کد خبر: 5793

قم خبرگزارش می دهد/

چاه عريضه يا چاه جمكران كه سابقاَ يك چاه بود، اكنون دو دهانه همشكل به سمت داخل زمين است كه در دو محدوده زنانه و مردانه مجزا وجود دارد و در هر دو قسمت به نام چاه عريضه شناخته مي‌شود.

به گزارش قم خبر، چاهی که شاید مشخصه چاه واقعی را نداشته باشد اما عاشقان را به امامش نزدیک تر می کند.

چاه عريضه يا چاه جمكران كه سابقاَ يك چاه بود، اكنون دو دهانه همشكل به سمت داخل زمين است كه در دو محدوده زنانه و مردانه مجزا وجود دارد و در هر دو قسمت به نام چاه عريضه شناخته مي‌شود. محدوده‌اي مسقف حدوده 5× 10 متر در جنوب شرقي ساختمان اصلي مسجد جمكران كه قسمت زنانه و مردانه از محدوده مسقف به وسيله ديوار و در محدوده باز به وسيله نرده و ورقهاي فلزي از هم جدا شده است.

در واقع مي‌توان گفت هر يك از اين دو قسمت يك محوطه باز (حياط) و يك محوطه مسقف دارد. در ابتداي هر يك از اين دو محوطه يك كيوسك نگهباني وجود دارد. يك كانتينر هم در مقابل ضلع مياني و مسلط به هر دو حياط قرار دارد كه كارهاي دفتري و نيز فروش اوراق عريضه در آن انجام مي‌شود. در داخل محوطه مسقف سمت خانمها به وسيله لوله‌هاي فلزي محدوده‌اي دور چاه ايجاد شده و ورودي كوچكي دارد كه فقط يك نفر مي‌تواند به آن داخل و يا از آن خارج شود.

خانمها در روزهاي شلوغ نمي توانند به چاه نزديك شوند و كار انداختن عريضه و نيز نذورات در چاه توسط خانمهاي خادم انجام مي‌شود. در ساير روزها خانمها مجازند كه به دهانه چاه نزديك شوند. آقايان براي حضور بر لب چاه محدوديتي ندارند.

چاه عريضه، چاه‌هايي هستند كه آب از زير آنها مي‌گذرد و با چاه‌هاي معمولي متفاوتند.

در این میان برای اطلاع بیشتر از چاه مقدس جمکران و اینکه این چاه همان خصوصیات چاه عریضه نویسی را دارد با حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا ضمیری گفتگو کردیم.

به عقیده این استاد حوزه عریضه یعنی عرضه کردن نیازها به یک نیروی قوی و بزرگ که اصل عریضه نویسی یک نوع عرض حال و توسل است.

وی بااشاره به روایت امام صادق(ع) اظهارکرد: طبق روایت اگرکسی حاجتی دارد یا از موضوعی در حراس است، در یک جای مشخص(کاغذ) حاجت خود را بنویسد و در آب جاری یا در چاهی بیندازد، حاجت روا می شود.

**درون چاه باید آب بجوشد

ضمیری عریضه نویسی را نامه به خدا، به واسطه اهل البیت (ع) برای برآورده شدن حاجت، دانست و گفت: نوشتن نامه به خدا در غرب هم وجود دارد و ماهیت این کار یک نوع توسل است.

فلسفه عریضه نویسی در آب روان این گونه است که عریضه دور از دسترس مردم قرارگیرد و نوعی راز و دل بین فرد و امام معصوم است و نام اسماالله از احانت حفظ شود که این فلسفه فقط با جاری بودن آب در چاه اتفاق می افتد.

این استاد حوزه در مورد چاه عریضه نویسی جمکران گفت: چاهی که در حال حاضر مردم درون آن عریضه می ریزند یک گودال است که حفر شده است و خصوصیات چاهی که در روایات آمده، باید دوران آن آب بجوشد را ندارد.

وی در ادامه یادآورشد: در آب روان (چاه) نامه حل می شود اما در چاه جمکران به دلیل اینکه مشخصات چاه واقعی را ندارد نامه ها را از آن درون چاه درمیاورند.

بازی کردن با اعتقادات مردم گناه دارد اما گاهی وقتی چیزی به اسم و نام فردی بزرگ و مقدس مثل امام زمان (عج) منتصب می شود دیگر حرف از خرافه و و افراط و تفریط به میان نیست حرف حرف دل است حرف عقیده ای که او را به امامش نزدیک می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری