کد خبر: 5322

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم:

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: حمله به مدرسه فیضیه در سال روز شهادت امام صادق (ع) نشان داد که نظام طاغوت در تضاد با حوزه و معارف مکتب اهل بیت (ع) و علمای دین است و این حادثه سبب شکسته شدن کمر طاغوت شد.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی کلباسی در گفت و گو با خبرنگار قم خبر، با اشاره به شهادت امام صادق (ع) و تقارن آن با حادثه مدرسه فیضیه اظهار کرد: امام صادق (ع) شخصیتی داشتند که تمام بزرگان تاریخ از رجال علم و فقه  تا رجال سیاست و تدبیر همگی به عظمت و بزرگی  و جلالت آن حضرت معترف بودند و بسیاری از آن ها شاگرد حضرت بودند.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم افزود: تعابیری که از زبان آن ها درباره امام صادق (ع) گفته شده است سبب می شود تا ما به جایگاه امام صادق (ع) پی ببریم و وقتی مطالعه می کنیم می بینیم که فقهای اربعه گفتند کسی همانند امام صادق (ع) با تقوا تر و عاقل ترنسبت به دین وجود ندارد و این که گفتند اگر امام صادق (ع) نبود ما نابود می شدیم.

 

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: از ویژگی های دیگر امام صادق (ع) که سبب شد تا مکتب اهل بیت (ع) را مکتب جعفری بگویند به خاطر این بود که در زمان ایشان مکتب اهل بیت (ع) توسعه پیدا کرد.

 

وی عنوان کرد: در زمان ائمه (ع) و پیش از امام صادق (ع) در زمان بنی امیه فرصت تبیین معارف اهل بیت(ع) وجود نداشت، در زمان امام سجاد (ع) ایشان به  سختی معارف دینی را تبیین می کردند و فرصت این که عالمان و محدثین پیش امام سجاد (ع)  بیایند و به نشر معارف بپردازند فراهم نبود.

 

کلباسی اظهار کرد: در زمان امام باقر (ع) و بیشتر امام صادق (ع) کار به جایی رسید که می گویند ده ها نفر در مسجد کوفه و مسجد النبی(ص) همگی از امام صادق(ع) روایت نقل می کردند و این از ویژگی های زمان امام صادق(ع) ا ست که فرصت خلا وجود قدرت های بنی امیه و بنی عباس را مغتنم شمردند و به نشر اسلام پرداختند.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم تصریح کرد: در زمان انتقال حکومت از بنی امیه به بنی عباس هنوز اقتدار کافی برای حکومت وجود نداشت و امام صادق (ع) این فرصت را پیدا کردند تا فکر و اندیشه و معارف دینی اهل بیت (ع) که در گذشته فرصت بیان آن ها نبود را بیان کنند.

 

استاد حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: به همین جهت بیشترین احادیث در ابواب مختلف اعتقادی، اخلاقی و فقهی در زمان امام صادق (ع) در اختیار ما است و بی جهت نیست که مکتب اهل بیت (ع) را جعفری می نامند.

 

وی عنوان کرد: بدون شک نهضت امام خمینی که به رهبری ایشان بوجود آمده از حوزه علمیه بوده اگر چه بقیه جایگاه های اجتماعی مثل دانشگاه ها و مدارس با انقلاب اسلامی همراهی کردند اما محور اساسی حوزه علمیه و مسجد بوده است.

 

کلباسی گفت: در حادثه مدرسه فیضیه این حوزه های علمیه هستند که نقش مهم خود را در انقلاب ایفا می کنند و انقلاب عظیمی را در جهان پایه ریزی می کنند.

 

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم بیان کرد: در سال 42 و حوادث آن سال که بوجود آمد و وقایعی که منجر شد تا مراسمی به مناسبت شهادت امام صادق(ع) در مدرسه فیضیه توسط آیت الله گلپایگانی برگزار شود و بیان سخنان امام صادق (ع) سبب خشم طاغوت و عامل حمله به طلاب مدرسه و وقایع فجیعی اتفق افتاد که سبب کشتار و زخمی شدن طلاب و مردم شد.

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این نکته نشان داد که نظام طاغوت در تضاد با حوزه و معارف مکتب اهل بیت (ع) و علمای دین است و حمله طاغوت به مدرسه فیضیه سبب شکسته شدن کمر طاغوت شد.

 

وی خاطر نشان کرد: این حادثه بسیار تلخ و زشت عامل و سرآغازی بر پیروزی نهضت امام خمینی و حوزه علمیه  و پیروزی انقلاب اسلامی شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

مهمترین اخبار

تازه های خبری