کد خبر: 5371

تشکل تازه تاسیس اصلاح طلبان جوان، واکنش‌های زیادی را برانگیخته است و حتی برخی نسل اولی‌های این جریان را سردرگم کرده است؛ بعضی حتی نمی‌دانند تشکل نسل دوم اصلاح طلبان دقیقا چه مرام و رفتاری دارد.

به گزارش قم خبر، اعضایش هنوز به صورت کامل رونمایی نشده‌اند ولی لیدرشان یکی از آن قدیمی های سیاست یا دقیق تر سیاست خارجی است.


تشکیلات تازه رونمایی شده که از دورن اصلاحات، حتی برای خود اصلاح طلبان نیز عجیب و غریب و شوکه کننده است، حتی شوکه کننده تر از اعلام موجودیت جبهه پایداری برای اصولگرایان؛ چون حداقل در زمان شکل گیری جبهه پایداری، اصولگرایان از جزئیات این تشکل با خبر بودند.

علی رغم گذشت ۱۰ روز از اعلام موجودیت رسمی تشکل «نسل دوم اصلاح طلبان» نه سخنگو و نه صادق خرازی لیدر این تشکل نتوانسته اند واقعیت تشکلات را برای فضای سیاسی کشور و حتی اصلاح طلبان شرح دهند.

اما تشکیلاتی که امروز به اختصار «ندا» خوانده می شود، پیچیدگی های جدیدی را برای جریان اصلاحات ایجاد کرده و حتی برخی از بزرگان این جریان را سردرگم.

رفتار برخی اصلاح طلبان و واکنش آنها اینگونه نشان می دهد که گویی خبر شکل گیری تشکل تازه تاسیس اصلاح طلب را از رسانه ها شنیده اند و این در دنیای سیاست یعنی اوج غافلگیری و نتیجه آن هم شاید به موضع گیری های عجیب منتهی شود؛ موضع گیری هایی از ارتباط این تشکل با قالیباف تا ...

تشکیلات تازه تاسیس از کجا آمد؟

صادق خرازی سال ها از سیاست دور بود و بعد از دوران سفارتش در فرانسه در دولت اصلاحات، بیشتر به تحلیل در حوزه سیاست خارجی و بین الملل روی آورد.

برگزاری جلساتی در حوزه مسائل بین الملل و دعوت از کارشناسان مشهور از جناح های مختلف سیاسی که اغلب در موسسه اطلاعات برگزار می شد، فعالیت های مدون وی را تشکیل می داد.

البته کمتر کسی آن زمان فکر می کرد که دوست صمیمی جواد ظریف و دیپلماتی که این روزها گرد بیماری از وی، شخصیتی نحیف ساخته، در حال طراحی حرکتی نو در بدنه اصلاح طلبی باشد.

اولین جلسه غیر رسمی این تشکل همزمان با ماه رمضان برگزار شد و جمعی از چهره های اصلاح طلب در یک جلسه که بیشتر به دورهمی شباهت داشت، گرد هم آمدند.

صادق خرازی هم در این مراسم شرکت کرد تا یکی از چهره های سن و سالدار «نسل دوم اصلاح طلبان» که سن اکثرشان از ۳۵ سال تجاوز نمی‌کند، باشد؛ همین حضور زمزمه های لیدری خرازی را تقویت کرد.

در این میان اخباری از اعضای شورای مرکزی این تشکل به گوش می رسید. اخبار حکایت از آن داشت که ظاهرا اعضای جوان این تشکیلات بیشتر همان افرادی هستند که در شاخه جوانان حزب مشارکت حضور داشتند.

بالاخره یکی از اعضای شورای مرکزی، در تاریخ ۲۵ مرداد موضوع را در گفت و گو با فارس رسانه ای و «ندا» را متشکل از ۱۲ نفر به عنوان هسته مرکزی معرفی کرد.

وی درباره ترکیب شورای مرکزی هم به گفتن اسم چند عضو بسنده کرد و گفت:‌ چهره‌هایی همچون صادق خرازی، سجاد سالک و رضا شریفی در هسته مرکزی تشکل مذکور هستند.

این فرد مطلع تصریح کرد:‌ در حال حاضر «نـدا» مراحل اولیه ثبت خود را در وزارت کشور انجام داده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که آیا تاکنون با آقای عارف نیز مذاکره‌ای داشته اید؟ گفت:‌در این خصوص با آقای عارف صحبتی نداشتیم و هنوز هم تصمیمی در این باره نگرفته‌ایم.

وی همچنین درخصوص مطرح شدن نام محمد رضا تاجیک به عنوان تئوریسین این تشکل گفت: این طور نیست که برخی مطرح می‌کنند؛ با آقای تاجیک صحبت‌هایی داشتیم اما تاکنون ارتباط تشکیلاتی نداشتیم.

بنابر این گزارش، عدم مذاکره با عارف به عنوان سیاست مدار اصلاح طلبی که تلاش خود را معطوف به میدان دادن به جوانان در انتخابات بعدی مجلس طرح کرده، نشان می داد که تشکیلات جدید زیاد علاقه مند به همکاری با وی نیست و رویه مستقلی را پیش گرفته است.

اعتقادات و شیوه طراحی شده برای این تشکل نیز قابل توجه است.

یکی از اعضای شورای مرکزی و هیات موسس تشکل نسل دوم اصلاح طلبان این موضوع را اینگونه توضیح می دهد: «رویکرد ما مبتنی بر نگاه خاتمی درباره اصلاحات است که در یکی از جلسات بنیاد باران به تبیین نظرات اصلاحات پرداخت از این رو نگاه ما دقیقاً مبتنی بر نظرات آن جلسه است.»

این عضو هیأت مؤسس تشکل «ندا»‌بر همین اساس گفت: همه اعضا کاملاً به ولایت فقیه معتقد هستند و در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام با رهبر معظم انقلاب در عید فطر نیز برخی از اعضاء حضور داشتند.

اعضای «ندا» هر هفته جلسه منظم خود را برگزار می کنند و اعضای شورای مرکزی آن دور هم جمع می شوند.

اما ورود این تشکل برای اصلاح طلبان بی سروصدا نبود و واکنش ها گاهی آنقدر تند بود که صدای صادق خرازی را هم درآورد.

اصلاح طلبان چگونه به تشکل جدید نگاه می کنند؟ نفوذی یا نئو اصلاح طلب؟

اولین چهره اصلاح طلبی که از تشکیلات تازه تاسیس تبری جست، محمدرضا تاجیک فعال سیاسی بود.

وی در گفت و گویی تصریح کرد که با تشکیلات تازه تاسیس ندا و صادق خرازی هیچ ارتباطی نداشته و ندارد و در عین حال گفت که نگاه منفی هم به این تشکل تازه تاسیس ندارد.

اما برخی اصلاح طلبان آنقدرها هم از این تحرک صادق خرازی و دوستانش خوشحال نشدند خصوصا وقتی این گروه با تاکید بر «نسل دوم اصلاح طلبی» به میدان پاگذاشت.

محمد علی ابطحی چهره نزدیک به سید محمد خاتمی با کنایه درباره تشکل جدید سخن گفته و در صفحه اجتماعی اش می نویسد: «آقای صادق خرازی برای نجات و نزدیک کردن اصلاحات با حاکمیت تشکیلاتی درست کرده است به نام ندا. مخفف نسل دوم اصلاحات! در طول سال‌های قبل هم چندین تشکل اصلاح‌طلبی برای جایگزینی اصلاحات درست شده بود. این هم یک تشکل جدید. فقط نمی‌دانم چرا آقا صادق خودش را با اینکه همسن و سال ماهاست نسل دوم نامیده؟ شاید به خاطر اینکه دیر به اصلاحات پیوسته، خودش را نسل دوم معرفی می‌کند. در هر حال ما که بخیل نیستیم، مبارک باشد. اما اصلاحات یک جریان عمیق تاریخی است که در بدنه جامعه شکل گرفته و اندیشه‌های آقای خاتمی هم مبنای آن بوده و خواهد بود و نجات بخشی هم لازم ندارد. برای همه تشکل‌ها و احزاب اگر بتوانند در حزبی شدن جامعه نقش ایفا کنند، آرزوی توفیق داریم.»

احمدپورنجاتی عضو حزب منحله مشارکت نیز در صفحه اجتماعی اش با نگاه تمسخرآمیز درباره «ندا» می گوید: « شنیده ام یک فقره "آقا صادق خرازی" ؛ به قصد قربت و لابد برای پیشبرد روند اصلاح طلبی، یک تشکیلات درست کرده اند به نام " ندا": نسل دومی های اصلاحات! مبارک است.!!

البته "ما ملت شریف و شهیدپرور و همیشه حاضر در صحنه"، بخیل نیستیم اما متاسفانه اندکی "دو هزاری" مان کژ و کوژ شده و متوجه نمی شویم که برخی عزیزان - که بنابر اخبار هدهد فضول- در انتخابات ۹۲ عنایتشان شامل حال سردار قالیباف بود، همچین یهویی دچار "ویار اصلاحات پاستوریزه" شده اند و انشاالله برای مجلس آینده، "ندا"یشان در خواهد آمد؟!

این "نوه"ی نسل سومی "عمه جان" بنده هم قصد دارد تشکیلاتی درست کند به نام: "نسا":

نسل سومی های اصلاحات!»

احمد شیرزاد عضو دیگر حزب منحله مشارکت نیز که بیشتر اعضای تشکل تازه تاسیس از شاخه جوانان همین حزب منحله هستند، درباره این تشکل تازه تاسیس تصریح کرد: « نصیحت ما به گروه‌های جدید این است که سیاست مسیر پرمخاطره‌ای دارد و هرگونه کار عجولانه‌ای مخاطره‌آمیز است و منجر به عکس‌العمل‌هایی می‌شود،‌که مد نظر آنها هم نیست از این رو گروه‌ها باید با طمأنینه و صبر حرکت کنند و تلاش نکنند که یک شبه ره چند ده ساله را بروند.»

این فعال اصلاح‌طلب گفت: «لازم است جریان‌های جدید اسم مشخص و معنی‌دار،‌هویت جریان مشخص شود و به صراحت بیان شود که چه کسانی خواستار ایجاد تشکل جدید هستند و خط و ربط خود را نیز بیان کنند.»

بنابر این گزارش، محسن صفایی فراهانی عضو دیگر حزب منحله مشارکت نیز نظر منفی اش درباره تشکل ندا را اینگونه بیان می کند: « راه‌اندازی تشکل ندا به آن معناست که اصلاحات باید با یک نگاه جدید وارد عرصه سیاست شود و به نظر من این تعریف کاملا اشتباه است.»

در این میان رسانه های اصلاح طلب هم روی خوشی به تشکل تازه تاسیس نشان نداده و به عنوان مثال سایت انصاف نیوز از سایت های نزدیک به اصلاح طلبان و دولت در گزارشی تشکل جدید را «ندای بی موقع صادق خرازی» خواند.

اما سردرگمی اصلاح طلبان درباره ماهیت تشکل جدید هم در نوع خود قابل تامل است.

چهره های تاثیرگذار سیاسی اصلاح طلب از ماهیت تشکلی که اعضای آن در جلسات محفلی اصلاحات حاضر می شوند با خبر نیستند و این شاید یعنی «ندا» بدون سروصدا راهش را از نسل اولی ها جدا کرده.

واکنش خاتمی؛ هوشمندانه یا دستپاچه؟

سید محمد خاتمی رئیس جمهور اسبق هم بالاخره درباره تشکیلات تازه تاسیس اظهارنظر کرد و یا مجبور شد اظهارنظر کند.

خاتمی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره تشکیلات ندا (نسل دوم اصلاح طلبان) و مورد تایید بودن با نبودن این تشکل بیان کرد: «اصلاح طلبی از تکثر دفاع می کند... بنابراین حضور تشکل های مختلف در ذات اصلاح طلبی است و گروه های مختلف می توانند فعال باشند البته اولویت من فعال شدن تشکل های موجودی بود که بعضی از آنها محدود شده اند.»

وی گفت: «یادآور شده بودم، این طور تلقی نشود که اصلاح طلبی بد بوده است و حالا قرار است اصلاح طلبی خوب ایجاد شود اما متاسفانه این شائبه ایجاد شده که باید اصلاح کنند و انشاءالله دارند اصلاح می کنند.»

رئیس جمهور اسبق تلاش کرد در پاسخ خود مخالفت و یا موافقت آْشکاری با تشکیلات تازه تاسیس ندا نداشته باشد و به اصطلاح اهل سیاست هوشمندانه بازی را پیش ببرد اما در میان پاسخ خود به نکته قابل تاملی تاکید می کند.

«اینطور تلقی نشود که اصلا طلبی بد بوده است و حالا قرار است اصلاح طلبی خود ایجاد شود، اما این شائبه ایجاد شده» همین پاسخ خاتمی و اعلام این موضع نشان می دهد که او نیز دل خوشی از تشکیل تشکل جدید ندارد.

شاید اگر خاتمی مجبور نبود، فعلاا درباره تشکل تاسیس شده حرفی نمی زد تا اعضای این تشکل بیشتر خود را ظهور و بروز دهند تا وی مجبور نشود موضعی دستپاچه و نیمه خنثی در برابر تشکل «ندا» بگیرد.

صادق خرازی از تشکلش دفاع می کند/ «مشارکت و مجاهدین از جوانان بیگاری می کشیدند»

«ندا را قصاص قبل از جنایت می کنند... ترسی از طرد شدن نداریم» صادق خرازی خیلی صریح پاسخ سوال های بعضا کنایه آمیز روزنامه اصلاح طلب اعتماد را می داد.

وی در گفت و گوی خود با این روزنامه اصلاح طلب درباره دلیل و هدف شکل گیری تشکل جدید می گوید:‌ « در گذر از دوم خرداد۷۶ و سوم تیر۸۴ و در ادامه ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ تجربیات تلخ و شیرین زیادی به دست آمده و حالا در روزگار پس از ۲۴ خرداد باورمان بر این است که زمان مناسب برای آنکه اصلاحات با بازسازی و روحیه ایجابی، فصلی تازه از تلاش ملت ایران برای تاثیرگذاری بر سرنوشت خویش آغاز شود فرارسیده است.»

خبرنگار روزنامه اعتماد حتی در بخش هایی از این مصاحبه تشکیلات ایجاد شده از سوی صادق خرازی را برهم زننده وحدت اصلاح طلبان عنوان کرده و از وی می پرسد؛ « الان که به شورای عالی اصلاحات رسیده ایم چرا شما ساز تشکیلات جدید را کوک کرده اید؟» و صادق خرازی نیز پاسخ وی را اینگونه می دهد: « شما قصاص قبل از جنایت می کنید. ما نمی خواهیم کسی را هدایت کنیم. ما گفته ایم ما هم یک جریان اصلاح طلب هستیم. مگر مشارکت و مجاهدین و مردمسالاری نیستند؟ یک سال بیشتر است جوان تر ها نمی‌توانند با نسل اول یا بزرگ تر هایشان بسازند. اینها را چرا جمع و جور نمی توانستند بسازند؟ آیا جرمی مرتکب شده اند چون از آنها بیگاری می کشیدند. می گفتند باید پیاده نظام ما باشید.»

آیا «ندا» با اصلاح طلبان خواهد ساخت؟

پاسخ صادق خرازی به سوال روزنامه اعتماد و انتقاد از آنچه وی «بیگاری کشیدن حزب مشارکت و مجاهدین» از جوانان اصلاح طلب خواند، نشان می دهد که آب خرازی و تشکل جدیدش با اصلاح طلبان در یک جوی قرار نخواهد گرفت.

اصلاح طلبان که روزی با خوشحالی اخبار تشکیل یک جریان جدید در میان اصولگرایان را نوید می دادند، امروز با تشکلی روبرو هستند که می گوید قصد عبور از نسل اولی های اصلاحات را ندارد ولی لیدر اصلی اش به صراحت از استفاده ابزاری از جوانان در دوران اصلاحات انتقاد می کند.

از سوی دیگر چهره های اصلاح طلب نیز که متوجه شده اند اصلاح طلبی با چالشی جدید روبرو خواهد شد. اصلاح طلبان که تا دیروز با طرح مهره های مختلف نظیر هاشمی و ناطق نوری سعی می کردند محمد رضا عارف را از صحنه بیرون کنند، امروز باید با تشکل تازه تاسیس نسل دوم اصلاح طلبان که اعضایش روزی به عنوان هوادار در جلسات حزب مشارکت شرکت داشتند هم روبرو شوند.

بدون شک این رویداد کار اصلاح طلبان را برای آینده آنقدر سخت خواهد کرد که امکان دادن امتیاز به تشکل تازه تاسیس نیز وجود دارد؛ اتفاقی که به دلیل فشار چهره های تندرو تقریبا موضوعی محال خواهد بود.

در همین راستا نیز تشکیلات ندا ظاهرا قرار نیست به اصلاح طلبان و یا حداقل نسل اول آن روی خوش نشان دهد؛ این موضوع از عدم مشورت و همراهی با چهره های مطرح این جریان مشخص می شود.

باید دید اصلاح طلبان در روزهای آینده چگونه با تشکل جدید تعامل می کنند و یا این جریان برای پرکردن این شکاف چه تحرکی را انجام خواهد داد؟
منبع:فارس

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری