشی و تربیتی اقدام مساعد به عمل بیاورند»
حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی«افراد مجاز به استفاده از ثلث سهم امام در مدرسه‌سازی‌ هستند»
 
حضرت آیت‌الله‌العظمی سیستانی«استفاده از حقوق شرعیه در امر مدرسه‌سازی جایز است»
حضرت آیت‌الله‌العظمی فاضل لنکرانی(ره) «از بهترین کارهای خیر مدرسه‌سازی است. در رابطه با مسجد و حسینیه و اینها مرتب استجاره می‌کنند ولی من اجازه نمی‌دهم، برای اینکه وجود حسینیه و مسجد را به اندازه کافی می‌دانم و هست اما در رابطه با مدارس من گاهی یک رقم‌هایی را اجازه داده‌ام که اصلا خودم هم بعد وقتی یادم می‌آید تعجب می‌کنم. این فعالیتی که به‌عهده گرفته‌اید و این عنوانی که برای شماست می‌توان گفت از بهترین فعالیت‌ها برای کارهای خیر و از بهترین موفقیت‌هایی است که نصیب انسان ممکن است بشود»
 
مدیرکل نوسازی مدارس استان قم بااشاره به فعالیت خیرین مدرسه ساز، اظهارکرد: در کنار سازمان نوسازی مدارس از سال 78 بخش فعال مردمی به نام مجمع خیرین مدرسه ساز در کل کشور فعالیت می کنند که حدود 33 درصد از فضای آموزشی استان قم از طریق خیرین مدرسه ساز ساخته شده است.
 
محسن پورگلیان ، خاطرنشان کرد: 90 مدرسه، 38 نمازخانه، 12 سالن ورزشی، 92 قطعه زمین به مساحت 300 هزار متر مربع و کانون های فرهنگی و تربیتی مجموع عملکرد خیرین مدرسه ساز دراین چند سال اخیر بوده است.
 
وی بابیان اینکه سازمان نوسازی مدارس به عنوان پشتیوان امنیتی در کار خیرین مدرسه ساز مداخله می کند، تصریح کرد: براساس الویت های آموزش و پرورش، خیرین مدرسه ساز اقدام به فعالیت می کنند و سازمان نوسازی  بر کار آن ها نظارت فنی را انجام می دهد.
 
اگر بگويم انسان بايد صاحب پندار نيك ،گفتار نيك باشد اين همه در شما جمع است. اگر بگويم انفاق در راه خدا بهترين است شما آن را انجام داده ايد، اگر بگويم بهترين نيكي ها مدرسه سازي است شما همه انجام داده ايد اگر بگويم رسد آدمي بجايي كه بجز خدا نبيند شما راه خدا يافته و در صدر اعلاء نشسته ايد. مرحوم دكتر جهانگير فرخ خير و رئيس مجمع خيرين خراسان رضوي خطالب به خیرین مدرسه ساز چه خوب گفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری